Verbeelding Book Challenge 2017 | uitgelezen in november

Ook in 2017 neem ik opnieuw vol enthousiasme deel aan de Verbeelding Book Challenge en zal ik hier regelmatig een overzichtje maken van de boeken die ik heb gelezen.

De bedoeling van de Verbeelding Book Challenge is dat je breder gaat lezen, en buiten je eigen comfort zone gaat lezen. Vroeger las ik bijna uitsluitend detectives en chicklits, maar dankzij dit superleuk initiatief heb ik ontdekt dat vb. ook historische boeken me heel erg kunnen aanspreken.
Hopelijk ontdek ik in 2017 ook weer enkele pareltjes!

In november las ik 2 boeken uit. Benieuwd welke dit waren? Lees dan snel verder!

Uitgelezen in november voor de Verbeelding Book Challenge

Harry Potter en de gevangene van Azkaban – J.K. Rowling – *****

Sirius Zwarts, een beruchte volgeling van Voldemort, is uit de gevangenis van Azkaban ontsnapt en heeft het wellicht op Harry gemunt. Harry is inmiddels aan een enerverend schooljaar begonnen met nieuwe vakken als  Dreuzelkunde en Zorg voor Fabeldieren, spannende Zwerkbalwedstrijden en griezelige voorspellingen. De school wordt bewaakt door Dementors, de gevreesde bewakers van Azkaban, en Harry zal zijn lessen Verweer tegen de Zwarte Kunsten hard nodig hebben. 

Ik zat een beetje in een leesdip de afgelopen weken, maar kijk, ik ben de Harry Potter-reeks aan het herlezen. En o, wat geniet ik ervan. De bladzijden vliegen erdoor, en ondertussen ben ik zelfs al halfweg boek nummer 4! De boeken zijn weer een beetje nieuw voor me, want het moet een jaar of 10 geleden zijn dat ik ze voor het eerst las…

Puntjes van de Verbeelding Book Challenge die ik met dit boek afstreepte:

5. Een waarvan er wereldwijd minstens 100.000 exemplaren werden verkocht
9. Een boek met een titel die meer dan vier woorden telt
21. Een boek dat je al een keertje las
24. Een boek uit de bibliotheek
26. Een boek met een vleugje magie erin (full on fantasy of magisch realisme)
29. Een boek dat in ergens ter wereld op de verbannen lijst staat

 

Het beste wat we hebben – Griet Op de Beeck – ***

De zitting was in volle gang, maar Lucas stond op en liep de raadkamer uit. Soms weet een lijf beter wat te doen dan alle opgetelde rationaliteit. Hij stapte in zijn auto en zonder veel nadenken reed hij naar de brug, die brug waar elk jaar gemiddeld veertien mensen af sprongen.

Het beste wat we hebben is een boek over stoppen met almaar doorgaan en stil blijven staan, over de complexiteit van collectief oud zeer, over hoever de schaduwen van het verleden reiken, over afscheid durven nemen, over de schoonheid van echte soorten samen, over wat een mens kan doen in een wereld zoals die van nu.

Deze roman is het eerste deel van een trilogie waarin Griet Op de Beeck een voor haar erg belangrijke thematiek tot op het bot wil proberen uit te spitten. Drie boeken, perfect afzonderlijk te lezen indien gewenst, met drie perspectieven op eenzelfde problematiek, die telkens de ruimte krijgen. Omdat sommige dingen niet simpel te vertellen zijn.

Ik had zo veel verwacht van dit boek, en twijfelde geen moment om de sprinter mee te nemen uit de bib. Maar met dit boek heeft Griet me een beetje teleurgesteld… Haar eerste boeken vond ik ge-wel-dig, maar met deze bleef ik een beetje op mijn honger zitten. Het was wat vlak allemaal, en ze kon me met haar taalgebruik niet raken deze keer. Eigenlijk heb ik zelfs getwijfeld of ik ‘m uit zou lezen, maar ik heb toch doorgezet. Ik had er meer van verwacht!

Puntjes van de Verbeelding Book Challenge die ik met dit boek afstreepte:

7. Een boek gepubliceerd in 2017
9. Een boek met een titel die meer dan vier woorden telt
24. Een boek uit de bibliotheek
30. Een eerste deel in een reeks

***

Nog maar een kleine maand te gaan tot het einde van 2017, en ik heb nog 2 puntjes af te strepen:

6. Een self published boek – hiervoor wil ik misschien ‘De verwarde cavia’ van Paulien Cornelisse lezen
11. Een boek met een kleur in de titel – voor dit puntje ligt ‘Witte oleander’ klaar, al een hele tijd, maar ik sta niet écht te springen om erin te beginnen

Jullie tips voor deze puntjes zijn zeker welkom!

***

Wat lazen jullie in november?
Zijn jullie ook al benieuwd naar de nieuwe uitdagingen voor 2018?
En hebben jullie nog leestips of must-reads?

***

Lees ook:

Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!

31 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2017 | uitgelezen in november

  1. Ik doe dit jaar niet mee met de Verbeelding Book Challenge, omdat het een te druk jaar ging worden en ik door de leesclub al minder kan sturen wat ik wil lezen. Ik ben stiekem toch benieuwd hoeveel puntjes ik af zou kunnen strepen met de boeken die ik effectief gelezen heb.
    Nog maar twee puntjes af te strepen is heel goed gewerkt. Succes nog!

