Vegan MoFo 2014 #26: Over snel en efficiënt koken en weekmenu’s

Vandaag geen recept, maar een praktische informatiepost. En eens eentje zonder foto’s :-).

Heel wat mensen hebben een drukke job, een gezin, veel hobby’s, een sociaal leven, … Voor veel mensen is koken dan ook een noodzakelijk kwaad, dus moet het maar zo snel mogelijk.

Voor mij is koken geen straf, ik doe het heel graag en probeer dan ook elke dag vers te koken. Maar in tijden van bouwen en zo is enige planning vereist, en dit jaar wordt vaak iets snel-snel gemaakt. Over het algemeen staat hier in een halfuurtje eten op tafel.

Tips & tricks om snel en efficiënt te koken

  • Zorg ervoor dat je een goed gevulde voorraadkast hebt. Zo kan je op drukke dagen altijd vb. een snelle pasta of een stoofschotel met kikkererwten en tomaten maken. Maak een lijstje van wat je allemaal hebt, zodat je in de winkel niet te veel koopt (wij schrijven op waarvan we de laatste verpakking van iets openen, zo zitten we zelden zonder).
  • Als je vb. soep, pastasaus, ratatouille, groentepuree,  … maakt: maak genoeg om (een) extra portie(s) in te vriezen.
  • Als je eens veel tijd hebt kan je ook eens een middagje ‘diepvrieskoken’ inlassen: meteen grote porties soep, spaghettisaus, stoofpotjes, curry’s,  … maken om in te vriezen voor drukke dagen.
  • Voor gerechten zoals wok- of roerbakschotels heb je vaak meerdere groenten nodig. Van zo’n gerechten kan je gerust meerdere dagen eten. Wat bij ons ook vaak voorvalt: ik maak een grote kom spaghettisaus, een restje kan gebruikt worden op een pizza. Zo zijn er nog veel voorbeelden!
  • Kook met restjes: restjes groenten gaan perfect in een quiche, op pizza of kunnen deel uitmaken van een salade voor de lunch de volgende dag.
  • Koop alleen wat je nodig hebt. Zo hoef je niets weg te gooien.
  • Doe voorbereiding in de keuken: zet alles klaar en snijd de groentjes op voorhand.
  • Ovenschotels lijken veel werk, maar terwijl het gerecht in de oven staat kan je de keuken opruimen of alvast de afwas doen.
  • Maak een weekmenu. Een goeie voorbereiding is het halve werk!

Meer over weekmenu’s

Hier wordt het weekmenu op zondagavond gemaakt. Dan worden wat kookboeken geraadpleegd, kijk ik eens rond op Pinterest en hou ik uiteraard ook rekening met het aanbod van het seizoen. Samen met het menu wordt ook een boodschappenlijstje gemaakt. Je moet er even wat tijd in steken, maar je bespaart er heel wat tijd mee in de week.

Veel gerechten keren regelmatig terug bij ons (er worden lijstjes van succesgerechten gemaakt, lang leve lijstjes!), maar we hebben niet echt een vaste spaghetti- of restjesdag.
Weekmenu’s worden natuurlijk niet slaafs gevolgd. Soms wisselen dingen eens van dag, of soms hebben we gewoon zin in frietjes of zo en dan schuift alles een dagje op.

Nu schrijf ik mijn weekmenu in mijn agenda (met potlood, zodat ik het uit kan gommen als het veranderd, zo blijft alles ‘netjes’), maar onlangs kocht ik een tof boekje: Cook’s One Line A Day. De bedoeling is om dit vanaf volgend jaar te gebruiken. Elke dag, vijf jaar lang, kan je er gerechten (of andere tips) in noteren. Na vijf jaar heb je een geweldige inspiratiebron als het weer eens is van “wat gaan we nog eens eten?”. Alleen iets minder handig dat de weken niet op één pagina staan denk ik. Misschien dat ik klad-weekmenu’s maak en alles daarna pas in het boekje overschrijf. Nog even de tijd om daarover na te denken!

Meer inspiratie voor weekmenu’s vind je bij deze madammen:

Maken jullie een weekmenu? Of hebben jullie nog andere tips om snel en efficiënt te koken?

12 gedachtes over “Vegan MoFo 2014 #26: Over snel en efficiënt koken en weekmenu’s

  1. Hoi hoi! Zou jij eens iets kunnen schrijven rond één keer koken voor twee dagen, zonder dat je twee keer hetzelfde eet? Zoals in het voorbeeld dat je gaf over spaghetti/pizza. Ik vind zelf altijd dat ik eens wat duo’s moet opstellen zo, om het voor mezelf wat makkelijker te maken, maar ik kom er niet bepaald toe… 🙂 Dus als jij er wat uit je mouw kan schudden…?

    Like

  2. (Je inspireert me trouwens om weer met weekmenu’s te gaan werken. Nu ga ik eigenlijk gewoon uit van wat het voedselteam brengt en ik combineer dat met de vaste dingen die ik in huis heb…)

    Like

  3. Oh dat boekje is zo’n hebbeding (alez, nu wil ik dat ook)!
    Een weekmenu is idd zo ontzettend handig. We hebben de afgelopen weken geen opgemaakt wegens te weinig tijd en ik,word echt gek van elke avond nog iets te moeten bedenken… Maar diepvrieskoken is echt héél handig, het weerhoudt mij ervan op drukke dagen naar de frituur te gaan 😉

    Like

    • Bij ons staat het nog niet 100% op poten, maar het geeft heel wat rust door de week als je inderdaad niet elke dag iets moet bedenken. Zeker met een echtgenoot die op de vraag ‘wat wil je nog eens eten?’ áltijd antwoordt dat het gelijk is en ik mag kiezen…

      Like

  4. Wat een leuke post!
    Mijn vriend en ik hebben het een tijdje gedaan, een weekmenu samenstellen en dan ook op een dag de boodschappen doen. En het werkte super goed, we waren ook veel goedkoper uit. Misschien moeten we dat maar weer eens gaan doen!

    Like

  5. Ik doe dat ook zo enneh, “Weekmenu’s worden natuurlijk niet slaafs gevolgd. Soms wisselen dingen eens van dag, of soms hebben we gewoon zin in frietjes of zo en dan schuift alles een dagje op.”, zo herkenbaar 🙂
    (en ja, ik ben je blog aan het binge-lezen)

    Like

  6. […] Het zal jullie niet verbazen dat veel tips zich afspelen op kook- en eetgebied. De eerste in het lijstje is: maak gebruik van een weekmenu! Al jaren doe ik niet anders, en het brengt zo veel rust: niet elke dag nadenken wat je nu weer kan eten, niet elke dag naar de winkel moeten en restjes weggooien wordt tot een minimum beperkt. Nog niet overtuigd? Lees dan zeker de blogpost eens die ik schreef over het weekmenu. […]

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.