2019 was …

Tijd vliegt, amai! 2019 is eigenlijk toch wel voorbij gevlogen, met de nodige ups en downs.

Hieronder een lijstje, net zoals in 2018, maar omdat het niet altijd schone schijn is, deel ik ook de mindere momenten van het afgelopen jaar.

2019 was het jaar waarin…

… ik mijn angst voor het autorijden voor een heel groot stuk heb overwonnen

… er geen verjaardagsfeestje werd gegeven, maar Juliette ging logeren bij pépé en moetje, en wij een rustig dagje met ons twee hadden

… ik 47 boeken heb gelezen (2019 werd zo het beste leesjaar sinds de geboorte van Juliette) – dit was ook mede de ontdekking van Kobo Plus

… ik 60 blogberichten publiceerde

… er opnieuw meer tijd en energie en zin was om te koken en te bakken

… het voornemen er was om terug te gaan zwemmen, maar ik dit niet consequent heb volgehouden (ook mede door mijn val)

… de balans tussen werk en leven behoorlijk uit evenwicht was. Ik begon eind 2018 op mijn ‘nieuwe’ job, maar eigenlijk zie ik 2019 als het eerste volledige jaar vol nieuwe info / collega’s / programma’s / methodes / afspraken. Nu heb ik het gevoel dat ik er mijn draai wel heb gevonden, dus hopelijk is 2020 beter in evenwicht!

… Juliette haar eerste schooldag had (januari), en volledige dagen naar school kon gaan (vanaf september)

… de kleuterschool heel wat mooie nieuwe contacten en zelfs vriendschappen bracht

… mijn mama én mijn schoonmama 60 werden, en mijn mama het einde van haar mooie carrière in het onderwijs vierde (ik schrijf hier bewust ‘het einde vieren’ in plaats van ‘pensioen’, want gevierd werd ze. En terecht, want ze is altijd één van de favoriete juffen geweest op haar school)

… ik bijna twee knuffels heb gehaakt

… we 5 jaar getrouwd waren

… we het puzzelen herontdekten, en we er rust en ontspanning in vonden

… ons huis steeds meer een thuis werd: in 2019 kochten we een grote tafel (om vrienden en familie te ontvangen, te knutselen, te puzzelen, …), en ook gordijnen zorgden voor een heel andere sfeer en brachten wat meer warmte in ons interieur

… Juliette enkele ‘cadeautjes’ meebracht van school: de windpokken en luizen… (van die windpokken zijn we af, maar de kennismaking met luizen zal helaas niet de laatste geweest zijn)

… we op vakantie gingen naar Engeland, in de regio van de Cotswolds

… we afscheid namen van de tutjes, de pampers en meestal ook de middagdutjes (met grote dank aan mijn schoonvader, die ons veel heeft geholpen bij dit alles)

… we superveel oogstten in de moestuin en de serre

… ik voor het eerst een zware migraine-aanval had, en er daarna helaas nog volgden (maar ik werd ook onderzocht door een neuroloog, en dankzij medicatie is het nu leefbaar)

… ik een Meststoffen Meetup organiseerde bij Boekenhuis Theoria, en Juliette die dag ook voor het eerst op de tram en de trein heeft mogen zitten

… moeder en dochter meerdere uitstapjes naar Gent maakten met de tram

… we veel te vroeg en veel te oneerlijk afscheid moesten nemen van ons prachtig neefje

… ik zo ongeveer elke dag dankbaar ben voor onze prachtige dochter

… ik van de trap viel en mijn staartbeen brak, en enkele seconden ervoor zorgden dat ik wekenlang pijn had, en ineens heel veel dingen niet meer (alleen) kon doen

… Juliette drie werd, en we dat vierden met de allerprachtigste taart

… we voor het eerst een kerstboom en bijhorende versiering kochten en opzetten

… er veel plantjes aan de collectie werden toegevoegd (gekregen, gekocht en zelf gekweekt), maar er ook heel wat ziek werden of zomaar kapot gingen…

… we vrij impulsief, en ecologisch niet zo verantwoord, de week voor kerst beslist hadden om een last-minute te boeken naar Lanzarote. Mijn man kwam met het voorstel, en ik was eerst een beetje weigerachtig, maar toch: één van de beste beslissingen van 2019. De warmte heeft ons enorm deugd gedaan, en de dagelijkse zorgen waren er even niet. Meer van genoten dan van onze zomervakantie!

… ik twee keer heb gebakken voor De Warmste week: één keer voor de school van Juliette (er werd meer dan 1600 € opgehaald voor vzw Berrefonds), en één keer voor EVA vzw (daar was de opbrengst meer dan 400 €). Blij dat ik een klein steentje heb kunnen bijdragen!

