Verbeelding Book Challenge 2020 | uitgelezen in augustus

Voor de zesde keer op rij neem ik dit jaar deel aan de Verbeelding Book ChallengeWant: lezen is geweldig en #nevernotreading en al.
Heel wat volgers hier zijn ook boekenverslinders, dus daarom blijf ik maandelijks leesupdates delen.

Phew, het is alweer even geleden dat hier een blogbericht verscheen. Het was hier weer wat zoeken naar een nieuw ritme, nu Juliette weer naar school gaat. De pc liet ik een beetje links liggen, en ik koos vaker voor een boek, een handwerk of in de keuken of tuin bezig zijn.

In augustus had ik nog verlof, dus er werd nog behoorlijk wat gelezen. Ik slaagde erin om maar liefst 7 boeken uit te lezen:

Alles is uitvogelbaar (Marie Forleo) – 4*

Voor iedereen die wil stoppen met uitstellen en aan de slag wil gaan.
De miljoenen fans van Marie Forleo halen hun hart op: het langverwachte boek is eindelijk hier. Alles is uitvogelbaar geeft lezers de moed om, ondanks hun angsten, hun dromen waar te maken en significante veranderingen in de wereld teweeg te brengen. Het geloof in ons eigen kunnen staat daarbij centraal. Alles is uitvogelbaar maakt korte metten met disfunctionele overtuigingen en belemmerend gedrag. Forleo neemt je stap voor stap mee in de achtbaan van creativiteit, verandering en vooruitgang. Dit meesterwerk helpt je boven alles jouw innerlijke kracht aan te boren.
Marie Forleo’s grote voorbeeld is haar moeder die haar op jonge leeftijd al leerde dat niets te moeilijk is om te leren, zolang je maar niet denkt dat je iets níet kan. Haar moeder repareerde altijd alles zelf in huis. Of het nou een lekkend dak was of een radio die niet meer werkte. ‘Marie: alles is uitvogelbaar!’
 

Een heel dynamisch boek, dat je aan het denken én in beweging zet. Een duwtje in de rug, of een schop onder je kont. Vrij Amerikaans wel, maar heel aanmoedigend. Ik heb vrij veel inspirerende quotes genoteerd.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge 2020 afstrepen.

Gesprekken met vrienden (Sally Rooney) – 4*

Frances is 21 jaar oud, koel en observerend. Ze studeert en doet samen met haar beste vriendin Bobbi aan poetryslams in Dublin, waar ze gespot worden door journalist Melissa. Frances raakt tegen wil en dank onder de indruk van haar en haar echtgenoot Nick, die nooit echt is doorgebroken als acteur. Wat aan het begin een onschuldige flirt lijkt, groeit al snel uit tot een vreemd soort intimiteit. Frances probeert haar leven geordend te houden, maar haar relaties ontsnappen steeds meer aan haar greep. Dan probeert ze iets radicaals: van moment tot moment leven.

Dit boek deed me een beetje denken aan de boeken van David Nicholls. Ik vond het een mooi verhaal met veel lagen en thema’s.
Ik las het vrij snel uit; het is heel vlot geschreven. Minpuntje: ik vond de dialogen zonder aanhalingstekens heel vreemd aanvoelen.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge 2020 afstrepen.

Nachtouders (Saskia De Coster) – 4*

‘Dit is mijn verhaal, maar het is, denk ik, ook het verhaal van iedere ouder die wel eens gewankeld heeft.’ – Saskia De Coster

Saskia en Juli gaan met hun zoontje van één jaar naar een Canadees hippie-eiland. Daar groeide Karl op, de biologische vader van het jongetje. Ze komen terecht in een wifiloze wereld waar de natuur de wetten dicteert en waar de eilandbewoners een pijnlijk geheim over Karl delen.

Voor Saskia komt alles onder spanning te staan: haar relatie met Juli, haar vriendschap met Karl, haar schrijverschap. Is ze wel een echte moeder, als niet-biologische ouder? En kun je dat leren, een ouder worden? Hoe moet ze zich verhouden tot haar zoon, haar bloedeigen niet bloedeigen zoon?

Op dit boek heb ik heel lang gewacht in de bib, het was elke keer uitgeleend en tijdens de periode waarin ik het leende werd het opnieuw gereserveerd. Ik heb dus echt geluk gehad!
Het boek voelt autobiografisch, maar ik ben niet zeker als het 100% zo is. Het boek raakt heel wat verschillende thema’s aan: angst, onzekerheid, liefde, een kindje met twee mama’s, …

22. Een boek waarin een kunstenaar een belangrijke rol speelt

Dromenvanger (Kaat De Kock) – 3*

Op vakantie in Amerika leert Floor de knappe en lieve Josh kennen, en ze vallen meteen voor elkaar. Eenmaal thuis wil Floor hem uit haar hoofd zetten, maar ze blijven chatten en mailen. Dan ontmoet ze Matthias, die een reispartner zoekt voor een roadtrip door de VS. Floor twijfelt, maar als ze de ziekte van haar vader niet aankan, besluit ze naar Josh te vluchten. Het begin van een reis die heel anders eindigt dan verwacht.

