Frangipanetaart met peer en chocolade (6/40)

Je zou niet meer zeggen dat het hier vroeger een vegan receptenblog was hé? Ik heb het gecheckt, en het is meer dan een jaar geleden dat hier nog eens een plantaardig dessertrecept verscheen (dat was toen iets met magic en al). Ondertussen is er zo veel meer om over te schrijven. En eerlijk? Er wordt ook minder gebakken dan vroeger. En als er gebakken wordt, dan grijp ik vaak terug naar de gekende recepten (zie ook: succesreceptenschriftje).

Maar toen was er plots een gesprek met één van mijn bazen. Hij probeerde het recept voor mijn decadente chocoladetaart te ontfutselen, en ineens ging het over bakken en lievelingstaarten. Hij zei dat hij graag frangipanetaart met peer en chocolade at, en laat dat nu niet een taart zijn die ik nog niet eerder maakte.
(Dat recept heb ik trouwens niet gegeven, want ik droom nog altijd van mijn taartjesboek.)

Vorige week vielen alle stukjes op hun plaats: mijn man – die niet graag frangipanetaart lust – was in het buitenland, er was pedagogische studiedag waardoor ik Juliette moest entertainen, en er was (en is nog altijd, helaas) behoorlijk wat slaaptekort waarbij extra suikers de nodige troost moesten brengen.

Een recept voor deze taart heb ik eigenlijk niet echt, want het is een variatie op de klassieke frangipanetaart. Ik gebruikte gesmolten chocolade in plaats van abrikozenconfituur, en mengde twee in stukken gesneden peren onder het beslag. Afwerken deed ik met geschaafde amandelen in plaats van suikerglazuur.

Juliette vond het geweldig om te helpen bakken. Nu, ze vond het vooral leuk om chocoladedruppels te proeven, voor ze in de bain-marie gingen.
Een tijdje geleden zei ik haar eens: “Vandaag gaan we leuke dingen doen. Wat wil jij graag doen?” Haar antwoord: “Taartje eten!”. Dat moet wel in de genen zitten, met zo’n mama, oma en overgrootmoeder (dat zou echt een geweldig taartjes-viergeslacht geweest zijn, helaas heeft het niet mogen zijn).

Dat ‘taartje eten’ hebben we woensdag gedaan. De eerste woorden waren: “nog” :-). Onderstaande foto bewijst genoeg denk ik…

De rest van de taart ging donderdag mee naar het werk, waar de collega’s ook nog konden smullen! Donderdag was de taart nog lekkerder, na het afkoelen en in de frigo zetten. De chocolade werd zo wat krokanter, wat de taart iets minder zwaar maakt.

Wat is jullie lievelingstaart?
Inspiratie voor nieuwe dessertreceptenblogposts (is dat een woord, eigenlijk?) zijn welkom!

19 gedachtes over “Frangipanetaart met peer en chocolade (6/40)

  1. Hmm dat klinkt heerlijk! ’t is dat ik niet dat soort uitgever ben, anders zou ik uw boekske zeker uitgeven hoor 😉 ideetjes… euhm… brownie met rode vruchten vind ik wel heerlijk, maar mijn lievelingsbaksel is de appelcake van mijn oma! daar zit meer appel dan cake in, haha!

    Like

  2. Klinkt zalig! Ga ik ook eens met Tuur proberen, want die leerde onlangs op school over koken en restaurant. En sindsdien staat hij heel vaak mee in de keuken (zo maakten we onlangs samen zelfs spaghetti volgens een kindvriendelijk kookrecept!)

    Geliked door 1 persoon

  3. Mijn favoriete taart is ongetwijfeld chocomoussetaart, of dikke kaastaart (de hoge versie, niet de lage versie). #nomnom Alhoewel dat frangipanetaart mij ook wel moet liggen denk ik, alleen niet zo’n fan van peer. 🙂

    Like

  4. Wat een geweldige foto. Manlief mag dan misschien niet gek zijn van frangipanetaart maar dochterlief is dat duidelijk wel. Mijn man houdt wel van frangipane dus misschien moet ik dit recept ook maar eens een keer uit proberen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.