Verbeelding Book Challenge 2017 | uitgelezen in maart

01-bookchallenge

Ook in 2017 neem ik opnieuw vol enthousiasme deel aan de Verbeelding Book Challenge en zal ik hier regelmatig een overzichtje maken van de boeken die ik heb gelezen.

De bedoeling van de Verbeelding Book Challenge is dat je breder gaat lezen, en buiten je eigen comfort zone gaat lezen. Vroeger las ik bijna uitsluitend detectives en chicklits, maar dankzij dit superleuk initiatief heb ik ontdekt dat vb. ook historische boeken me heel erg kunnen aanspreken.
Hopelijk ontdek ik in 2017 ook weer enkele pareltjes!

In maart las ik 2 boeken uit. Benieuwd welke dit waren? Lees dan snel verder!

Uitgelezen in maart voor de Verbeelding Book Challenge

Stil – De kracht van introvert zijn in een wereld die niet ophoudt met kletsen – Susan Cain – ***

Minstens een derde van de mensen die we kennen is introvert. Dat zijn diegenen die de voorkeur geven aan luisteren boven praten; die nieuwe dingen uitvinden en creëren maar liever niet hun eigen ideeën pitchen. Introverte mensen hebben het moeilijk in een concurrentiemaatschappij waarin extraversie als de norm beschouwd wordt. Stil behelst een vurig pleidooi vóór introversie, gebaseerd op grondig onderzoek en uit het leven gegrepen verhalen van echte mensen onder wie de auteur zelf. Susan Cain laat zien hoe introverten in onze maatschappij stelselmatig onderschat worden en toont haarscherp de voordelen aan van stil zijn in een wereld vol lawaai.

Het is bijna een traditie geworden: per maand één non-fictie- en één fictieboek uitlezen. Dit boek kwam op mijn leeslijst terecht na een stukje van Tuur met Pruimen. Ik was dus heel erg benieuwd naar het boek, maar ik bleef een beetje op m’n honger zitten. Het boek is heel Amerikaans, met veel experimenten, wetenschappelijke noten en voorbeelden. Daarom vond ik het niet zo geweldig, denk ik. Er waren wel heel wat herkenbare stukken, maar niet zo veel nieuwe dingen of eye-openers voor mij.

Puntjes van de Verbeelding Book Challenge die ik met dit boek afstreepte:

10. Een boek met een titel die bestaat uit één woord
14. Een non-fictie boek
24. Een boek uit de bibliotheek

Winterlogboek – Paul Auster – ****

‘Je denkt dat het jou nooit zal gebeuren, dat het jou niet kán gebeuren, dat jij de enige op de wereld bent die geen van deze dingen ooit zal gebeuren, en dan beginnen ze je, een voor een, allemaal te gebeuren, net zoals ze ieder ander gebeuren.’

In de ijzige januarimaand van zijn drieënzestigste winter, gaat Paul Auster zitten om de geschiedenis van zijn lichaam te schrijven. Het resultaat is deze schitterende bespiegeling over ouder worden, maar meer nog over het leven, over zíjn leven in het lichaam van de man, de schrijver, de echtgenoot, het kind, de adolescent, de minnaar, de middelbare man, de dichter en de vertaler die Paul Auster is.

‘Schrijven begint in het lichaam, het is de muziek van het lichaam,’ aldus Paul Auster in Winterlogboek. Auster begon het logboek in de ijzige januarimaand van 2011. Hij is dan bijna 64 en staat op de drempel van de winter van zijn leven. Hij stelt zichzelf de vraag hoe het eigenlijk was geweest om in dat lichaam van hem te leven. Vanaf de herinnering aan voeten op een koude vloer van toen hij heel klein was tot nu. Waar heeft zijn lichaam allemaal gewoond (21 adressen), waar is het allemaal geweest? Wat heeft het meegemaakt en gezien? Wie heeft het liefgehad? Winterlogboek is een volstrekt originele autobiografie van een volstrekt oorspronkelijke auteur.

Mijn eerste kennismaking met Paul Auster! Ik zag al veel boeken van hem voorbij komen bij andere bloggers, dus ik was wel benieuwd geworden. Een tijdje geleden kocht ik dit boek als e-boek, en ik kocht er meteen de ‘New York Trilogie’ bij. Benieuwd wat ik daarvan zal vinden. Deze eerste kennismaking was wel een heel fijne. Het boek is echt mooi geschreven, en las heel vlot. Het boek is niet zo dik, dus ik had het vrij snel uit. Het moeten niet altijd dikke boeken zijn :-).

Puntjes van de Verbeelding Book Challenge die ik met dit boek afstreepte:

10. Een boek met een titel die bestaat uit één woord
18. Een boek waarin één van de seizoenen centraal staat

Hebben jullie nog leestips of must-reads? Ik lees het graag in de comments!

***

Lees ook:

Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!

20 gedachtes over “Verbeelding Book Challenge 2017 | uitgelezen in maart

  1. Stil las ik vorig jaar, ik vond het wel tof die wetenschappelijke verklaringen. 🙂 Ik hou van wetenschap. Er waren voor mij toch een aantal eye-openers, ik weet ze niet meer maar heb ze ergens opgeschreven.

    Like

  2. Ik volgde jou al op IG. Nu ben ik ook op jouw blog terecht gekomen en ben ik meteen ook daar een volger (Bloglovin). Ik heb ook doorgeklikt naar Goodreads om jou ook daar te volgen zo ben ik meteen getipt van de boeken die jij het lezen waard vond. Mijn boek aanbevelingen vind je dus ook op Goodreads. (Els Deveuster, CreativEls)

    Like

  3. Ik kende geen van beide boeken maar vooral het tweede lijkt me wel interessant te zijn. Zelf las ik in maart een pak minder dan gepland, door allerlei omstandigheden. Het overzicht komt later deze maand op de blog.

    Like

    • Ook daar ben ik benieuwd naar! Ik merk dat ik, door 40 dagen bloggen, een stuk minder lees omdat veel van mijn vrije tijd op gaat naar bloggen. Tijd om het evenwicht terug te herstellen denk ik 🙂

      Like

  4. Stil staat ook op mijn te lezen lijstje, normaal gezien hou ik wel van wetenschap dus ben benieuwd. Van Paul Auster heb ik nog niet gehoord maar mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld! Na 40 dagen bloggen toch ook wat meer leestijd plannen :p

    Like

      • Ja jij doet dat echt goed, je posts blijven boeiend om te lezen. Hier domineert soms kwantiteit over kwaliteit en dat vind ik zelf een beetje jammer maar we zijn er bijna. Ik denk dat ik nadien zelf een blogpauze neem en wat ga bloglezen 🙂

        Like

      • Bedankt! Ik twijfel soms, of het niet te veel is… Toch probeer ik kwaliteit altijd boven kwantiteit te plaatsen, en blijkbaar slaag ik daar wel in. Fijn om te lezen!
        Na half april zal het hier ook wat rustiger zijn hoor! 🙂

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.