2021 bakchallenge

Eerder deze week schreef ik dat ik geen doelen / voornemens had voor 2021, maar dat ik vooral de dingen wil doen waar ik energie van krijg.
Kort nadat ik mijn woord voor 2021 in mijn hoofd had, stuurde mijn BFF mij een berichtje: of we in 2021 een bakchallenge zouden doen?

Mijn BFF en ik, we go way back. Even terugspoelen naar 1987, toen we elkaar leerden kennen in de eerste kleuterklas. Eigenlijk toch wel met dank aan mijn mama, want wij gingen niet naar de dichtstbijzijnde school, maar naar die waar mijn mama werkte.

Tijdens onze kleuter- en lagereschooltijd waren we onafscheidelijk (ik zou nu een foto kunnen delen van ons als schattige kleuters, maar ik ga dat dus niet doen), onze puberteit kende de nodige strubbelingen en meningsverschillen, en op kor in Gent gingen we elk onze eigen weg. Na ons afstuderen vonden we elkaar snel terug/ We bleven in Gent plakken en gingen vaak samen zwemmen of samen koken / eten.

De laatste jaren is onze liefde voor het bakken alleen maar groter geworden: het is voor ons allebei een manier om te ontspannen, en de voldoening van iets te maken is groot (en nog groter als we het kunnen delen met anderen – onze mannen vinden onze hobby in elk geval niet erg). Bij ons thuis zijn de weken waarin niet gebakken wordt een zeldzaamheid, en dat is bij Eva niet anders. Mijn ‘bakgeschiedenis’ is jullie wel bekend, maar Eva kan er ook wel wat van. Check anders eens deze Elmocake. Cookiemonster is er niks tegen!

Daarom dus de 2021 bakchallenge! We kozen samen voor elke maand van het jaar een uitdaging. Die is soms vrij, soms iets specifieker, maar altijd breed genoeg om er je eigen ding mee te doen. Er staan enkele gebakjes op de lijst die we zelf al jarenlang eens willen proberen, en sommige dingen zijn niet zo toevallig (bijvoorbeeld de uitdaging voor juni, de maand waarin Juliette jarig is).
Nog een kleine side note: de challenge is geen vegan challenge, maar ik zal uiteraard wel enkel vegan resultaten tevoorschijn proberen te toveren!

Benieuwd naar de opdrachten? Ik maakte een handig overzichtje! Even helemaal niet in de kleuren van mijn blog en al, maar wel lekker zomers en zonnig!

Eén uitdaging per maand, waarin Eva en ik elk onze versie van de opdracht zullen uitvoeren. We proberen om met elkaar af te spreken om de bakresultaten samen te proeven (indien dat veilig kan, vb. tijdens een wandeldate), maar we hopen keihard dat 2021 het ons zal toelaten om één of meerdere opdrachten samen te doen.

Wij hebben er alvast superveel zin in, maar wat nu als jullie ook zin hebben om mee te doen? Dat zouden wij fantastisch vinden! Ik plan elke maand een blogpost met onze resultaten, maar hoe leuk zou het zijn om elke maand een fotocollage met heel veel gebakjes te kunnen delen?

Laat gerust iets weten (via de comments hier, via mail, via DM op Instagram, …) als jullie willen meedoen!
Op Instagram kunnen jullie #evaensofiebakken gebruiken, en ons taggen mag ook altijd (@evatchki en @fiekefatjerietjes).

Bakkers klaar? En, bakken maar!
(Sorry als jullie nu allemaal aan Wim Opbrouck moeten denken :-)!)

Wie bakt er met ons mee?

29 gedachtes over “2021 bakchallenge

  1. Ik pas voor de challenge, wegens geen enkel talent in de keuken, laat staan baktalent, maar ik ben benieuwd naar hoe jullie het gaan invullen. Het lijkt inderdaad wel de Bake Off 🙂

    Like

  2. Ik doe mee! Hier bak ik meestal simpele dingen zoals cupcakes, broodpudding of koekjes. Maar tijd om mijn grenzen eens te verleggen 😉. Leuke challenge!

    Like

  3. Supertof! Ik heb eigenlijk wel zin om mee te doen maar ik weet niet of alles gaat lukken. Ik bak ook vooral hetzelfde dus kan zo ook mijn horizon wat verruimen 🙂

    Like

  4. Vandaag ook toevallig nog eens quatre quart (vier vierde cake) gebakken. Mijn bakkunsten beperken zich tot cake. Ik ben wel benieuwd hoe ieder het eraf zal brengen en sowieso: een ontzettend leuk initiatief, dit!

    Like

  5. Uiteraard doe ik mee 🙂 Ook al kan ik langs geen kanten garanderen dat elk baksel hier even goed gaat lukken of laat staan zelfs eetbaar gaat zijn. Maar aangezien ik sowieso dit jaar al wat meer wou bakken, komt deze challenge eigenlijk als geroepen! 😉

    Like

    • Oeh, superleuk dat je meedoet! Veel opdrachten zijn behoorlijk breed, dat je er echt je eigen ding mee kan doen. Vandaag probeerde ik al madeleintjes, maar omdat ik alles vegan wil maken wordt het echt een uitdaging. Volgende week nog eens proberen… Ik ben al benieuwd naar jullie baksels!

      Geliked door 1 persoon

  6. Ik wens je superveel succes! Ik stel me graag kandidaat als proever post-Corona. Maar ik vrees dat ik niet meteen een baktalent ben. Ik ben eerder een pro in soepen en hoofdgerechten of desserts die niet de oven in moeten 🙊.

    Like

  7. Veel succes! Ik kan wel bakken (lees: simpele appelcake), maar dit klinkt allemaal superingewikkeld hahaha. Misschien dat ik er wel een aantal meedoe maar niet allemaal 🙂 Ben wel benieuwd naar al jullie resultaten!!

    Like

  8. Ik ga niet elke maand meedoen maar ben wel heel blij dat ik er door jullie challenge eindelijk eens aan toegekomen ben om de madeleine-vorm die ik jaren geleden een keer cadeau kreeg een keer te gebruiken. De eerste poging kon me niet helemaal overtuigen, maar de tweede (mét amandel-essence) vonden we allebei lekker. Die zal hier dus waarschijnlijk nog wel eens een paar keer gemaakt worden.

    Like

  9. […] iets wat ik zeker dit jaar ook eens wil proberen. Sinds kort is ze zelfs een Challenge gestart: de bakchallenge. Echt iets voor haar. Ik doe natuurlijk ook mee, want bakken is mijn ding. Maar veel verder dan […]

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.