#kookboekweek | oktober 2017 | Thuiskomen

In oktober van dit jaar verschenen er minstens twee geweldige kookboeken. Over het eerste schreef ik HIER al, en over het tweede ga ik het nu hebben. De #kookboekweek van oktober draaide helemaal rond ‘Thuiskomen‘, het tweede (kook)boek van Dorien Knockaert. Net zoals bij ‘Honger!’, mocht ik ook recepten helpen testen voor dit boek. Afgelopen zomer proefde ik dus al van de – alweer – heerlijke recepten van Dorien, en de voorbije weken deed ik dat met volle goesting nog eens over.

‘Thuiskomen’ is veel meer dan een kookboek. Dorien houdt van koken, maar minstens evenveel van boeken en schrijven. Haar (kook)boek kan je lezen zoals een boek, en dit was het eerste kookboek ooit dat ik echt heb uitgelezen!

Alle recepten in het boek zijn vegetarisch, en heel veel recepten zijn ook veganistisch. Achteraan in het boek, in de index onder de V, staan alle veganistische recepten opgelijst. Handig!

Veel meer over dit geweldige boek ga ik nu niet meer schrijven, en daar zijn twee redenen voor. Eén: een kookboekrecensie, dat is het duidelijkst met foto’s. En twee: in het komende EVA-magazine staat een recensie van mij – zonder foto’s – over ‘Thuiskomen’.

En nu: tijd voor de foto’s!

Currysoep voor de grote honger (p. 45)

Dit is één van de recepten die ik eerder al testte, en ik vond deze maaltijdsoep zo lekker, dat ik ‘m weer opnieuw maakte. Op de foto zie je geen kommetje of bord, maar een plastic doos. Waarom, denken jullie? Wel, tijdens de #kookboekweek van oktober ging ik op babybezoek bij een vriendin, en heel wat gerechten uit het boek werden als kraamkost cadeau gegeven. Deze soep leent zich daar goed voor, want ze is voedzaam, makkelijk op te warmen en ook invriesbaar (dan laat je best wel de spinazie weg).

Laksa, een Maleisische noedelsoep (p. 105)

Met Oosterse gerechten kun je me al-tijd plezier doen. De week voor we deze soep aten, maakte ik nog eens de misosoep van De Groene Keuken, en mijn man stond niet echt te springen voor nog eens noedelsoep. Maar dit recept is echt helemaal anders; met een kokosmelk als basis. En koriander. Veel koriander!

Paprika, tofoe en frisgroene salsa (p. 123)

Dit gerecht klinkt te eenvoudig om uit te schrijven, maar is echt zo lekker. Tofu, uien en paprika in de oven, ’t is eigenlijk niet zo veel meer dan dat. De salsa maakte ik – wegens gebrek aan tijd en ingrediënten – niet, maar ’t heeft enorm gesmaakt zonder ook!

Kikkererwtensalade met gegrilde aubergines, granaatappel en pitacroutons (p. 136)

Nog een receptje dat ik eerder testte, en ook cadeau gaf aan de jonge ouders. Deze salade is echt ZO ZO ZO lekker, dat ik ze nog héél vaak ga maken. Nu iets minder, want het is winter, maar wacht tot het weer zomer wordt… Yum!!!

Granola voor altijd (p. 225)

De voorbije jaren heb ik al veel granola-recepten uitgeprobeerd, en er zijn er maar weinig die mij écht kunnen bekoren. De clustergranola uit het Oh She Glows kookboek, en het recept dat ik HIER deelde, zijn favorieten, maar dit receptje van Dorien kon mij niet overtuigen…

***

Ondertussen reageerden al heel wat mensen op onze challenge, en enkelen onder hen deden al van #kookboekweek!
Deze bloggers postten afgelopen tijd een update:

***

Disclaimer: ik kreeg dit boek toegestuurd als recensie-exemplaar (bedankt, Hadewijch, voor het superfijne persoonlijke kaartje bij het boek!), maar ook omdat ik recepten heb getest voor het boek. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen, eerlijke mening. Want hoe kan je nu niét enthousiast zijn over dit boek?!

Thuiskomen
auteur: Dorien Knockaert
uitgeverij: Luster Uitgeverij 
256 blz.
€ 29,95

***

Doen jullie mee met #kookboekweek? Laat gerust een linkje naar je blog in de comments als je meedoet, dan vul ik dit aan in het lijstje van de volgende #kookboekweek!

7 gedachtes over “#kookboekweek | oktober 2017 | Thuiskomen

  1. Die gerechten zien er overheerlijk uit! Weer eentje voor op mijn verlanglijstje 🙂 Momenteel ben ik aan het koken uit Honger. Een uitgebreid verslag volgt nog maar de gerechten zijn inderdaad superlekker!

    Like

  2. Hihi, Dorien is populair 😉 ik postte mijn kookboekweekverslagje ook vandaag. Veel te weinig uit kunnen koken deze week, dus hij blijft nog even in de keuken liggen… Een paar van de receptjes die jij uitteste wil ik zeker ook nog maken!

    Like

    • Aha, ik ga straks eens kijken, ben benieuwd welke recepten jij hebt getest!
      Officieel is de kookboekweek van november hier al gedaan, maar ik ga morgen toch nog één receptje maken uit Isa Does It. Een superleuk boek ook 🙂

      Like

  3. Leuk te lezen dat niet álle recepten even goed bevielen. Dat maakt een review net dat ietsje realistischer – als je begrijpt wat ik bedoel. Ik kon onlangs kiezen tussen ‘Honger’ en ‘Thuiskomen’ en ben voor ‘Honger’ gegaan omwille van de kleurrijke lay-out en omdat ‘Thuiskomen’ veel droger en theoretischer en moeilijker leek, maar ik neem aan dat ik me daarin heb vergist en het dus toch maar terug op mijn lijstje moet zetten 🙂

    Like

    • Ik probeer altijd eerlijk te zijn, maar smaken verschillen hé :). Als ik zou moéten kiezen tussen de twee boeken, ik had ook ‘Honger!’ gekozen. Niet dat ‘Thuiskomen’ minder goed is, verre van, maar de lay-out van ‘Honger!’ is inderdaad iets aantrekkelijker!

      Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.