2021 bakchallenge | update januari + februari + maart

Doelen voor 2021, die stelde ik bewust niet. Om mezelf geen extra druk op te leggen, koos ik dit jaar voor het woord ‘ont-moeten’. Enkele dagen na die beslissing stuurde mijn BFF een berichtje, of we dan toch niet een bakchallenge zouden doen? Even voelde dat als extra druk, maar toen dacht ik: ik bak zo vaak, elke maand één gebakje moet toch wel lukken? Insert de burn-out, die mij zelfs de energie om te bakken ontnam.

Eind januari ‘moest’ ik van mezelf een update van deze challenge schrijven, en al snel werd het februari. De eerste maand waarin ik volledig ‘out’ was. De ideeën stapelden zich op in mijn hoofd (of eerder: in lijstjes en conceptberichten, want ik probeer zo weinig mogelijk in mijn hoofd te houden), en werden al snel een berg waar ik precies niet meer overheen geraakte.

Ik weet ook wel dat hier niks moét, maar ik heb er een hekel aan als ik ergens aan begin en het dan niet af kan maken. Dus bij deze, een verslagje van de eerste drie maanden van onze bakchallenge. Met haken en ogen en misschien wat rommelig, maar dan is dat maar zo. Ik had het er vrijdag nog over met Katrien, dat we moeten doen / bloggen over waar we ons goed bij voelen. En bakken doet mijn hart zingen, net als bloggen, dus here we go!

JANUARI | madeleintjes

Voor de eerste challenge, die viel in de verjaardagsmaand, kreeg ik van mijn BFF een bakvorm voor minimadeleines, want die had ik nog niet. Al snel begon ik recepten opzoeken, en ik voelde meteen al dat het een uitdaging zou worden om vegan madeleines te maken. Maar moeilijk gaat ook!

Poging 1: hiervoor gebruikte ik dit recept, maar dan zonder de fancy roze versiering). De smaak was zeker oké (heel lekker met amandelpoeder en citroen), maar ze waren héél luchtig en ik had de vormpjes te vol gedaan.

Poging 2 werd dit recept. Na de lessen uit poging 1 waren er enkele die goed gelukt waren, maar ook heel veel ‘mislukte’.

Poging 3 was dit recept van Spoons & Splatters (maar dan zonder de chocolade). Het plan was wel om het mét de chocolade te doen, maar alweer waren de madeleintjes niet zo geweldig goed gelukt dus ik liet het maar zo. Deze waren héél lekker van smaak, en qua textuur ook het beste deeg dat ik heb gemaakt.

Ik wou nog een poging 4 ondernemen, maar eind januari ging het licht helemaal uit en ik had zoiets van ‘whatever’. De madeleinevorm ligt in de kast, en ik heb het gevoel dat die er niet heel erg snel uit zal komen.

Maar gelukkig waren de resultaten van mijn ‘bakcollega’s’ veel minder teleurstellend! Heel wat mensen deden ook mee, waaronder Liesbet, Irene, … Hieronder deel ik enkele baksels (ik zal niet alles delen, want anders wordt de blogpost té lang).

Maar de winnaar (oké, het is geen wedstrijd, maar voor de madeleintjes maak ik toch een uitzondering) is Marieke!

Wat hebben we heleerd?

  • Het beslag voor madeleintjes is vaak op basis van gesmolten boter, waardoor het het beste enkele uren (soms tot 24 uur) moet rusten in de koelkast. Hierdoor begon het bakpoeder heel fel te werken, waardoor het deeg een schuimige massa werd.
  • De vormpjes moeten niet tot de rand gevuld worden.
  • Vet de vormpjes goed in, en bestuif ze nog wat met bloem
  • Madeleines snel uit de vorm halen of even in de vorm laten afkoelen of helemaal in de vorm laten afkoelen: ik probeerde het allemaal, en niks leek echt te werken.
  • Maak geen te grote hoeveelheden deeg, want een vorm voor minimadeleines heeft écht kleine vormpjes.

FEBRUARI | een chocoladetaart met chocoladeganache

De uitdaging voor februari leek makkelijk, want niet écht een uitdaging voor mij. De grootste uitdaging waren de energielevels. Het duurde tot het laatste weekend van februari tot ik aan de taart begon (een hele maand niét bakken, dat is écht lang geleden), en ik deed er ook best lang over: op vrijdag de cake bakken (en de afwas laten staan tot er energie voor was) en op zaterdag in twee of drie stappen de afwerking (de hazelnootchocoladepudding voor ertussen en de ganache en de gecarameliseerde nootjes voor erop). Maar het resultaat was echt lekker! We deelden het – Coronaproof tijdens een wandeling – met de BFF, die een stukje mee naar huis nam voor haar vriend, die dat weekend jarig was.

