#kookboekweek | februari 2016

Een nieuwe maand, een nieuwe #kookboekweek!
Tijdens de maanden van Dagen Zonder Vlees kijk ik nóg meer uit naar #kookboekweek, omdat dit perfect past in mijn ‘40 dagen variatie‘-plan.
In februari koos ik voor ‘Vegan Delight’, en deze keer is het bericht een combinatie met een review van het boek.

Vegan Delight 1 - Fiekefatjerietjes

Wat ik leuk vind aan het boek

  • de recepten zijn, naast volledig plantaardig, ook glutenvrij en er wordt geen suiker gebruikt in de recepten
  • het boek is heel overzichtelijk ingedeeld, aan de hand van volgende hoofdstukken: Het vegan detoxplan, 10 x shakes en sapjes, 10 x ontbijt, 10 x lunch, 10 x diner en 10 x dessert
  • er wordt gebruik gemaakt van verse, pure, onbewerkte ingrediënten
  • de foto’s zijn heel mooi gestyled en er is een mooie keuze van ‘foto props’ gemaakt
  • in het register kan je zowel zoeken op hoofdingrediënt als op recepttitel

Wat ik minder leuk vind aan het boek

  • de recepten zijn heel kleurrijk, gezond en smaakvol, maar het hele detox-gedeelte hoeft er voor mij niet persé bij
  • de recepten zijn niet echt geschikt als je rekening wil houden met seizoensgroenten: sommige recepten bevatten vb. zowel pompoen als tomaten
  • in het boek staan heel veel salades en sapjes met rauwe groenten of fruit, en laat het nu net dat zijn wat ik niet mag eten (ik ben zwanger en niet immuun voor toxoplasmose). Dat is geen minpunt voor het boek, maar iets wat ik persoonlijk als minpuntje heb ervaren 🙂
  • voor sommige sapjes heb je een sapcentrifguge of slowjuicer nodig, of een spiraalsnijder voor groenten
  • enkele recepten (hoofdgerechten) zijn niet volwaardig, maar dit kan je zelf heel makkelijk aanpassen door er vb. tofu of linzen aan toe te voegen
  • voor sommige recepten wordt gebruikt gemaakt van duurdere en/of moeilijker verkrijgbare ingrediënten (vb. spirulina, rauwe cacao, …) en af en toe is dit in vrij grote hoeveelheden (vb. 500 ml ahornstroop voor een – heel heerlijk uitziende – chocoladetaart). Hoewel ik dus een dessertenfan ben, heb ik uit dit boek geen desserts klaargemaakt…

Een voorsmaakje uit het boek

Vegan Delight 2 - Fiekefatjerietjes

Vegan Delight 3 - Fiekefatjerietjes

Vegan Delight 4 - Fiekefatjerietjes

Vegan Delight 5 - Fiekefatjerietjes

Vegan Delight 6 - Fiekefatjerietjes

Vegan Delight 7 - Fiekefatjerietjes

Recepten die ik heb getest

  • ‘Een avond in Marakesh’ – Quinoa met tuinbonen en pompoen, blz. 83
    Een topper, die zeker nog op tafel zal komen! Tuinbonen had ik niet in huis, die liet ik dus gewoon weg en voegde wat extra kikkererwten toe in de plaats. Ook koos ik voor een blik tomatenstukjes in plaats van verse tomaten. De kruiding van dit stoofpotje is echt super!
  • ‘Coco curry’ – Curry van pompoen, courgette en kokos, blz. 88
    De voorbije jaren maakte ik al talloze verschillende curryschotels klaar en ik ben altijd benieuwd naar nieuwe smaakcombinaties. Dit recept is één van de voorbeelden van een recept dat niet volwaardig is, en daarom voegde ik er nog tempeh aan toe. Ook voegde ik een volledig blik kokosmelk toe aan de curry, in plaats van 100 ml, omdat we niet doen aan verspilling van restjes :-).
  • Rodelinzensoep met spinazie en tomaten, blz. 91
    Samen met de Marokkaanse stoofpot het lekkerste recept uit het boek dat ik getest heb! Ik heb er niks op aan te merken, behalve dat ik deze soep elke dag wel zou kunnen eten!
  • Linzentorentjes met komkommersalade, blz. 95
    Voor de linzentorentjes wisselde ik de hoeveelheid quinoa en linzen om. Een lekker gerecht, in combinatie met de komkommersalade, maar het linzen-quinoamengsel mocht wat meer pit hebben. De volgende keer meng ik er ook nog wel wat andere (knapperige) groenten doorheen.

