Mijn 8 favoriete boeken van 2019

Gisteren verscheen mijn decemberupdate van de Verbeelding Book Challenge 2019, en vandaag is het tijd voor mijn boekenoverzicht van 2019. Dat deed ik in 2018, 2017, 2016 en 2015 ook al, maar dit jaar deel ik bewust niet mijn vijfsterrenboeken, maar mijn favoriete boeken.
Als ik door mijn lijstje ga, merk ik dat een aantal viersterrenboeken me meer zijn bijgebleven, en ik bepaalde vijfsterrenboeken toch niet meer zo geweldig vind.

Ik stelde mijn leesdoel voor 2019 (Goodreads Reading Challenge) in op 34 boeken; ik ging er ver over en klokte af op 47 boeken (waarvan ik er één nog begon én uitlas op 31 december).

Deze boeken heb ik het liefste gelezen (in willekeurige volgorde):

Een lijstje met cijfertjes

  • 47 boeken waren goed voor 11.646 bladzijden leesplezier
  • het dunste boek dat ik las telde 64 bladzijden, het dikste 528
  • gemiddeld gaf ik 3.8 sterren aan een boek
  • van de 47 boeken die ik las, waren er 11 uit de Kobo Plus bibliotheek.1 e-book kreeg ik als recensie-exemplaar, 27 boeken leende ik in de bibliotheek, 4 boeken kocht ik zelf (waarvan ik ééntje al heb doorgegeven), 1 boek leende ik, 1 boek heb ik geruild en 2 boeken heb ik gekregen.

Lezen in 2020?

Nja, dat is geen vraag hé! Natuurlijk wordt er gelezen in 2020, hopelijk met minstens evenveel plezier.
Op Goodreads stelde ik mijn doel voor 2020 in op 35 boeken, en ook aan de Verbeelding Book Challenge 2020 zal ik deelnemen. In 2019 deed ik niet zo heel erg mijn best voor deze laatste uitdaging; ik las vooral wat ik graag wilde lezen. Dit jaar ga ik een beetje beter mijn best doen; ik heb al enkele ideeën!
2019 was het jaar waarin ik veel e-books heb gelezen, dankzij de ontdekking van Kobo Plus (tijdens ons zomerverlof testte ik een maand gratis uit, en nu tijdens de kerstvakantie heb ik mijn abonnement – dat ik in september stopzette – weer geactiveerd). Enkele jaren geleden zou ik hebben gezworen dat ik enkel papieren boeken zou lezen, maar ik ben echt helemaal overtuigd van het gemak van een e-reader (ja, Kelly, je hebt gelijk gekregen :-)). In 2020 worden er ongetwijfeld heel wat e-books gelezen!

Wat waren jullie favoriete boeken van 2019?
Doen jullie ook mee aan book- of reading challenges?

32 gedachtes over “Mijn 8 favoriete boeken van 2019

  1. Aan het einde van de wereld vond ik ook echt een supermooi boek. Mijn favoriete boek van het afgelopen jaar was Kathedraal van de zee.
    En ik doe dit jaar ook weer mee met de Verbeelding book challenge, het eerste boek dat ik aan het lezen ben was niet bewust, maar ik kan er al dadelijk 3 puntjes mee afvinken als ik wil.

    Like

  2. We hebben idd dezelfde leessmaak 😉 Ik was in 2019 ook helemaal in de ban van Aan het einde van de wereld. Aan die challenge doe ik nooit mee eigenlijk, voor mij is dat te beperkend. Ik heb al een persoonlijke lijst van een 100-tal boeken die ik nog moet lezen dus ik wil niet op zoek gaan naar “moetjes”. Hier wel al 10 jaar e-readerfan trouwend, ik kan het me niet anders meer voorstellen!

    Like

    • Ik vind de challenge net verrijkend, omdat je zo eens uit je comfort zone komt, en boeken leest die je anders niet meteen zou lezen. En soms valt dat tegen, maar meestal valt dat enorm mee!
      Mijn leeslijst zal al meer dan 100 boeken bevatten denk ik, en helaas wordt die steeds langer…

      Like

  3. Ik heb best wel veel gelezen, maar kan er niet zo gauw een favoriet op plakken. Veel chicklit vooral, omdat ik nood had aan luchtige lectuur. Een man die Ove heet en heb ik een aantal jaren geleden gelezen en het raakte me echt, dus ja, ik snap heel goed dat die tussen je favorieten staat!

    Like

    • In 2019 was er ook best veel chicklit hoor hier, en mijn tweede boek van 2020 is er ook zo eentje :-).
      Van de schrijver van het verhaal van Ove ben ik nog in een ander boek begonnen, en dat ziet er veelbelovend uit. Maar meer lees je hier wel, als ik ‘m uit heb!