Dit boek leende ik in de bibliotheek nadat ik er bij Katrien over had gelezen (haar review kan je hier lezen). Eerdere boeken van Kaat De Kock konden me zeker bekoren, maar deze vond ik wat minder. Een beetje een puberverhaal, met nogal langdradige drukken. Niet het beste wat ik van Kaat gelezen heb…

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge 2020 afstrepen.

Reset – Het begin van de rest van je leven (Lana Bauwens) – 5*

Wat als je de kans krijgt om je leven te herstarten? Toen ze 29 was, kreeg Lana Bauwens de diagnose van darmkanker. Gek genoeg zou deze levensbedreigende ziekte haar leven redden. Haar ziekte dwong haar namelijk om stil te staan bij wie ze was, én bij wie ze wilde zijn.

Op een eerlijke, grappige en ontwapenende manier neemt ze je in dit boek mee op haar spirituele pad: de zoektocht naar haar tribe, discussies tussen een klein duiveltje en een innerlijke godin en de helende wereld van meditatie.

Haar boodschap? Wacht niet op een zware ziekte, een ongeluk of gewoon de sleur van het leven. Hou genoeg van jezelf om vandaag te gaan voor honderd procent geluk. Reset en maak je dromen waar!

Een tijdje geleden ontdekte ik de podcast ‘Heksen Dragen Sneakers‘. Niet alle aangehaalde thema’s boeien mij even veel, maar ik ben wel fan (geworden) van de stem en de verhalen van Lana Bauwens, de host van deze podcast. In één van de afleveringen ging het over het boek van Lana, en via Instagram kon je een exemplaar winnen. Groot was mijn verbazing toen ik getagd werd! Enkele weken later kreeg ik het – gesigneerde – boek in de bus, en ik heb het meteen en op vrij korte tijd uitgelezen. Lana vertelt haar persoonlijk verhaal in haar eerste boek, en doet dit vanuit een holistische benadering. Pluspunten zijn zeker de eerlijkheid en het positieve dat in het verhaal zit.
Naast haar persoonlijke verhaal, staan in het boek ook heel wat tips om vb. beter op je lichaam te vertrouwen.
Heel graag gelezen, en ik ga het boek zeker nog vaak uit de kast halen om bepaalde stukken te herlezen.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge 2020 afstrepen.

De jongen, de mol, de vos en het paard (Charlie Mackesy) – 5*

‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy is een prachtig verhaal over vriendschap, liefde en jezelf zijn, poëtisch vertaald door Arthur Japin.

‘Wat wil jij worden als je groot bent?’ vroeg de mol. ‘Lief,’ zei de jongen. ‘De jongen, de mol, de vos en het paard’ van Charlie Mackesy is een moderne fabel voor jong en oud. De 100 illustraties en de poëtische teksten vertellen het verhaal van een bijzondere vriendschap, tussen de jongen en de drie dieren. De universele lessen die ze samen leren zijn stuk voor stuk levenswijsheden. De Nederlandse editie van ‘The Boy, the Mole, the Fox and the Horse’ is prachtig vertaald door Arthur Japin, waardoor de teksten nog dichterbij komen. Een moderne klassieker, die je kijk op het leven verandert.

Dit boek kocht ik nadat ik er op Facebook over las bij Kelly (Tales From The Crib). Ik volg de blog van Kelly al heel lang, en ben ook geabonneerd op haar boekennieuwsbrief. Als zij tips geeft, zijn die meestal geweldig goed, en ook deze is daar een voorbeeld van.
Het is een boek dat vooral tekeningen bevat, dus het leest enorm vlot. Toch kan je bij elke bladzijde stil staan, omdat het allemaal zo waar is: elke bladzijde zou je willen inkaderen. Dit is ook wel een ideaal boek om cadeau te geven. Ik kocht en las het in het Nederlands, omdat ik het ook wil laten lezen door Juliette later.
Het deed me eigenlijk ook wel een beetje denken aan Le Petit Prince.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge 2020 afstrepen.

