DZV 2016 – Weekmenu #2

Tijdens de vastenperiode nemen heel wat mensen deel aan Dagen Zonder Vlees. Hoe meer mensen deelnemen, en hoe meer dagen ze deelnemen, hoe leuker dat is!
De grootste vraag die mensen zich stellen is: maar wat eet je dan? Om die mensen te inspireren post ik tijdens Dagen Zonder Vlees mijn weekmenu’s. Dit jaar heb ik mezelf de uitdaging ‘40 dagen variatie‘ gegeven: tijdens Dagen Zonder Vlees komen hier alleen gerechten op tafel die nog niet eerder werden klaargemaakt.

De foto’s die ik van de gerechten maak zijn met een smartphonecamera gemaakt, en aan de styling van de borden is geen extra aandacht geschonken. Zo zien jullie het eten zoals het écht is!

maandag 15 februari: geen recept uit ‘Vegan Delight’ voor #kookboekweek, maar een receptje uit het boek van Dagen Zonder Vlees: pasta met citroen en erwtjes.
Ik kreeg een digitale versie van het boek als recensie-exemplaar toegestuurd, maar ben een beetje teleurgesteld dat heel wat recepten zuivel of eieren bevatten… Het kookboek is wel heel mooi vormgegeven; ik ben vooral fan van de seizoensgroentenpagina’s!
Van de uitgever mocht ik er vier recepten uitkiezen die ik mag publiceren, en ik koos voor vier makkelijk aanpasbare. Hieronder het recept voor deze pasta, de komende weken volgen nog meer recepten!

Pasta met citroen en erwtjes - fiekefatjerietjes

***

Conchigliette met erwtjes, citroen en tuinkruiden

DZV_2015_JEROEN DE PAUW_ERWTEN-3

(recept van Jeroen De Pauw, foto – van Piet De Kersgieter – die wél gestyled is en er dus duust keer beter uitziet dan mijn foto :-))

NODIG

(als hoofdgerecht voor 2 personen)

  • 200 gram conchigliette
  • 80 gram boter
  • 2 citroenen
  • peper van de molen en grof zeezout
  • 1 sjalot, fijngesnipperd
  • 250 gram diepvrieserwtjes
  • 50 gram pijnboompitten
  • 100 gram groene tuinkruiden naar keuze (vb. peterselie, bieslook, basilicum)
  • (50 gram parmezaanse kaas)
  • 2 EL olijfolie van goeie kwaliteit

WERKWIJZE

Kook de pasta gaar volgens de gaartijd op de verpakking.
Zet een pan op het vuur en laat de boter zachtjes smelten. Voeg het citroensap toe en meng. Kruid met peper en zout. Voeg de fijngesnipperde sjalot en de erwten
erbij en laat nog 5 minuten zachtjes pruttelen.
Zet een anti-kleefpan op het vuur en rooster er de pijnboompitten in. Haal de pan van het vuur.
Hak de tuinkruiden grof en voeg samen met de pijnboompitten bij de saus.
Giet de pasta af en meng ze onder de saus.
Bestrooi met versgeraspte Parmezaanse kaas en besprenkel met de olijfolie. (De Parmezaanse kaas kan je vervangen door vb. gistvlokken.)
Serveer meteen.

***

dinsdag 16 februari: op maandag maakte ik een dubbele portie van de pasta. We moesten naar de gynaecoloog en wisten dat de wachttijden behoorlijk konden oplopen. Ik kreeg gelijk, en we kwamen pas om 19.30 thuis. Dan is eten dat klaarstaat dubbel zo aangenaam!

woensdag 17 februari: en we doen weer van #kookboekweek! Van curryschotels word ik altijd blij, en ik probeer graag variaties uit. Deze curry was oké (de kruiding mocht wat pittiger), maar niet echt volwaardig door het ontbreken van een eiwitbron. Ik voegde er nog tempeh aan toe.

Coco curry - fiekefatjerietjes

donderdag 18 februari: een restje van woensdag

vrijdag 19 februari: die curryschotel was enorm groot qua portie, dus nog eens een restje…

zaterdag 20 februari: deze week was maar matig qua nieuwe, lekkere smaken en gerechten, maar het Marokkaanse stoofpotje uit ‘Vegan Delight’ maakte alles goed. Ik deed enkele kleine aanpassingen aan het recept (tomaten uit blik in plaats van verse tomaten, en wat extra kikkererwten in plaats van tuinbonen). Heerlijk, dit recept zal nog vaker op tafel komen!

Marokkaans stoofpotje - fiekefatjerietjes

zondag 21 februari: ’s middags ging ik naar de Vegan Winter Meetup van BE Vegan, en daar liet ik me verleiden door een stuk speculoostaart en een Boule de Berlin. Helaas had ik toen helemaal geen honger meer, want er was nog véél ander lekkers. Later deze week laat ik jullie meegenieten van al die heerlijkheden, met meer foto’s!
’s Avonds had ik pas na 19 uur weer honger, en smulde ik nog van een restje Marokkaanse stoofpot van zaterdag.

Vegan Winter Meetup - fiekefatjerietjes

Deze week maakte ik wel elke keer nieuwe recepten klaar, maar door de vrij grote porties aten we vaak twee of drie keer hetzelfde. Dubbele porties koken is handig, maar het kan al eens tegensteken ook. Komende week wordt alvast gevarieerder, ik kijk er al naar uit!

Doen jullie mee aan Dagen Zonder Vlees?
Wat aten jullie afgelopen week?

***

Tijdens Dagen Zonder Vlees post ik hier mijn weekmenu’s. Lees ook:

DZV 2016 – Weekmenu #1