Verbeelding Book Challenge 2021 | uitgelezen in oktober

Voor de zevende keer op rij neem ik dit jaar deel aan de Verbeelding Book ChallengeWant: lezen is geweldig en #nevernotreading en al.
Heel wat volgers hier zijn ook boekenverslinders, dus daarom blijf ik maandelijks leesupdates delen.

In oktober las ik deze 3 boeken uit:

Spookpokken: de jacht op Morrigan Crow (Nevermoor #3) (Jessica Townsend) – 4*

Morrigan Crow heeft het eerste jaar als leerling van het Wondergenootschap overleefd. Nu wacht haar een nieuwe uitdaging: het beheersen van haar Wondersmid-krachten.
Intussen groeit de onrust in Nevermoor. Veel Wondieren zijn besmet met een virus dat ze verandert in hersenloze, boosaardige wezens die mensen aanvallen. Dit kan volgens de Nevermoorianen het werk van maar één persoon zijn: Wondersmid Ezra Windbuil. Maar binnen de muren van de campus weet iedereen dat er nóg een Wondersmid is: Morrigan Crow. Wanneer er meer slachtoffers vallen, beseft Morrigan dat ze gauw een geneesmiddel moet zien te vinden. Maar met haar zoektocht brengt ze niet alleen haar eigen leven, maar ook haar geliefde Nevermoor in groot gevaar…

Dit boek is het derde, en meest recent verschenen boek in de reeks. De eerste twee delen las ik de afgelopen maanden al, en op de rest is het nog even wachten. Over dit boek deed ik weer vrij lang, aangezien het een dik exemplaar is (bijna 500 blz.). Ik begon helemaal in het verhaal te raken, omdat ik de drie delen vrij kort op elkaar las. Graag gelezen, maar ik lees nu wel even weer wat andere dingen. Want alleen maar fantasy, dat is niks voor mij.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbelding Book Challenge afstrepen.

Ginny Moon heeft gelijk (Benjamin Ludwig) – 4*

Ginny Moon is veertien jaar oud. Ze is gek op Michael Jackson. Als ze niet ’s ochtends exact negen druiven eet, kan ze de dag verder wel afschrijven. Bij haar derde pleeggezin heeft ze eindelijk een thuis gevonden – iets waar een ander gelukkig mee zou zijn. Maar Ginny bekijkt de wereld nou eenmaal met een heel eigen logica. Dus of haar biologische moeder gevaarlijk is of niet, Ginny móét haar vinden. En daarvoor wil ze alles opgeven, zelfs het enige thuis dat ze ooit heeft gekend…

Dit boek zag ik voor het eerst in de bibliotheek in mijn hometown; het stond niet op mijn leeslijst maar in die bibliotheek heeft elk rek een schuin legbord waarin heel wat boeken met de kaft naar voor worden tentoongesteld en het boek trok mijn aandacht. Toen las ik het niet, maar ik was wel benieuwd dus ik ontleende het enkele weken later in de bib van onze gemeente.
Dit debuut, dat gebaseerd is op eigen ervaringen van de auteur, heeft mij geraakt én geboeid. Autisme krijgt er een grote rol in, maar het gaat vooral ook om dapperheid. Graag gelezen, maar het is geen ‘licht’ boek.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbelding Book Challenge afstrepen.

Georges & Rita (Leen Dendievel) – 4,5*

Twee mensen met hetzelfde verhaal en toch ook niet. Maar hun einde is hetzelfde, namelijk het einde.
Georges en Rita zijn meer dan een halve eeuw een paar, en samen kiezen ze voor euthanasie. Een beslissing die hun kinderen Lydie, Walter en Kurt elk op een andere manier onthalen. Er wordt afscheid genomen. Geheimen komen aan de oppervlakte, andere gaan mee in het graf. Eén hartverscheurend verhaal verteld vanuit twee zeer persoonlijke perspectieven. Bij dit omkeerboek kan men kiezen welk verhaal men eerst leest, dat van Rita of dat van Georges.