Het hele leven (Bart Moeyaert) – 5*

In het begin waren we nooit alleen. We stonden met onze blote voeten midden in de overvloed, en als we gingen liggen, dan was het alsof we in het leven verdronken. Dan zochten de vrouw en ik elkaars hand en trokken we elkaar als het ware op het droge. “Gaat het?” zei zij dan tegen mij, of ik tegen haar. En dan ging het weer.’

In 2004 verraste Bart Moeyaert met het veelbekroonde, in acht talen verschenen De Schepping. Waar dat verhaal eindigde, begon in 2010 Het Paradijs, het poëtische resultaat van een nieuwe samenwerking tussen Moeyaert en het Nederlands Blazers Ensemble, dat een theaterproductie van de teksten maakte met een eigen bewerking van muziek van Joseph Haydn. In 2015 voltooiden zij samen de Haydn-cyclus met De Hemel.

De Schepping, Het Paradijs en De Hemel worden nu voor het eerst samengebracht onder de titel Het hele leven. Peter Van den Ende, die onlangs veel succes oogstte met zijn prentenboek Zwerveling, maakte er nieuwe illustraties bij.

Dit boek is het laatste boek dat ik heb gelezen in augustus, maar het zou zeker en vast bovenaan deze lijst mogen staan. Wat – een – boek!
Al sinds ik ‘Duet met valse noten’ cadeau kreeg, ben ik grote fan van Bart Moeyaert, en ik heb heel veel van zijn boeken al gelezen en een deel staan ook in mijn boekenkast. ‘

Het hele leven’ is niet alleen weer een prachtig spel van taal en woorden, maar is ook nog eens geweldig mooi geïllustreerd. De vormgeving van Moeyaerts boeken is altijd verfijnd en over nagedacht, maar dit is toch echt wel een meesterwerkje.

De voorbije jaren was het een vaste gewoonte: de Boekenbeurs bezoeken op één van de dagen dat Bart signeert, en dan één of meerdere boeken meenemen of aankopen om te laten handtekenen. Dit jaar zal dat helaas niet lukken, maar volgend jaar is er hopelijk weer die vaste afspraak!

“Door de muzikale, haast bezwerende taal- en klankrijkdom heeft het iets van een sfeervol gedicht, een evocatie van een toestand ergens tussen droom en werkelijkheid, herinnering en verlangen, schaduw en licht in. Daar heb je natuurlijk het metier van een Bart Moeyaert voor nodig.” – De Morgen

Disclaimer: ik kreeg dit boek toegestuurd als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen, eerlijke mening.

25. Een boek dat zich langer dan 500 jaar geleden afspeelt

***

Tussenstand Verbeelding Book Challenge: 18/30
Tussenstand Goodreads Reading Challenge: 35/35

***

Wat lazen jullie in augustus?
En hebben jullie nog leestips of must-reads?

***

Lees ook

Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!

17 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2020 | uitgelezen in augustus

  1. Amai, zoveel boeken gelezen in één maand! En (bijna) allemaal pareltjes, wat fijn voor je.

    Ik las hier en daar al over ‘de jongen enz.’ en heb het nu maar besteld. Voor mezelf en / of voor mijn petekind. Vanaf welke leeftijd slaat het aan denk je?

    En naar die podcast luisterde ik vorige zomer een aantal keer – het waren toen twee hosts. Maar het bleef me niet boeien. Maar als ik nu doorklik op je link, wat is die podcast groot geworden, een heel team… Dat boek spreekt me wel aan, noteer ik.

    Zelf momenteel bezig in ‘de gele ogen van de krokodillen’. Goed, kan het moeilijk wegleggen bij momenten. En langs de andere kant is het zo’n kleffer dat het me soms tegenhoudt. Gek, hè?

    Like

    • Goh, ik vind het een moeilijke. Jonge lezers kunnen het al lezen, maar de boodschap zal misschien later pas duidelijk zijn (en nog anders binnen komen bij volwassenen).
      Niet zo gek hoor, van die dikke boeken. Ik herken het!

      Like

    • Lezen is mijn ultieme ontspanning. Meestal lees ik enkel voor het slapengaan, en in het weekend soms overdag. Ik sta er soms versteld van dat ik zo veel gelezen krijg eigenlijk, maar het is een van mijn favoriete tijdsbestedingen :-).
      Fijn dat ik je kon inspireren!

      Geliked door 1 persoon

  2. In augustus las ik nog vrij veel tijdens de Magical Readathon maar deze maand is het nogal rampzalig. Tot nu toe las ik exact één boek en het eerste hoofdstuk van een tweede exemplaar. Ik vrees echter dat ik dat boek niet meer ga uitkrijgen tegen het einde van september. Hopelijk lukt het lezen volgende maand weer wat beter.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.