Fieke vertelt hoe ze werkt

Blogland is precies een beetje ontploft na het verschijnen van het Blogboek (lees mijn review hier).
Eén van de leuke gevolgen van dit boek is #projectblogboek. Heel wat bloggers nemen hieraan deel en dat werkt aanstekelijk! De voorbije weken zag ik bij Lilith (en nog eens Lilith),  Prinses, _KTRN, El en Co, Kattebelle, Laloe en nog vele anderen, stukjes verschijnen over hoe zij werken en zich organiseren. Heel inspirerend vond ik dat (en ook leuk om te weten dat er nog heel wat mensen houden van lijstjes en gestructureerd werken!) en ik besloot zelf ook een stukje te schrijven over hoe ik werk!

Huidige job: interieurarchitect en administratieve / logistieke / creatieve duizendpoot. Alles bij hetzelfde bedrijf. Nog maar voor efkes, want ik ben op zoek naar iets anders. Crisis en zo, naar ’t schijnt.
Dus als iemand iets weet, let me know! Ik verblijd mijn collega’s regelmatig met lekkere gebakjes :-).

De rest van deze blogpost is vooral gebaseerd op hoe ik mijn persoonlijke dingen en mijn blog organiseer. Op het werk gebruik ik (gedeeltelijk) andere tools en programma’s, maar ik gebruik dezelfde principes van organiseren en structureren.

Huidige mobiele toestellen: een Nokia Lumia 925 (dat is een Windows Phone 8). Ik ben niet aan de Apple-dingen, De Wederhelft werkt namelijk in de Microsoft / Windows-branche. Ik kreeg deze smartphone dan ook cadeau van hem. Zelf zou ik zo’n ingewikkeld toestel nooit kopen, denk ik.
Verder ook nog in huis: een Windows 8 tablet, die we samen gebruiken. Maar meer door hem dan door mij.

Huidige computer: een Acer laptop. Al zo’n vier jaar ondertussen. Op het werk heb ik een (snelle) vaste computer (om te renderen) en twee schermen. Daar word je snel aan gewoon, aan twee schermen. Dat staat op onze wishlist voor ‘later’.

Zonder welke apps / tools / software kan je niet werken en waarom?

Vroeger werkte ik alleen maar op papier. Ontelbare lijstjes op papier en een papieren agenda. Maar een geek husband in huis leert je snel nieuwe tools kennen en voor je het weet kan je niet meer zonder…

  • mail: ik streef naar inbox zero: alle afgehandelde mails worden in mapjes opgeslagen zodat enkel de mails die nog beantwoord moeten worden of waar actie voor ondernomen moet worden in mijn inbox blijven staan. Geeft een rustig gevoel én je vindt alles veel makkelijker terug.
  • agenda: ik werk met zowel een papieren agenda (Moleskine planner, met links een weekoverzicht en rechts plaats voor notities) als een digitale agenda (met kleurtjes naargelang de taak). Die laatste wordt gedeeld met mijn man zodat we op de hoogte zijn van elkaars afspraken. In mijn papieren agenda schrijf ik ook ons weekmenu. Met potlood, omdat er wel eens wat kan veranderen en ik het graag netjes kan verbeteren.
  • Trello: voor to do lijstjes. Ik heb er algemene, maar ook een aparte voor mijn blog. Zo heb ik verschillende puntjes waaronder ik dan weer checklists heb gemaakt. Puntjes zijn: algemeen, concrete blogposts, losse ideeën, op te volgen, …
  • OneNote: in dit programma kan je ‘boeken’ maken met hoofdstukken en pagina’s en subpagina’s. Per project heb ik zo’n ‘boek’: ik maakte een roadbook voor onze USA-trip van 2013, de hele planning voor onze trouw zat in een apart ‘boek’, onze bouwplanning staat er ook in en ook voor m’n blog heb ik een ‘boek’. In elk boek zitten hoofdstukken, voor mijn blog heb ik bijvoorbeeld hoofdstukken als: workflow, geplande blogposts, geplande aanpassingen, … Als ik een blogpost wil uitwerken begin ik in OneNote met een aaneenschakeling van losse woorden en ideeën, en die worden dan later uitgeschreven tot een tekst, rechtstreeks in WordPress.
  • Feedly: om andere blogs te volgen. Ook hier hou ik van orde: alle blogs zijn ingedeeld in categorieën: Interieur, Fotografie, Nederlandstalige veggie/vegan blogs, Engelstalige veggie/vegan blogs, …
  • Pinterest: om allerhande ideetjes bij te houden.

