Vegan Summer Fest in 10 beelden

Vegan Summer Fest 1

Afgelopen zondag was er in Gentbrugge de allereerste editie van het Vegan Summer Fest. Tijdens de weken die eraan vooraf gingen zag ik het aantal aanwezighen op het Facebook-event heel snel groeien, maar geloofde nooit dat er écht zo veel volk op af zou komen. Wél, dus!

’s Morgens nam ik, samen met mijn camera en twee dozen koekjes, de bus richting Gentbrugge. Toen ik afstapte zei de chauffeur nog: “tès ier niet te beleven in Gentbrugge ze meiske”. Ik wist wel beter!

Om iets voor 11 kwam ik aan op de locatie waar het festival zou doorgaan. Ik vond er meteen de mensen van BE Vegan, die het hele gebeuren organiseerden. Ze waren volop bezig de stand aan het opzetten en ik kon meteen mee aan de slag met t-shirts sorteren en opplooien. Die middag had ik als vrijwilliger een shift op de infostand van BE Vegan, waar ik samen met Yuna t-shirts, tassen, buttons en andere merchandising verkocht. Het was een succes!

Vegan Summer Fest 2

Vlak naast de infostand was er een Bake Sale: iedereen die wou kon gebak meebrengen en doneren aan BE Vegan. Alle opbrengsten gingen naar de werking van de organisatie. Ik bakte op zaterdagavond twee dozen gemberkoekjes. Helaas ben ik vergeten er een foto van te nemen op het festival, maar het recept van de koekjes komt zeer binnenkort online! Er waren ook: kaneelrolletjes, frambozencupcakes, chocomousse, carré confiture, chocolate chip cookies, …

Vegan Summer Fest 3

De tijd vloog voorbij! Het was heel druk aan ‘onze’ stand en ik heb heel wat mensen gezien en gesproken. Vrienden, oude bekenden, collega-bloggers, maar ook nieuwe mensen. Altijd fijn!
Rond het middaguur zag ik iedereen voorbij komen met lekker eten, maar ik kon niet weg aan de stand. Gelukkig was Silke zo lief me een bordje Indisch eten te brengen!

Vegan Summer Fest 4

Door mijn shift heb ik helaas heel wat workshops gemist. Elien (Deathstaronamission) gaf een workshop over lekkere ontbijtreceptjes maar kwam me voor de workshop een receptenflyertje toestoppen. Thanks, Elien!

Ook de workshop van Lyra, die aquafaba-chocomousse maakte, kon ik niet bijwonen. Gisteren kwam het recept wel online op Cardamom, de blog van Lyra. Binnenkort ga ik eens aan de slag met het kikkererwtenvocht, bevindingen zullen hier zeker terug te vinden zijn!

Toen mijn shift er om 14:30 op zat, deed ik zelf even een rondje in de hal. Ondertussen was het er enorm druk geworden en veel stands kon ik niet van dichtbij bekijken door het volk. Hieronder dus maar enkele van de vele aanwezige stands, er was nog véél meer.

Ik praatte er even met Stijn en Elke van Veganistisch Koken en kocht er een zakje Dandies. Ik ging ook even langs bij Fay van The Veggie Snack Shack en kocht er haar nieuwe kookboekje, en enkele koekjes. Later meer over het boekje!

Vegan Summer Fest 5

Om even een idee te geven van de drukte… Rond de middag hoorde ik dat er rijen van ongeveer een uur waren aan sommige foodtrucks!

Vegan Summer Fest 6

Helaas waren rond 15:00 al heel wat stands uitverkocht. Ik had wel graag een stukje taart van FLOCKfoods geproefd…

Vegan Summer Fest 7

Dan gingen we buiten maar even aanschuiven voor een ijsje. Toen wij aan de beurt waren, was er enkel nog citroen- en passievruchtensorbet. Later hoorde ik dat er onder andere Bubblegum- en Bounty-ijs was! Gelukkig heeft Bar Italiano een locatie in Gent. Binnenkort daar eens gaan checken dus!

Vegan Summer Fest 8

Met het ijsje in de hand gingen we de workshop gezonde snacks van Sara van De Groene Keuken volgen. Sara maakte noten- en marsepeinballetjes en rauwe snickers. Nom nom! Wil je de balletjes zelf ook eens maken? De recepten kan je HIER en HIER vinden.

Vegan Summer Fest 9

Na de workshop ging ik met Sara, en nog een meisje waarvan ik de naam niet ken (sorry!) aanschuiven voor een Luikse wafel. Het was even wachten, maar de wafels waren heel lekker! Achteraf hoorde ik wel dat de chocoladesaus niet plantaardig zou zijn…

Vegan Summer Fest 10

Conclusie? Het was een enorm fijne dag! Een geslaagd festival, met héél véél volk en lekker eten.
Er waren ook wel een paar minpuntjes, o.a. de weinige toiletten. Maar we mogen niet vergeten dat dit geweldige festival pas voor de eerste keer werd georganiseerd en dit slechts door een vijftal voltijds werkende mensen, die verder nog maar weinig ervaring hebben met event planning! Applausje!

Ik kijk alvast uit naar een nieuwe editie volgend jaar, jullie ook?