… ik op de valreep nog een nieuwe bril bestelde, vooral omdat de huidige ferm afgezien heeft van de kopstoten van Juliette. Voor de nieuwe glazen koos ik voor een extra filter, omdat ik heel veel last heb met autorijden in het donker. Voordeel van de filter is dat die ook blauw licht filtert. Ik ben benieuwd!

Wat waren jullie ups en downs in 2019?
Ik wens jullie een fijn 2020!

33 gedachtes over “2019 was …

  1. Hihi veel gelijkaardige puntjes hier.
    Lanzarote klinkt heerlijk! Komt daar nog een post over? 😉
    En waw, bestaat er een filter voor dat autorijden in het donker? Zou ik ook wel kunnen gebruiken!

    Like

    • Hopelijk wordt het een iets rustiger jaar dan! Ik ben ook benieuwd naar wat komt in 2020. Al denk ik dat we elkaar wel eens zullen ontmoeten IRL, want je hebt iets te maken met één van mijn ‘doelen’ van 2020 (die verschijnen hier binnenkort) :-).

      Like

  2. Mooi & vooral ook eerlijk overzicht. Heerlijk ook dat je mama gevierd werd! En bij het nieuws over je neefje breekt mijn hart iedere keer opnieuw 😦

    Ik kan me trouwens heel goed inbeelden dat die last-minute naar de zon ongelooflijk veel deugd deed. Ware het niet dat wij echt niet onder de familiefeesten uit kunnen, ik zou het hier zo ook doen.

    Die luizen, daar hebben wij ook kennis met gemaakt in 2019. En ik vermoed dat ze ook in 2020 van de partij gaan zijn. Tja, hoort erbij zeker?

    En tot slot, die bril, daar ben ik heel benieuwd naar! Net als die filter. Want dat merkte ik vorig jaar dus ook op, dat ik als ik in het donker met de wagen rij daar toch wel last van heb. En aan mijn sterkte ligt het niet, want bij een meting in december werd vastgesteld dat die correct is. Dus heel benieuwd naar hoe jij dat nu gaat ervaren!

    Like

    • Wij hebben ook één feest (etentje bij Bart zijn peter) moeten skippen, maar niemand was er kwaad om. Ik vond het echt een soort van opluchting, om te ontsnappen aan alle feestdrukte.
      Sinds vanmorgen heb ik mijn nieuwe bril, en mijn zicht is véél scherper (ondanks dezelfde sterkte van glazen). Voor een stuk doordat het nieuwe glazen zijn (de vorige had al wat krasjes), maar volgens de opticien zijn de glazen – die van een ander merk zijn – veel kwalitatiever. Als de filters doen wat ze beloven, zal ik je maar kunnen vertellen als ik nog eens in het donker met de auto heb gereden 🙂

      Geliked door 1 persoon

  3. Een mooi jaar, ondanks de tegenslagen hier en daar. Wat ben ik jaloers op jullie vlucht naar de zon in december, ik zou het ook wel kunnen gebruiken 🙂
    Ik vind puzzelen ook heel fijn om eens even het verstand op nul te zetten, onze jongens zijn nu al wat groter en nu kan ik zelfs gewoon met hen meepuzzelen aan grotere puzzels. Tof voor ons allemaal.
    De beste wensen nog voor het nieuwe jaar!

    Like

    • Het was een impulsief idee van mijn man, en ik had wat overtuiging nodig. Maar nu zou ik precies elke winter van dat willen…
      Mee puzzelen met Juliette vind ik ook leuk, maar zij kan nog maar 24 stukjes of zo :-).

      Like

  4. Net als bij jullie was 2019 ook voor ons een jaar waarin we afscheid moesten nemen van familieleden. Ik vind het nog steeds zo erg voor jullie familie dat 9 maanden uitkijken naar de komst van jullie neefje (en jouw metekindje) zo’n triest einde kende. Anderzijds ben ik blij dat jullie naast dat trieste afscheid ook veel hebben meegemaakt waar je dankbaar om kan zijn. Hopelijk wordt 2020 een jaar zonder afscheid nemen en mogen er zoveel lichtpuntjes zijn dat ze de minder leuke zaken in hun schaduw laten verdwijnen.

    Like

  5. ah zo een zonnevakantie in herfst of winter, daar geniet ik ook zo enorm van. Wat je zegt…meer dan van een zomervakantie in feite omdat het contrast met België dan zoveel groter is.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.