Hoe ziet je bureau er uit?

In ons appartement hebben we elk een werktafel in de woonkamer. In het nieuwe huis zullen we een aparte bureau-ruimte hebben, die af te sluiten is van de woonkamer.
Op deze foto zie je mijn huidige bureau:

Te zien (onder andere):

  • mijn favoriete poezentas, die ik nog altijd té leuk vind om uit te drinken dus maar gewoon in het zicht op mijn bureau laat staat (merci, Lot!)
  • een plastic eendje, dat ik eens kreeg op één of andere bouwbeurs, zomaar, omdat dat leuk is
  • de post van vandaag (deze foto is gemaakt nadat ik thuis kwam van het werk) met onder andere de nieuwe Libelle Lekker
  • een stapel nog te recenseren kookboeken, met bovenop een exemplaar van Fourplay dat ik weg geef (deelnemen kan nog steeds hier!)
  • een grote stapel met allerhande papieren: facturen van de bouw, papieren voor de aansluiting van de nutsvoorzieningen, folders die ik nog moet bekijken, …
  • bonnetjes van de BioPlanet (korting op Pukka thee, hoera!)
  • links van mijn bureau: dingen zoals een perforator en een nietjesmachine, en bakjes met receptenknipsels, plastieken mapjes, enveloppen, postzegels, …
  • rechts van mijn bureau: Kasper, die mij maar al te graag gezelschap houdt (als hij niet op de digicorder ligt, ligt hij of op mijn schoot of op de vrije ruimte tussen mij en de laptop)

Hoe ga je te werk om een blogpost te maken? (deze vraag heb ik zelf toegevoegd, omdat jullie hier wellicht het nieuwsgierigst naar zijn)

Als ik doordeweeks kook moet alles snel gaan en doe ik alles tegelijk. Dan is mijn keuken ook vaak een boeltje.
Maar als ik een nieuw recept wil bedenken gaat het er veel gestructureerder aan toe.

Als voorbeeld neem ik even de blogpost die ik gisteren schreef. De aanleiding hiervoor was de nieuwe opdracht voor de Foodbloggerscontest van Libelle Lekker. Hieronder een lijstje hoe ik te werk ben gegaan:

  • dinsdagavond bedacht ik wat ik wou maken (mijn eerste idee was om iets met avocado en mango te maken): ik maakte een lijstje (op kladpapier) met ingrediënten en de dingen die ik niet in huis had vulde ik aan op mijn boodschappenlijstje. Ik had wel ongeveer een idee van de hoeveelheden, maar schreef nog geen exacte grammen en milliliters op.
  • dinsdagavond dacht ik ook na over de sfeer die ik in de foto wou laten zien en ging ik op zoek naar de juiste achtergrond en ondergrond (ik heb een hele collectie papiertjes)
  • voor ik begin te koken zorg ik ervoor dat alle ingrediënten en benodigdheden (weegschaal, maatlepels, …) klaar staan, ook het handgeschreven ingrediëntenlijstje ligt klaar:

  • mijn foto set-up staat ook klaar: onder- en achtergrond, witte isomo voor de reflectie van het licht, camera op statief, het servies dat ik wil gebruiken, andere props, …

  • terwijl ik het gerecht klaarmaak vul ik de exacte hoeveelheden in en schrijf ik ook op welke stappen ik onderneem (in kernwoorden, tijdens het uittypen maak ik zinnen van de werkwijze)
  • als het gerecht klaar is kan ik meteen fotograferen: ik probeer verschillende standpunten en verschuif heel vaak alles tot ik tevreden ben
  • voor ik alles opruim bekijk ik de gemaakte foto’s op mijn computer om er zeker van te zijn dat alles scherp is
  • als de foto klaar is volg ik mijn vaste workflow-lijstje in OneNote: zo heb ik een overzicht van alle stappen die ik doe ter voorbereiding van een blogpost (o.a. foto indien nodig bewerken en voorzien van een titel), tijdens het schrijven van een blogpost (o.a. de juiste categorieën en tags instellen) en wat ik doe nadat ik op publiceren heb geklikt (o.a. een recept toevoegen aan de receptenlijst). Behoorlijk gestructureerd, maar zo werk ik consequent en zorg ik ervoor dat ik niks vergeet.

