Mijn 12 favoriete boeken van 2015

Hoera voor lijstjes (en nog meer lijstjes): in 2015 las ik 66 boeken. Dankzij de Verbeelding Book Challenge las ik heel wat boeken die ik vroeger nooit uit de rekken zou gekozen hebben.

Vroeger las ik vooral detectives/thrillers en romantische verhalen (chicklits). In 2015 las ik dus heel wat breder, en dat is me goed bevallen.
Veel boeken vond ik ok, aan sommige boeken denk ik misschien liever niet meer terug, maar heel wat boeken hebben me ook van m’n sokken geblazen of zullen me nog lang bij blijven.

Het is geen makkelijke selectie geweest, maar hier zijn – in willekeurige volgorde – mijn 12 favoriete boeken van 2015:

Vele hemels boven de zevende (Griet Op de Beeck)

op de beeck

Na heel wat reviews met aanbevelingen, en na het lezen van ‘Kom hier dat ik U kus’, was ik heel erg benieuwd geworden naar het debuut van Griet Op de Beeck. En wat een boek! Op twee dagen heb ik het uit, en ik had zo graag gewild dat het veel dikker was geweest. De hoofdstukken zijn kort en lezen vlot. Alles is zo rakend geschreven dat ik sommige passages meerdere keren heb gelezen omdat het zo mooi was. Dit boek zou ik, als één van de eerste boeken die ik ooit heb gelezen, eigenlijk meteen opnieuw willen lezen…

De Boekendief (Markus Zusak)

Zusak

Tegen dit puntje zag ik enorm op. Vroeger op school had ik een gloeiende hekel aan geschiedenis, en historische films probeer ik ook te vermijden. Ik denk dat ik bij Kelly eens een review voor dit boek zag passeren, dus dacht ik: ik geef dit boek een kans. Geen dun boek, maar het heeft mij mee gesleurd. Ik kan in alle eerlijkheid zeggen dat één van de puntjes waar ik het meest tegenop zag ervoor heeft gezorgd dat ik één van de mooiste boeken ooit heb gelezen.

De eerste dag (David Nicholls)

Nicholls

Met hoge verwachtingen – na het lezen van zo veel positieve reacties – begon ik aan dit boek en wat heb ik dit graag gelezen! Dit is zo’n boek dat je zo traag wil lezen, omdat je spijt zal hebben als het eenmaal uit is… Het boek vertelt het verhaal van Dexter en Emma, maar doet dit op een bijzondere manier: elk hoofdstuk vertelt het verhaal van 15 juli van een jaar. Geweldig mooi om deze evolutie te lezen. Heel erg graag gelezen, dit boek!

Norwegian Wood (Haruki Murakami)

norwegian-wood-cover

Dit boek las ik op aanraden van verschillende mensen. Het boek stond al op mijn leeslijst, dus dat was veelbelovend.
Ik heb het boek heel graag gelezen; het verhaal over liefde en eenzaamheid was zowel mooi als pijnlijk. Er zitten heel wat diepe gevoelens verweven in het verhaal en dat heeft me erg geraakt. Dit is zo’n boek waarvan je spijt hebt dat het uit is, en dat gerust nog enkele honderden pagina’s langer had mogen zijn. Dit boek blijft nog even hangen…

Extreem luid en ongelofelijk dichtbij (Jonathan Safran Foer)

Foer

De film heb ik nog niet gezien, maar die komt zeker op mijn lijstje! Een heel erg mooi boek, ik heb het graag gelezen en het bleef nog dagen in mijn gedachten. Een boek waarvan ik het jammer vond dat het uit was…

Een weeffout in onze sterren (John Green)

Green

Dit boek was het allereerste op mijn leeslijst, die ik ondertussen al een jaar, of langer, ben gestart. Ik zag het eens liggen bij Silke, en zij raadde het me ook aan. Het boek was echter altijd uitgeleend in de bib… Tot ik dacht: laat ik eens de catalogus checken van de bibliotheek bij mijn ouders! En ja hoor, ik scoorde dit boek, ‘Kom hier dat ik u kus’, ‘Het Rosie Effect’ en ‘De honderdjarige man…’. Vier toppers, niet gereserveerd! Ze zullen mij daar vaker zien verschijnen!
Maar goed, ‘Een weeffout in onze sterren’. Eigenlijk is dit een jeugdboek, en het leest ook wel vrij vlot vind ik. Maar het verhaal is zo hartverscheurend, echt een bleitboek.

Me Before You (Jojo Moyes)

Moyes

Boeken lees / las ik altijd in het Nederlands. Tijdens mijn studententijd heb ik wel alle Harry Potters in het Engels gelezen, omdat ik die toen kon lenen van een klasgenoot/kotgenoot en ik niet wou wachten tot de Nederlandstalige verschenen. Dus het was wel even wennen aan de taal, maar ook aan de schrijfstijl. Maar dit boek is zo mooi! Ik kon het niet opzij leggen, en dagen nadat het uit was moest ik nog aan Will en Louisa denken… Met dit boek is nummertje 28 ook afgestreept. Een dikke aanrader! Blijkbaar is er nu ook ‘After You’, het vervolg op dit boek. Nog een boek erbij op de leeslijst🙂.