      Like

  4. Ja, ik doe ook terug mee 🙂 Al ga ik net als vorig jaar vooral die boeken lezen die ik wil lezen. En dan zie ik wel of ze in de challenge passen of niet.

    Like

  5. “Aan het einde van de wereld” vond ik een prachtig boek: ik las het twee jaar geleden in het Engels. Vorig jaar vond ik “Becoming” van Michelle Obama echt geweldig. Ik was zo mee in haar verhaal (ook al kende ik de rode draad wel). Ook hier geniet ik volop van mijn Kindle – ik vind zo’n e-reader toch zo gemakkelijk al koop ik af en toe nog wel eens een boek op papier, vooral non-fictie dan.
    Vorig jaar heb ik niet zo heel veel gelezen, wellicht omdat ik meer voor de computer zat of tv keek. Keuzes moeten gemaakt worden, hé.

    Like

    • Misschien moet ik die biografie van Michelle Obama toch gaan lezen, ik hoor er zo veel goeds over!
      Non-fictie koop ik soms ook wel op papier (soms zelfs nadat ik het e-book heb gelezen), omdat ik sommige boeken fysiek wil hebben.
      Hier werd de keuze voor minder tv en pc gemaakt, en ik hoop dat in 2020 nog omlaag te krijgen (of er toch bewuster mee om te gaan).

      Like

  6. Het is vreemd. Toen we in de (vijf) kleine kinderen zaten, las ik meer boeken dan nu. Voor een deel omwille van mijn beroep natuurlijk. Sinds ik daarmee gestopt ben, ben ik aan het schrijven gegaan en lees ik vooral kortere teksten. Mezelf kennende laat ik challenges best links liggen.

    Like

  7. Fijn lijstje. Non-fictie lezen blijkt hier altijd moeilijk. Over het boek van Heather Morris heb ik ook al zoveel gemengde dingen gehoord, maar dat is meestal wel zo met oorlogsverhalen gebaseerd op ware feiten.

    Like

    • Normaal lees ik echt niet graag historische verhalen (daarom was jouw lijstje voor mij persoonlijk minder inspirerend, sorry!), maar deze kon me wel bekoren. Soms moet ik het gewoon een kans geven, merk ik!

      Like

  8. Een e-reader heeft behoorlijk wat voordelen hé. Ik gebruik hem zelf slechts sporadisch maar vermoed dat het een heel handige oplossing kan zijn indien je wat meer ruimte in huis wil. Ik zou zelf die boekenmuur niet willen missen maar hij neemt uiteraard wel behoorlijk wat plek in en het afstoffen is telkens zo’n gedoe. Daar kan zo’n ereader je dus enorm bij helpen. 🙂

    Like

    • Toen ik ‘m pas had, heb ik ‘m niet zo vaak gebruikt. Dat van meer plaats in huis vind ik niet persé een voordeel voor mij, maar wel dat je ‘m overal mee naartoe kan nemen en dus 1) overal toegang hebt tot véél boeken en 2) je veel sneller ‘even 5 minuten’ leest. Fictie koop ik meestal niet, dus in onze kast staan vooral non-fictieboeken (die ik regelmatig eens opruim / doorgeef). Op mijn Kobo lees ik wel boeken via Kobo Plus. Niet gratis als de bib, maar wel heel erg handig. Ik neem het abonnement enkele maanden per jaar (vooral in vakantieperiodes), en tussenin ga ik naar de bib. Voor mij de ideale combinatie!

      Geliked door 1 persoon

  9. Een man die Ove heet vond ik ook een heel tof boek. Uit jouw lijst vooral heel benieuwd naar Aan het einde van de wereld, ik hoop die dit jaar te lezen. Mijn toppers waren Die Verwandlung van Kafka, Contrapunt van Anna Enquist, Lampje van Annet Schaap en Reasons to stay alive van Matt Haig.

    Hier ondertussen ook een grote fan van mijn e-reader, zowel omwille van de hoeveelheid boeken voor dat lage gewicht als omwille van het gemak. Ik lees nog steeds veel op papier (ongeveer 50/50), maar bijvoorbeeld in bed lees ik quasi enkel nog op mijn e-reader. Zoveel makkelijker om in slaap te vallen, want ik moet geen lichtje meer uit doen, moet geen bladwijzer terugplaatsen terwijl ik al half in slaap lig… 🙂

    Like

    • Ja, Lampje! Dat las ik bij jullie in Zwitserland :-). En het boek van Matt Haig heb ik ondertussen ook uit, inderdaad ook de moeite.
      Hier is het ook veel vaker de e-reader. Zo lang het aanbod bij Kobo Plus me blijft bekoren, ben ik fan. Het kost wel iets, maar als je meerdere boeken per maand kan lezen valt het nog wel mee vind ik, want e-boeken kosten vaak bijna evenveel als gewone boeken…

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.