Verbeelding Book Challenge 2019 | uitgelezen in juni

Voor de vijfde keer op rij neem ik dit jaar deel aan de Verbeelding Book Challenge. Want: lezen is geweldig en #nevernotreading en al.
Heel wat volgers hier zijn ook boekenverslinders, dus daarom blijf ik maandelijks leesupdates delen.

Juni was, om verschillende redenen, niet zo’n denderende leesmaand. Maar het verlof is in zicht, en aangezien lezen vorig jaar dan een groot succes was, hoop ik dit jaar op hetzelfde. Alleen nog kiezen welke boeken ik mee zal nemen op reis. Luxeprobleem, that is.

In juni las ik 2 boeken uit:

Slaap (Matthew Walker) – ****

Waarom slapen we? En waarom is gebrek aan slaap zo schadelijk? Tot voor kort had de wetenschap daar geen antwoord op, maar de laatste twintig jaar heeft een explosie aan nieuw onderzoek veel kunnen verhelderen omtrent een van onze meest fundamentele levensbehoeften. In ‘Slaap’ legt hersenwetenschapper en slaapexpert Matthew Walker uit waarom slapen en dromen van levensbelang zijn. Dit boek kan je leven ingrijpend veranderen.

Toen ik over dit boek las bij Kathleen, zette ik het hoog op mijn leeslijst. Ik heb altijd veel behoefte gehad aan slaap, maar toen drie jaar geleden onze dochter werd geboren, werd deze levensbehoefte grondig door elkaar geschud. Ik sliep nog amper, en dat duurde maanden. Daarna duurde het minstens evenveel maanden voor ik weer een beetje kon slapen, en ondertussen zijn de gevolgen van die maanden slaaptekort nog altijd voelbaar. Meer weten over slaap, dat vond ik wel boeiend, en dit boek heeft me veel bijgeleerd. Ik wist wel dat slaap belangrijk is, en de gevolgen van slaaptekort niet te onderschatten, maar veel stukken hebben een negatieve ondertoon, althans, zo kwam het op mij over.
Sinds ik een activity tracker heb, kijk ik regelmatig naar mijn slaappatroon en -fases, maar in dit boek vond ik helaas geen info over hoeveel diepe slaap / remslaap je per nacht zou moeten hebben. Want die verhouding wisselt nogal vaak bij mij.
Heel interessant boek, maar mijn leven veranderen heeft het toch niet gedaan.

13. Een non fictie boek rond een onderwerp waar je absoluut niets over weet

De volgende scan duurt 5 minuten (Lieke Marsman) – ****

Meteen na haar schrijversresidentie in Tilburg kreeg Lieke Marsman ernstig nieuws: ze had kanker. In ‘De volgende scan duurt vijf minuten’ onderzoekt zij in tien gedichten en een essay hoe een ziek lichaam zich verhoudt tot een zieke wereld. ‘De kortstondigheid van mijn behandeltraject heeft ervoor gezorgd dat ik sinds mijn operatie het gevoel heb met lege handen te staan en ik heb het schrijven van dit boekje nodig om de tijd kloppend te maken, mijn ziekteproces wat uit te rekken. Maar ik heb geen idee wat ik moet doen als ik dit boekje inlever. Hoe moet ik mijn leven weer oppakken?’ In ‘De volgende scan duurt vijf minuten’ wordt de blik niet uitsluitend naar binnen gericht, integendeel: het is ook een vurig pleidooi om om je heen te kijken en je maatschappelijke verantwoordelijkheid op je te nemen in een zieke samenleving

‘Alles bij elkaar heb ik maar anderhalve week zeker geweten dat ik kanker had. Sindsdien is het gissen, hopen dat de komende jaren geen recidiven of metastasen laten zien. De kortstondigheid van mijn behandeltraject heeft ervoor gezorgd dat ik sinds mijn operatie het gevoel heb met lege handen te staan en ik heb het schrijven van dit boekje nodig om de tijd kloppend te maken, mijn ziekteproces ietwat uit te rekken. Maar ik heb geen idee wat ik moet doen als ik dit boekje inlever. Hoe moet ik mijn leven weer oppakken?’

Een tijdje geleden las ik al een boek van Lieke Marsman. Dit boekje zag ik toevallig liggen in onze bibliotheek. Het telt maar 60 bladzijden, en moet daarmee het kortste boek zijn dat ik ooit las, maar ik vond het wel mooi. Een deel bestaat uit gedichten.

26. Een boek waarin geneeskunde een belangrijke rol speelt

***

Tussenstand Verbeelding Book Challenge: 9/30
Tussenstand Goodreads Reading Challenge: 19/34

***

Wat lazen jullie in juni?
En hebben jullie nog leestips of must-reads?

***

Lees ook

Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!

13 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2019 | uitgelezen in juni

  1. Het kan eens gebeuren dat er een mindere maand of periode in zit. Bij mij zijn verlof-periodes slechte leesperiodes. Omdat ik eigenlijk vooral op de trein lees als ik naar het werk ga.

    Like

  2. Voor welke puntjes zoek je nog boeken? Hier ligt het leestempo behoorlijk laag. Het lukt me maar niet om me voldoende te kunnen concentreren. Eigenlijk wel jammer dat lezen de laatste jaren ook energie lijkt te vragen terwijl dat vroeger net iets was dat ik vrijwel altijd kon doen. Zelfs wanneer mijn lichaam niet wilde meewerken kon het voor afleiding zorgen. Ik ben aan het duimen dat de leesuitdaging van volgende maand misschien voor een boost kan zorgen.

    Like

    • Goh, het is niet mijn bedoeling om de challenge volledig af te ronden, want er zijn een aantal puntjes die me minder boeien. Ik wil vooral leuke boeken lezen, en mijn leeslijst is ondertussen al zó uitgebreid…
      Aan welke leesuitdaging neem je deel? Ik duim voor weer veel leesplezier!

      Like

  3. Interessante boeken. Mijn leesupdate verschijnt later deze maand nog, maar in juni las ik een recordaantal boeken denk ik 🙂 Iets met lange zomerse avonden, minder stress en terug genieten van het lezen 😉

    Like

  4. […] Ik had het al voorspeld, en ja hoor: juli was een goeie maand wat lezen betreft. Dankzij onze vakantie vooral, want daar deden we even niet van al te veel opruimen en poetsen en de moestuin in leven houden. Tijdens de maand juli testte ik gedurende een gratis proefperiode het e-boekenabonnement van Kobo Plus uit, en ik ben fan. Zo veel boeken gelezen, zonder te moeten reserveren in de bib en / of sleuren met boeken. En de luxe hebben om zomaar even een ander boek te kiezen als een ander je niet meteen bevalt. […]

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.