Het recept voor de chocoladeganache vond ik in een foldertje van de Colruyt of een andere supermarkt, ik weet het niet meer zo goed: 125 gram chocolade au bain marie laten smelten, 100 gram poedersuiker zeven en erdoor roeren, 60 gram sojaboter (op kamertemperatuur) erdoor roeren en goed roeren, 3-4 EL koud water toevoegen en roeren, 5-10 minuten lauw laten worden en dan de taart ermee decoreren. Deze ganache glansde mooi, maar niet meer eens de taart in de frigo had gestaan.

Ook in maart deden nog wat mensen met ons mee, maar ik kan niet alles delen omdat veel Instagram-profielen privé staan… De eerste poging van Eva (die ze mee had toen we gingen wandelen) was niet heel goed gelukt: de cake brokkelde, maar was wel lekker van smaak. Voor haar tweede poging maakte ze een vanillecake, die ze afwerkte met frambozenmousse en ganache. We geloven haar op haar woord dat het lekker was, want hier hebben we niet van kunnen proeven (helaas).

MAART | een rolcake naar keuze met vulling naar keuze

Met mijn poging van maart ben ik niet 100% tevreden (de cake brak, dus geen mooi rolletje en een beetje een boeltje), maar de smaak was wel lekker. Ik gebruikte dit recept als basis, maar paste de afwerking een beetje aan. Een tweede poging kwam er niet, want eerlijk is eerlijk: een rolcake is leuk, maar ik snap de meerwaarde niet zo heel goed.

En ook hier weer even de andere deelnemers in de spotlights zetten! Irene bakte ook een cakerol en schreef er een blogpost over, en anderen deelden op Instagram:

Zo, dat was een goed gevulde bakkerstoonbank, niet? Ik ga proberen om de volgende updates maandelijks te delen, dat maakt het iets overzichtelijker denk ik.

En om af te sluiten: april is nog maar net over de helft, dus jullie kunnen nog meedoen met de challenge voor deze maand! Tag ons gerust op Instagram, of stuur een berichtje of mailtje. Dan kom je in de volgende overzichtspost terecht!

16 gedachtes over “2021 bakchallenge | update januari + februari + maart

  1. Chapeau dat je dat dan telkens opnieuw probeert en blijft proberen. Er zitten bij de gedeelde baksels wel dingen tussen waaraan ik zò zou beginnen (eten, niet bakken wel te verstaan).

    Like

  2. Wat leuk zeg om al die resultaten te zien! Februari en maart vielen hier in het water, maar ik probeer om nog voor het einde van de maand iets te bakken en terug mee te doen 😉

    Like

  3. Ik was in het begin niet meteen zeker of ik wel mee zou doen. Eigenlijk om exact dezelfde reden als jij maar toen besloot ik het toch maar te proberen en nam ik me voor om me niet schuldig te voelen wanneer ik een maand oversloeg. Dat deed ik tot nu toe enkel in februari en de andere maanden vond ik het telkens heel leuk om eens iets nieuws te proberen. Zowel madeleines als rolbiscuit had ik immers nog niet eerder gemaakt. In april heb ik me dan weer laten gaan vermits ik er niet in sloeg om slechts één favoriet te selecteren. Ik ben het trouwens helemaal eens met wat Katrien tegen je zei. Bloggen over datgene wat jou (op dat moment) het meeste aanspreekt en op het moment waarop het goed voelt. Dat heb ik dit jaar al meermaals tegen mezelf herhaald. Op die manier verschijnen er misschien minder posten wanneer de energie zoek is maar blijf je wel met plezier bloggen. Na het zien van al jouw lekkere foto’s heb ik natuurlijk wel zin gekregen in iets lekkers. 🙂

    Like

      • Nee hoor, het zou erger zijn om het tegen je zin te doen terwijl er zoveel andere zaken zijn die je wél wil doen. Het is ondertussen alweer een hele poos geleden dat ik nog eens macarons heb gemaakt dus waarschijnlijk ga ik er mezelf wel aan wagen.

        Like

      • Hier werden nog nooit succesvolle gemaakt, dus ik vermoed dat ik deze challenge misschien aan me voorbij laat gaan. Ik ga misschien wel nog even googlen naar recepten, maar het verplantaardigen zal het er ook niet makkelijker op maken denk ik…

        Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.