De Engelenmaker (Stefan Brijs)

de_engelenmaker

Dit boek won de Gouden Uil (prijs van de lezer). Een heel mooi en boeiend verhaal, maar een beetje creepy ook… Ondanks de meer dan 400 blz. las dit boek heel vlot!

Is liefde lastig? (Reine De Pelseneer)

de pelseneer

Dit boek was boek 50 van 2015! Ik ken Reine vooral van haar blog ‘De Groene Prinses‘, maar eerder dit jaar startte ze met een nieuwe blog: ‘Vol van zinnen‘. Op die blog zag ik dit boek verschijnen! Het is eigenlijk een ‘young adult’ boek, en leest heel vlot. Het vertelt, op een heel mooie manier, het leven van vier mensen die op het eerste zicht niks met elkaar te maken hebben, maar hun levens zijn meer met elkaar verweven dan je zou vermoeden. Ik heb dit boek heel graag gelezen: niet enkel omwille van het verhaal, maar ook omwille van de schrijfstijl! Het verhaal bevat ook veel verwijzingen naar muziek en andere boeken. En nog een plus: de mooie kaft van het boek!

Woesten (Kris Van Steenberge)

woesten-kris-van-steenberge-boek-cover-9789057596018

Wauw, wauw, wauw! Wat een boek! Dit boek las ik op de tablet (via de app ‘Verborgen parels‘), het boek was op minder dan een week uit. Het verhaal speelt zich af voor en tijdens WOI, maar het gaat eigenlijk niet echt over de oorlog. Wel over de personages en hun emoties. Heel graag gelezen, maar écht!

Kind van sneeuw (Eowyn Ivey)

kind van sneuw

Op de blog van Haaike las ik dat dit boek eigenlijk onder fantasyverhalen ondergebracht kan worden. Aangezien ik niet zo’n fan van fantasy ben en ik voor de Verbeelding Book Challenge puntje vier nog moest afstrepen, besloot ik dit boek een kans te geven. Ik heb dit boek enorm graag gelezen, en het voelde voor mij veel meer aan dan een sprookje dan als een fantasy-verhaal. Dit boek is ideaal om op een winterse avond te lezen, in pyjama en onder een dekentje. Ik blijf met een fijn gevoel terugdenken aan dit boek!

De buitenkant van Meneer Jules (Diane Broeckhoven)

de buitenkant van meneer jules

Dit boek las ik als tweede e-book met de app ‘Verborgen parels‘. Het boekje telt maar 58 bladzijden, dus je hebt het zo uit. Toch is dit een heel sterk verhaal, waarin emoties puur worden beschreven. Ook de schrijfwijze en het taalgebruik vond ik heel sterk. Ik ben benieuwd naar meer van deze schrijfster! (De tip voor dit boek haalde ik bij Kelly.)

En in 2016?

Op Goodreads heb ik mezelf volgend doel gesteld: ’24 boeken lezen in 2016′. Misschien worden dat er meer, maar dat hoeft niet. Ik wil vooral mooie boeken lezen, en ook graag de Verbeelding Book Challenge 2016 voltooien.

Ondertussen is mijn leeslijst enorm lang geworden, dankzij alle tips die ik bij andere bloggers oppik. Toch heb ik een lijstje gemaakt van de boeken die ik in 2016 heel graag zou willen lezen:

  • Bernlef – Hersenschimmen
  • Caroll, Lewis – Alice in Wonderland
  • Doerr, Anthony – Als je het licht niet kunt zien
  • Irving, John – De wereld volgens Garp
  • Japin, Arthur – Het schitterende gebrek
  • Kondo, Marie – Opgeruimd
  • Moyes, Jojo – After You
  • Riuz Zafón, Carlos – Schaduw van de wind en Het spel van de engel
  • Taveirne, Lara – De kinderen van Calais
  • Thompson, Craig – Een deken van sneeuw (Blankets)

In 2016 zal ik hier maandelijkse leesupdates posten, maar de vooruitgang van mijn Verbeelding Book Challenge 2016 kan je altijd op de aparte pagina volgen die ik hiervoor heb aangemaakt.

Vooral naar puntje 30 ben ik benieuwd: “Een boek dat een andere deelnemer van de Verbeelding Book Challenge je heeft gegeven.”
Ik heb, onder andere, in de aanbieding: ‘Het spel van de engel’ van Carlos Riuz Zafón. Dit zou wel het tweede boek in een reeks van drie zijn, na ‘Schaduw van de wind’. Als ik ‘m zelf uit heb mag iemand van jullie ‘m hebben. Zwaai maar als je interesse hebt🙂.

Wat was het beste boek dat jullie in 2015 gelezen hebben?
Doen jullie mee aan de Verbeelding Book Challenge 2016?