Gemberkoekjes

Enkele weken geleden waren we te gast bij Trudi & Jim, de bloggers achter The Bruges Vegan. Trudi ken ik al een hele tijd, en onlangs stelde ze voor om eens een etentje te plannen bij hen thuis. We houden allebei van lekker, plantaardig koken én eten en we mochten eens een kijkje nemen in hun indrukwekkende moestuin.

We leerden al heel wat bij over moestuinieren en hebben alvast enkele stekjes voor in onze toekomstige tuin gereserveerd! Ik kreeg er ook de tip dat je via Velt biologische zaden kan bestellen. Maar daarover binnenkort meer in mijn moestuin-update!

Het was een zonnige, warme avond, dus we besloten buiten te blijven zitten om te aperitieven! Van de drankjes heb ik geen foto’s gemaakt, maar er waren (alcoholvrije) mojito’s met verse munt uit de tuin, en wortel-ananas-sinaasappel-limoensap. Yum!

De hapjes:

hapjes 1
Gevulde dadels met ‘cream cheese’, olijven, crackers /// Geroosterde pittige kikkererwten
hapjes 2
Guacamole met véél koriander /// Tempura met champignons en lookveganaise

Dat we véél eten zouden krijgen had ik op voorhand al kunnen vermoeden. Voor mij was het – ook al kook en bak ik zelf ontzettend graag – geweldig om eens niet zelf te hoeven koken, en te kunnen genieten van de smaken van gerechten van iemand anders!

We gingen verder met een courgettesoepje. Wij zijn blijkbaar niet de enigen met een courgette-overschot 🙂

courgettesoep

Ondertussen begon het al wat af te koelen buiten. We besloten naar binnen te gaan voor het hoofdgerecht. In de keuken had ik al snel het kookboekenrek gespot en daar heb ik me wel even kunnen mee bezighouden. Resultaat: weer een stuk of drie nieuwe boeken op mijn kookboekenwishlist!

Een etentje zou natuurlijk niet compleet zijn zonder dessert, en aangezien Trudi ook heel graag bakt werden we heel erg verwend!

dessert
Vegan pralines /// Bessencheesecake /// Kokos-limoencupcakes

Bij heel wat vrienden spreken wij vaak een soort van taakverdeling af: koppel 1 zorgt vb. voor hapjes en dessert, koppel 2 zorgt voor het hoofdgerecht. Maar bij Trudi en Jim mochten we onze voetjes onder tafel schuiven zonder mee te helpen! Omdat ik niet met lege handen wou aankomen maakte ik enkele ‘vegan food gifts’. ’s Morgens maakte ik een bokaal granola (hierover later meer!) en ik bakte ook een doos gemberkoekjes.

Het recept voor deze gemberkoekjes zag ik een hele tijd geleden al op de blog van Kelly (Tales from the Crib). Heel eenvoudig om te maken en ZO lekker! Het recept is zo goed als plantaardig, maar ik schrijf het hieronder nog even uit voor jullie.

De koekjes vielen goed in de smaak, ik besloot daarom om deze ook te bakken voor de Bake Sale op Vegan Summer Fest. Aan iedereen die de koekjes daar heeft geproefd en ze ook eens zelf wil proberen: here we go!

NODIG

(voor ongeveer 16 koekjes)

  • 90 gram plantaardige margarine
  • 120 gram rietsuiker
  • 30 ml agavestroop
  • 300 gram bloem (ik gebruikte 150 gram tarwebloem en 150 gram speltbloem)
  • 40 ml water
  • 1 EL geraspte verse gember
  • 3/4 tl baksoda
  • 1/4 tl nootmuskaat
  • 1/4 tl kaneel
  • 1/4 tl zout
  • een handvol rozijnen
  • extra rietsuiker, voor de afwerking

WERKWIJZE

Neem een grote kom en klop de suiker en de margarine tot een gladde massa. Roer er de stroop door. Meng het water met de baksoda en voeg erbij. Meng de bloem met de specerijen en het zout en voeg dat mengsel gradueel toe aan het mengsel met suiker en margarine. Voeg de gember en de rozijntjes toe. Draai balletjes van een walnoot groot van het deeg, leg ze op bakpapier of een bakmatje en duw ze een beetje plat. Haal ze nog even door wat suiker, en bak ze een minuut of vijftien in een voorverwarmde oven van 180 graden.

Bron: het recept voor deze koekjes vond ik bij Tales from the Crib

 

 

21 gedachtes over “Gemberkoekjes

  1. Hmmm, ziet er een gezellig etentje uit met heerlijke gerechten! Ik kan wel geloven dat je enorm genoten hebt. 😀
    Ik had op Vegan Summer Fest jammer genoeg niet de kans om te proeven van je gemberkoekjes, maar misschien dat ik ze dan zelf eens maak dankzij je receptje hehe.

    Like

  2. leuk om te lezen, al is het wel raar om zo ‘geblogd’ te worden 😀
    De koekjes en granola zijn al op, waren heel lekker! Bedankt voor het recept, alhoewel ik niet zo graag koekjes maak (sticky fingers!) zal ik deze zeker wel eens proberen!

    Like

  3. Wauw, dat ziet er inderdaad als een indrukwekkende moestuin uit! Ik droom er ook van om ooit een moestuin te hebben en onze eigen groentjes te kweken 🙂
    Dat zien er hele lekkere gerechten uit, dat zal gesmaakt hebben!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.