Wat een sterk verhaal! Van Leen Dendievel las ik eerder al heel goed werk, en dit moet zeker niet onderdoen. Wauw! De afgelopen maanden heb ik Leen Dendievel ook in enkele podcasts gehoord en ik heb veel bewondering voor deze vrouw, vooral voor over hoe open zij praat over haar angsten.
Ik merk wel dat het moeilijker wordt om vijfsterrenboeken te lezen, of eerder: om gelezen boeken vijf sterren te geven (ik las al zo veel goeie boeken dit jaar). Daarom toch zeker een 4,5 voor dit boek. Ik las trouwens eerst het verhaal van Georges, en hoewel het weinig uitmaakt, klopte het voor mij wel zo.

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbelding Book Challenge afstrepen.

***

tussenstand Verbeelding Book Challenge: 21/30
tussenstand Goodreads Reading Challenge: 60/36

***

Wat lazen jullie in oktober?
En hebben jullie nog leestips of must-reads?

***

Lees ook

Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!

10 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2021 | uitgelezen in oktober

  1. Leuk overzicht weer, Sofie! Ginny Moon heeft gelijk stond al op mijn TBR-lijst en op basis van jouw score ga ik Georges & Rita ook toevoegen. Deze kan dan ineens meetellen voor puntje 26 van de Verbeelding bookchallenge, want de ampersand had ik nog niet (veel andere ook niet hoor, ik ben er niet actief mee bezig en zou nog eens moeten checken of ik met mijn recent gelezen boeken iets kan afstrepen). Na veel oorlogsverhalen, ben ik de laatste tijd meer into de wat luchtigere en romantische boeken. De boekwinkel op de hoek (Annie Darling) vond ik voorbije maand een fijne in dat genre. Nadat Fiona Valpy’s eerste boek Een zomer lang geleden me deze zomer goed beviel, las ik nu haar nieuwe, Elianes belofte. Het verhaal draait rond 2 hoofdpersonages, waarbij één verhaal zich afspeelt tegen de achtergrond van WOII en één in 2017, maar beide spelen op dezelfde locatie. Het bijzonderste boek van de voorbije maand (OK, eigenlijk pas begin november uitgelezen 😉 ) was Het licht van Luna Park (Addison Armstrong). Bijzonder omdat het verhaal van de fictieve hoofdpersonages draait rond een waargebeurde geschiedenis en de hoofdrolspelers hiervan ook meedoen in het boek. Ik had hier dus echt geen idee van, maar blijkbaar zijn couveuses in Amerika pas in de jaren ’40 in ziekenhuizen geïnstalleerd, terwijl ze al zo’n 40 jaar gebruikt werden door een uit Europa afkomstige dokter, maar dan in Luna Park in New York: een pretpark van begin 20° eeuw, waar de premature baby’s deel uitmaakten van een soort freak show die toeschouwers tegen betaling konden bekijken. Met die toegangsgelden werd de voor die tijd erg vooruitstrevende (en in medische kringen enorm gecontesteerde) couveusezorg bekostigd en werden duizenden baby’s gered. Ook dit verhaal switch tussen twee verhaallijnen, één speelt zich af in 1926 en het andere begin jaren ’50.

    Like

      • Misschien heb ik het dan wat creepy verwoord 😁, want ik vond niet dat het boek dat was. Je kijkt vanuit de hoofden van de hoofdpersonages en leert wat hun beweegredenen zijn en het boek draait om veel meer dan de baby’s die in Luna Park verzorgd worden.

        Geliked door 1 persoon

  2. Wat een fijn overzicht! Ik ga denk ik in december verder lezen in deel 2 van Nevermoor, is precies zo de juiste periode daarvoor 🙂 Verder las ik niet bijster veel in oktober, iets met een leesdip, een te volle agenda en hoofd.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.