Wat is je beste tijdsbesparende shortcut / lifehack? Dingen die minder dan enkele minuten in beslag nemen meteen uitvoeren. En organisatie, zodat je alles snel terug kan vinden. Zo heb ik mapjes in mijn mailbox, maar ook alle documenten en foto’s op mijn pc zitten in mappen en submappen. Een opgeruimde omgeving zorgt voor rust in het hoofd!

Wat is je favoriete to do list manager? Trello. Sporadisch gebruik ik ook nog wel papieren lijstjes. Voor de boodschappen bijvoorbeeld.

Is er naast je telefoon en je computer een gadget waar je niet zonder kan? Is een camera een gadget? 🙂

In welke alledaagse bezigheid ben je beter dan de rest? Wat is je geheim? Ik ben best goed in plannen en organiseren denk ik. Moet ook wel als je in hetzelfde jaar trouwt en een huis bouwt. Mijn geheim: lijstjes van alle taken maken en ze ook grondig uitschrijven: per ‘actie’ een puntje maken. Dus niet ‘bloggen hapje’, maar ‘recept bedenken, boodschappen doen, props zoeken, foto maken, recept en foto insturen voor de wedstrijd, …’.

Waar luister je naar terwijl je werkt? Op het werk naar de muziek van mijn collega (die gelukkig wel een goeie muzieksmaak heeft), thuis naar het geluid van de stilte. Tijdens het opruimen / poetsen mag er wel wat muziek zijn. Dan is het meestal StuBru of een playlist op de computer.

Ben je introvert of extravert? 100% introvert.

Hoe ziet je slaaproutine er uit? Mijn slaap is heilig. Als ik niet (goed) geslapen heb ben ik chagrijnig (net als wanneer ik honger heb, haha!). Tijdens de werkweek probeer ik ten laatste om 23 uur te gaan slapen (er zijn ook dagen dat ik om 21.30 al in bed lig) en sta ik om 7.30 op. Dicht bij huis werken heeft zo z’n voordelen. Tijdens het weekend blijven we soms langer op en slapen we ook wat langer. Alleen vindt Meneer Kasper dat laatste niet zo leuk en heeft hij zo zijn manieren om te laten merken dat hij al lang wakker is en wil spelen. Argh!

Wat is het beste advies dat je ooit kreeg? Focussen op één ding tegelijk. Ik wil vaak veel doen, en liefst alles tegelijk. Maar zo gaat het natuurlijk niet vooruit. Je krijgt veel meer gedaan als je je focust op één taak en alles één voor één afhandelt.

Iets toe te voegen dat interessant kan zijn voor de lezers? Hoe je jezelf organiseert hangt voor een groot stuk samen met je karakter. Ik ben enorm gestructureerd, maar veel mensen zijn chaoot eerste klas. Wees gewoon jezelf en ga op zoek naar de manier die voor jou het beste werkt!

Hebben jullie nog ultieme tips of handige tools?
Of delen jullie ook mee met ‘Hoe ik werk’? Deel dan je linkje in de comments!

8 gedachtes over “Fieke vertelt hoe ze werkt

  1. Aha, ik vroeg me al af hoe je aan die mooie foto’s van eten komt. Dat is helemaal niet zo makkelijk, maar jou lukt het wonderwel! En trouwens, als je de kaart van Bioplaneet aanvraagt (graits) hoef je nooit meer die bonnetjes bij te houden: je krijgt dan automatisch alle kortingen van de winkel. Jippie!

    Like

    • Zo’n kaart heb ik al, maar ik kijk ook wel graag in de folder om te weten op welke producten korting is. Ik ga niet elke week naar de BioPlanet :-).

      Like

  2. Pff, ik ben jaloers als ik over al jouw systeempjes lees, haha! Ik ben ook een ongelofelijke lijstjesmadam, maar meestal belanden die op een vodje papier ergens onderin mijn handtas 😉

    Als ze toch digitaal te vinden zijn (bv. voor de trouw of de verhuis), is dat via Google Docs, nog altijd mijn favo ‘app’!

    Like

    • Die systeempjes heb ik ook maar met de jaren ontwikkeld hoor :-). Van veel andere mensen leer ik bij, en als je veel (grote) projecten tegelijk moet doen zoek je vanzelf naar een systeem dat werkt.
      Google Docs gebruik ik dan weer niet :-). Elk zijn favorieten!

      Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.