DZV 2016 | mijn ervaringen

Ondertussen zit Dagen Zonder Vlees er alweer een weekje op. Tijd voor een nabeschouwing!

Eerst even wat algemene cijfertjes: dit jaar deden meer dan 90.000 mensen mee aan Dagen Zonder Vlees, en zo bespaarden we samen zo’n 10 miljoen m² op onze ecologische voetafdruk. Dat kan je vergelijken met 740 miljoen liter water, of met 1,9 miljoen kg broeikasgassen.

DZV 2016 - teller DZV

Mijn Dagen Zonder Vlees

Op mijn kalender zijn – uiteraard – alleen maar groene bolletjes te zien🙂.

DZV 2016 - kalender

De extra uitdagingen

  • meer seizoensgroenten (de oranje bolletjes): dit vond ik – tegen alle verwachtingen in – toch een moeilijke. Je staat er niet altijd bij stil dat er in veel recepten vb. tomaten worden gebruikt. Ik maakte wel enkele recepten klaar met vb. boontjes, maar dat zie ik dan niet écht als ‘geen seizoensgroente’, omdat we die zelf ingevroren hebben van onze eigen oogst vorige zomer.
  • minder voedselverspilling (de blauwe bolletjes): net zoals anders werd hier vaak voor twee dagen gekookt. Van sommige gerechten had ik zelfs nog een portie over, en daarvan werden dan restjes meegenomen naar het werk voor de lunch. Ik heb er meer op gelet dan anders, en er werd niet zo veel weggegooid. Wat ik wel weggooide was groenten- en fruitafval natuurlijk, maar sinds we hier wonen hebben we een compostvat in de tuin, dus alles van groenten- en fruitafval gaat daarin.
  • minder wegwerpverpakkingen (de paarse bolletjes): eigenlijk vond ik de kalender een beetje misleidend. ‘Vandaag kocht ik geen wegwerpverpakkingen’ is de omschrijving. Wij doen hier meestal maar één keer per week boodschappen, en eigenlijk zit daar altijd iets van verpakking bij: een brik van yofu, karton van pasta, … Naar de supermarkt neem ik altijd herbruikbare zakjes mee, maar helemaal verpakkingsvrij winkelen is nog niet aan ons besteed. We hebben ook maar één auto, dus vaak doe ik boodschappen met de fiets. En dan gaat lokaal winkelen voor op naar een verpakkingsvrije winkel gaan en heel wat kilometers sleuren met vanalles. Ik kan nog heel wat leren van Kelly eigenlijk!

#40dagenvariatie

40, of eigenlijk 46, dagen zonder vlees, dat is geen uitdaging voor mij, dus ik wou het voor mezelf een beetje moeilijker maken. 46 dagen met recepten die ik nog nooit eerder maakte, dat doel legde ik mezelf op.

Ik maakte gebruik van recepten die ik eerder pinde, en er kwam ook twee keer een #kookboekweek aan bod (februari en maart).
Natuurlijk heb ik niet élke dag een nieuw recept gemaakt, want ik kookte vaak nog altijd wel voor twee dagen, we gingen al eens uit eten en bleven ook enkele keren bij onze ouders eten. De teller staat op 19 nieuwe recepten. De ene werden al wat beter gesmaakt dan de andere, maar deze 8 recepten waren de toppers:

Goulash - fiekefatjerietjes

  • linzensoep met spinazie uit ‘Vegan Delight’

Rodelinzensoep met spinazie en tomaten - fiekefatjerietjes

  • marokkaanse schotel uit ‘Vegan Delight’

Marokkaans stoofpotje - fiekefatjerietjes

Ovenschotel met prei en wortelpuree - fiekefatjerietjes

Miso-noedelsoep De Groene Keuken - fiekefatjerietjes

Spruitjes met pompoen en appel - fiekefatjerietjes

pasta verde - fiekefatjerietjes

  • gadogado uit ‘Een nieuwe kijk op eten’

gadogado anna jones - fiekefatjerietjes

En nu?

Elke keer nieuwe recepten koken vergde heel wat tijd en inspanning, maar zorgde ook voor heel wat creativiteit en nieuwe kookgoesting. Dus ik ga er zeker mee door, maar niet meer elke dag. En de komende weken ga ik toch weer eens lasagne op het menu zetten, of wraps🙂.

Deden jullie mee aan Dagen Zonder Vlees? Wat waren jullie ervaringen?