    Like

  2. Oh Harry Potter, ik denk dat ik ze in de kerstvakantie nog eens ga herlezen 🙂 Zelf moet ik nog een boek lezen voor deze challenge. En ik zou het top vinden moest er volgend jaar terug eentje komen.

    Like

  3. De Harry Potter boeken zijn echt geweldig maar herlezen doe ik eigenlijk nooit, er zijn zoveel goeie boeken die ik nog niet gelezen heb! Van Griet Op De Beeck las ik enkel ‘Vele hemels boven de zevende’, een mooi boek dus ik denk dat ik haar nieuwe ook eens uitprobeer. Helaas geen tips voor jou laatste puntjes maar veel succes!

    Like

  4. Jammer dat de nieuwe Griet Op de Beeck tegenviel voor jou! Ben er nog steeds heel benieuwd naar, al liggen mijn verwachtingen nu misschien terug iets meer op een normaal niveau dan op het “OMG DIT GAAT WEER GEWELDIG WORDEN”-niveau 😉
    White Oleander las ik eerder dit jaar: ik vond het mooi, maar niet geweldig. Wat ik wel geweldig vond en ook zou passen bij dat puntje is Bezonken rood van Jeroen Brouwers. Heel hard en zwaar, maar zo de moeite!

    Like

    • Oei, ik heb precies een beetje het gevoel dat ik mensen afraad om dat boek te lezen, dat is helemaal de bedoeling niet :-).
      Dankje voor de tip van Jeroen Brouwers. Het boek staat op mijn lijstje; je had die tip eerder al eens gegeven. Ik ga ernaar op zoek in de bib!

      Geliked door 1 persoon

  5. Helemaal eens met je bespreking van ‘Het beste wat we hebben’, mij viel de nieuwste Griet Op de Beeck ook een beetje tegen. Ik had het gevoel dat het boek teveel van hetzelfde was en het wist me minder te raken dan bijvoorbeeld ‘Vele Hemels Boven De Zevende’.

    Like

  6. Oooh je hebt me ingehaald met de Harry Potter boeken 😀 Ik zit nu aan pagina 163 van boek 4. Ik lees ze enkel ’s avonds dus daardoor schieten ze wat minder goed op 🙂
    Ik had ook een leesdipje, ik las wel door maar minder dan anders.

    Like

    • Woensdag zat ik nog maar halfweg of zo, maar ik heb gezien dat het boek terug moest naar de bib, dus ik heb in het weekend een tandje bij gestoken… Ik denk dat ik nu wel eerst eens iets anders ga lezen, anders krijg ik de Challenge niet afgewerkt :). Jij bent de Potters in het Engels aan het lezen zeker?

      Geliked door 1 persoon

      • Ik vond met de Engelse boeken (ik las vroeger de eerste vier in het Nederlands en de laatste in het Engels) het lastigste dat de namen van de personages zo raar vertaald zijn. Verwarrend!
        Hier nog twee puntjes, maar ik hoop wel dat ik er ga geraken. Normaal ging ik gisteren naar de bib, maar ik ben er niet geraakt door de sneeuw, oeps 🙂

        Geliked door 1 persoon

      • Ik vind de namen in het Engels ook beter 🙂
        Best dat je niet geweest bent want je zou heel lang onderweg geweest zijn, je boeken zouden al uit zijn voor dat je thuis kwam 😀

        Like

  7. Hier ligt het lezen weer even stil. Eind november sloot ik af met een gezellige leesweek omdat we net in Centerparcs waren toen het veel regende. Sinds we terug zijn heb ik nog geen enkel boek uitgelezen. Ik kijk er echter wel alvast naar uit om rond kerst het allereerste Harry Potter boek nog een keer te herlezen. Dat deed ik in juni ook al een keertje maar sindsdien heb ik de geïllustreerde versie in de kast staan dus dat wordt ongetwijfeld nog leuker.

    Like

    • Hoeveel keer heb jij de Potter-boeken al gelezen? Bij mij is het al heel lang geleden, en ik ben al zo veel vergeten. Nu kijk ik ook wel uit naar de heruitzendingen van de films op tv, want dat is ook elk jaar wel eens. Die wil ik dan ook wel nog eens allemaal zien!

      Geliked door 1 persoon

      • Ik weet het exacte aantal eigenlijk niet. De volledige reeks is sowieso al een hele tijd geleden vermits ik de laatste jaren niet meer zo vaak aan herlezen toekom. Hopelijk lukt dat binnenkort wel nog eens want als er een tijdje tussen zit vallen me tijdens het lezen steeds nieuwe zaken op.

        Geliked door 1 persoon

    • Oh, dan moet ik ‘m misschien toch een kans geven! Door het winterweer en door ziek te zijn ben ik niet meer in de bib geraakt afgelopen week, dus ik vrees dat ik de challenge misschien toch niet af krijg. We zien wel…

      Like

  8. Ik heb ‘Het beste wat we hebben’ vastgehad in de boekhandel, weer terug gezet, weer opgepakt, en uiteindelijk laten staan. Ik ben bang dat ik het ook niet zo goed ga vinden, bovendien is het een reeks dus wacht ik liever tot de andere twee delen uit zijn. Maar ik weet het dus nog niet goed of ik het wel wíl lezen 🙂 ‘Witte oleander’ vond ik prachtig, volgens mij is dat ook verfilmd? Al is het jaren en jaren geleden dat ik dat las, want ik vind er niets over terug… Enkel het gevoel van “het was een goed boek” is me bijgebleven.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.