Een recept voor jullie: Rodelinzensoep met spinazie en tomaten

Rodelinzensoep met spinazie en tomaten
Foto van Saskia Lelieveld

NODIG

(voor 4 personen)

  • 350 gram rode linzen
  • 6 trostomaten
  • 4 bleekselderijstengels
  • 1 grote zoete aardappel, geschild
  • 2 sjalotten, gepeld
  • 1 teen knoflook, gepeld
  • 250 gram verse spinazie
  • 1 tl kokosolie
  • 20 gram verse koriander, fijngehakt
  • 1 tl komijnpoeder
  • 1 tl kurkuma
  • 1 l groentebouillon
  • himalayazout en peper, naar smaak

WERKWIJZE

Was de rode linzen. Was de trostomaten en de bleekselderij en snijd in stukjes. Snijd de zoete aardappel, sjalotten en knoflook fijn. Was de spinazie.
Verhit de kokosolie in een soeppan en fruit de sjalotten en knoflook. Voeg de bleekselderij, koriander en alle overige kruiden toe. Doe dan de rode linzen, trostomaten, zoete aardappel en de groentebouillon in de pan. Laat ongeveer 30 minuten op laag vuur zachtjes koken.
Voeg eventueel nog wat water toe. Doe tot slot de spinazie in de soep, roer goed door en serveer direct.

***

Ondertussen reageerden al heel wat mensen op onze challenge, en enkelen onder hen deden al van #kookboekweek!
Volgende bloggers postten afgelopen tijd een update:

Doen jullie mee met #kookboekweek? Laat gerust een linkje naar je blog in de comments als je al meegedaan hebt, dan vul ik dit aan in het lijstje hierboven!

Deze review schreef ik voor BE Vegan. Zij kregen een recensie-exemplaar van dit boek toegestuurd, maar ik gebruikte mijn eigen exemplaar (dat ik vorig jaar cadeau kreeg met de #kerstruil) om deze review te schrijven.

21 gedachtes over “#kookboekweek | februari 2016

  1. Oh, goede actie dat dat gratis versturen! Ik vind het altijd sympathiek als grote bedrijven maatschappelijke initiatieven steunen. Alleen daarom al zou ik er bestellen 😉
    Dit boek ziet er in elk geval mooi uit!

    Like

  2. Wauw, 500 ml ahornsiroop lijkt me echt gigantisch veel. Waarschijnlijk blijven mijn suikerwaarden dan nog een week nazinderen. 🙂 Ik denk soms dat ik wat meer moet opletten met de volgorde van gerechten die ik maak. Misschien een pompoensoep met kokosmelk de dag na zo’n curry want anders is die kokosmelk op de duur toch slecht geworden én dat vind ik echt zonde. Sommige dingen kan je jammer genoeg niet invriezen.

    Like

    • Meestal plan ik mijn weekmenu’s zo dat ik vb. twee gerechten met bloemkool kan klaarmaken. Zo krijgen restjes geen kans :-).
      Kokosmelk kan je wel invriezen hoor, dat heb ik al meerdere keren gedaan. Restjes kokosmelk kan je ook perfect gebruiken om havermoutpap mee te maken, of in een smoothie verwerken!

      Geliked door 1 persoon

  3. Ai ai, grote twijfel hier nu: ik kocht namelijk net wat boeken in België (en dus: nu eventjes niet meer), maar geen verzendkosten en korting, dat is natuurlijk wel heel aantrekkelijk (en er zat ook geen enkel kookboek bij het aangekochte stapeltje). Nog eventjes nadenken en dan zien we of mijn kookgoesting of mijn budget overwint 😉

    Die linzensoep heb ik alleszins gepind om eens uit te proberen!

