Hoe ik mijn recepten organiseer + succesreceptenschriftje

Al heel lang zit deze blogpost in mijn hoofd, al van voor Haaike over haar weekmenuboekje schreef. Waarom het er nog niet eerder van gekomen was? Geen idee. Maar beter laat dan nooit!

Ik werk al langer met weekmenu’s, daarover schreef ik HIER al eens over. Maar om weekmenu’s te maken, heb je vooral inspiratie nodig. Waar ik mijn inspiratie vandaan haal, en hoe ik mijn recepten organiseer, dat lees je in deze blogpost!

Inspiratiebronnen bij het maken van ons weekmenu

  • mijn kookboekenverzameling: één keer per maand probeer ik een #kookboekweek in te lassen, om zo een ongebruikt kookboek wat meer aandacht te geven
  • Pinterest: deze handige site gebruik ik niet meer zo vaak, maar het blijft een enorme verzameling links waar ik regelmatig eens in ‘blader’
  • mijn receptenmappen
  • mijn succesreceptenschriftje

Over deze laatste twee lees je straks meer!

Weekmenu’s bijhouden

Ons weekmenu stel ik altijd samen met ons boodschappenlijstje op. Tegenwoordig doen we vaak een Collect & Go: ik stel ons menu op een bestel de boodschappen online en mijn man gaat ze ophalen. Win-win! Het weekmenu schrijf ik in potlood in mijn agenda. Zo kan ik het makkelijk aanpassen als er iets verandert, vb. als er restjes zijn, er verschuivingen zijn of als we zin hebben in frietjes.

weekmenu-agenda-fiekefatjerietjes

Sinds enkele jaren heb ik ook het boekje ‘Cook’s One Line A Day’. Dat is een soort dagboek waar je gedurende 5 jaar lang elke dag iets in neer kan schrijven. In deze versie schrijf ik telkens wat we hebben gegeten (hoofdmaaltijd). Twee jaar geleden ben ik ermee gestart, dus binnen drie jaar heb ik een boekje boordevol inspiratie!

weekmenu-cooks-one-line-a-day-fiekefatjerietjes

Receptenmappen

Enkele jaren geleden maakte ik mijn eigen receptenmappen. In de mappen zitten enkel recepten die ik al klaarmaakte en goed zijn bevonden.
Ik kocht twee dikke ringmappen bij Papiermier: 1 voor de hartige recepten en 1 voor de zoete.

receptenmappen-fiekefatjerietjes

In beide mappen maakte ik een index en met tabbladen maakte ik verschillende hoofdstukken.

receptenmappen-index-fiekefatjerietjes

In de mappen zitten zowel recepten van hier op de blog als knipsels van recepten uit tijdschriften of prints van online recepten. Voor mijn eigen recepten heb ik een template waarin ik alles giet. Zo ziet alles er min of meer hetzelfde uit. Ik, perfectionist? 🙂

receptenmappen-templates-fiekefatjerietjes

receptenmappen-knipsels-fiekefatjerietjes

Succesreceptenschriftje

Toen ik vorige lente platte rust moest houden kreeg ik ineens een idee. Als de baby er zou zijn zou er wellicht heel wat minder tijd zijn om te koken, en laat staan tijd om altijd maar te denken wat we zouden eten. Als ik nu eens een lijstje maakte van al onze succesrecepten? Na wat verder denkwerk besloot ik er een schriftje van te maken met dezelfde indeling als mijn receptenmappen. Want schriftjes zijn hip, en ik had nu eenmaal een hoop leuke boekjes (die ik ook bij Papiermier kocht) waar ik nog niet eerder iets mee had gedaan.

Ik maakte eerst een set-up met post-its, om in te schatten hoeveel bladzijden ik per hoofdstuk nodig zou hebben.

succesreceptenschriftje-setup-1-fiekefatjerietjes

succesreceptenschriftje-setup-2-fiekefatjerietjes

Vervolgens ging ik aan de slag met washi-tape om het boekje in hoofdstukken onder te verdelen. Een perfect werkje om (half)liggend uit te voeren!

succesreceptenschriftje-hartig-en-zoet-fiekefatjerietjes

succesreceptenschriftje-onderverdeling-1-fiekefatjerietjes

Onder elk hoofdstuk schreef ik dan de succesrecepten. Ik gebruikte hiervoor een kleurcode: zwart voor de recepten uit mijn receptenmappen, rood voor recepten uit kookboeken en blauw voor gerechten die ik uit het hoofd kook en waar niet echt een recept van bestaat. Lang leve een vierkleurenstylo!

succesreceptenschriftje-onderverdeling-2-fiekefatjerietjes

Als het hier dus even wat drukker is, en er weinig ruimte is om nieuwe recepten te testen, grijp ik terug naar mijn succesreceptenschriftje, en dan weten we altijd snel wat we nog eens kunnen eten.

succesreceptenschriftje-fiekefatjerietjes

Hebben jullie ook een lijstje of schriftje met jullie succesrecepten?
Wat is jullie ultieme succesrecept?