    Like

    • Hier is het ook altijd zo dat nét wanneer ik heb besloten even geen boeken meer te kopen, er weer nieuwe leuke boeken zijn. Of er een actie is. Of ik een boekenbon heb :-).
      Succes met de knoop doorhakken, ik ga niet in jouw plaats beslissen… 😉

      Geliked door 1 persoon

  4. Wat cool dat je een korting kan geven!
    Ik had wel gehoord van dit boek, maar ben toch wel erg blij met jouw positieve en negatieve puntjes. Want dat ze volledig plantaardig en suikervrij zijn vind ik best chill, en ook het detoxgedeelte lijkt me leuk! En ik hou meeeega van goed gestylde boeken, dat is vaak de tweede reden om een boek te kopen 😉 haha. Ik kan echt afknappen op een lelijk boek, voor een vreemde reden denk ik bij mooie foto’s gelijk ook dat de recepten beter zijn :p. Slecht hè? Haha. Gelukkig weet ik dat :p.
    Ook je negatieve punten vind ik fijn om te lezen omdat ik ook zie dat sommige dingen niet bij mij van toepassing zijn! Zo let ik zelf niet zo op seizoensgroenten en heb ik toevallig een spiraalsnijder (maar helaas geen sapmachine). Al vind ik het wel echt jammer dat niet alle hoofdgerechten volwaardig zijn, omdat ik daar zelf ook niet zo goed in ben. En dan is het fijn als een gerecht uit een kookboek wel volwaardig is!
    Leuke review 🙂 ik ga binnenkort wel even op zoek naar dit boek om het in te kijken, ben benieuwd!
    Liefs

    Like

    • Ik ben ook sneller geneigd om ‘mooie’ boeken te kopen, en ik heb een zwak voor mooi(e) (gestylede) foto’s.
      Bij de reviews probeer ik altijd zo eerlijk en kritische mogelijk te zijn :-). Bij dit boek was het moeilijk om écht negatieve dingen te vinden, maar er waren een paar dingetjes die ik zelf persoonlijk minder vond.
      Veel plezier met het boek, als je het vindt 🙂

      Like

  5. Toen ik de titel zag dacht ik: yes, een vegan boek zonder granen!! Maar als ik jouw opmerkingen dan lees, ben ik al een pak minder enthousiast. Eigenlijk ben ik echt een moeilijke eter geworden, want seizoensgroenten zijn belangrijk voor me en ik eet totaal.geen.pasta meer en ook zelden andere ‘granen’. En sapjes, daar geloof ik niet echt in (hoewel ze soms superlekker kunnen zijn) want alle vezels worden kapotgemixt, wat blijft er dan nog over van uw vitamientjes? Rauwe cacao heb ik intussen wel standaard in huis, ik gebruik het regelmatig in baksels of granola maar inderdaad, ge kunt niet alle speciallekes kopen want dan wordt de boodschappenfactuur héél hoog.
    Maar damn die curry klinkt heerlijk 🙂
    Moet dringend ook nog eens een kookboekenweek doen – door al dat gepaleo ben ik mijn kookboekenkast een beetje uit het oog verloren.

    Like

    • Maar door paleo ben je wel gevarieerder gaan koken wellicht?
      Sapjes vind ik wel lekker, maar de voedingswaarde gaat inderdaad wel een beetje verloren…
      EN wat ‘superfoods’ betreft haal ik ze zeker ook niet allemaal in huis… Gojibessen vind ik lekker, en chiazaad heb ik ook. Maar al die matcha- en andere dingen, die vind ik vrij duur, en het nut ervan is niet bewezen…
      Ik kijk al uit naar nog een kookboekweek van jou! Doet er mij aan denken dat ik dringend een kookboek moet uitkiezen voor maart 🙂

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.