Recensie | Veggie burgers, balletjes en broodbeleg (met gratis recept en *** GIVE-AWAY ***)

cover

Met dit leuke boek is mijn kookboekenrek weer één boek rijker geworden!
Miki Duerinck en Kristin Leybaert kennen jullie ongetwijfeld al van onder andere het Donderdag Veggiedag Kookboek en Veggie voor Starters. Deze twee dames van De Vegetarische Kookstudio brachten net hun nieuwe boek uit: Veggie burgers, balletjes en broodbeleg. Drie in één!

Dit boek sprak me meteen aan, omdat ik vorig jaar niet toegekomen was aan nummertje 2: een lekkere veganistische burger maken. Deze uitdaging is ondertussen gelukt, blijf zeker verder lezen voor het recept!

In veel biowinkels, en ook steeds meer in supermarkten, is het aanbod kant-en-klare burgers, broodbeleg en balletjes enorm aan het groeien. Handig, als je niet veel tijd hebt! Miki en Kristin bieden een handig hulpmiddel voor als je zelf al deze lekkernijen klaar wil maken! Vers, eenvoudig én vaak ook een pak goedkoper dan wat je in de winkel koopt.

Wat ik leuk vind aan het boek:

  • In veel recepten worden verrassende combinaties of ingrediënten gebruikt: wat dacht je van kokos + tomaat, seitan + pistachenoten of falafel met rode biet?
  • Er wordt aandacht besteed aan de voedingswaarde van de recepten: veel recepten bevatten noten, granen, peulvruchten, …
  • Niet alle recepten zijn plantaardig, maar dankzij icoontjes kan je heel snel zien welke wel plantaardig zijn. Er is ook een icoontje voor de recepten waarop een plantaardige variant mogelijk is, en ook glutenvrije recepten worden aangeduid.
  • De recepten zijn voor ieder wat wils: klassieke recepten, recepten met een mediterrane toets en ook Oosterse smaken komen aan bod!
  • Veel recepten kun je snel bereiden: de ingrediënten worden gemixt, geraspt en gehakt (investeer dus zeker in een goed hakmolentje waarmee je vb. noten kan mixen).
  • De mooie foto’s van Heikki Verdurme.
  • Aan het begin van elk hoofdstuk staat algemene uitleg over het hoe en wat van burgers, balletjes of broodbeleg maken.
  • Bij de recepten staan vaak suggesties voor het eten vermeld: je kan een burger vb. tussen en broodje eten, maar ook gecombineerd met talrijke bijgerechten.

Wat ik minder leuk vind aan het boek:

  • In veel van de recepten voor balletjes staat dat je ze moet frituren, omdat de ronde vorm bakken in de pan niet makkelijk maakt. Ik ga er toch enkele proberen bakken in de pan (wij hebben geen friteuse).
  • Sommige recepten kwamen in andere boeken ook al aan bod. Dat is misschien niet zo’n negatief puntje hoor, je kan het ook zo zien: de recepten zijn zo goed dat ze in meerdere kookboeken gepubliceerd worden!

Een voorsmaakje uit het boek:

Index

Burger 1

Burger 1

Balletjes 1

Broodbeleg 1

Recepten die ik zeker ga testen:

  • Couscousburger met de smaken van Marokko
  • Polentaburger met mais en paprika
  • Havermoutburger met kokos en tomaat
  • Amandel-rijstkroketjes
  • Curry-rijstkroketjes met een korstje van geroosterde uisnippers
  • Hummus met rode biet en komijn
  • Kruidige wortelpaté
  • Pompoencrème met pindanoten en kokosolie
  • … en nog veel meer!

Een recept voor jullie: Indonesische burger met zoete aardappel

Ik had eerlijk gezegd mijn bedenkingen bij dit recept, omdat alle ingrediënten rauw verwerkt moesten worden en ze allemaal vrij droog leken. Zou deze burger wel goed genoeg ‘plakken’? Mijn twijfel was nergens voor nodig, deze burgertjes kleefden goed en waren bovendien heel erg lekker!
Aanpassingen die ik zelf heb gedaan: ik raspte de zoete aardappel (in plaats van te mixen) en ik gebruikte gewone gember in plaats van gekonfijte (maar dan wel heel wat minder dan 80 gram).

Indonesische burger met zoete aardappel

NODIG:

(voor ongeveer 8 burgers)

  • 200 gram (gezouten) pindanoten
  • 250 gram zoete aardappel, geschild
  • 100 gram gemalen kokos
  • 100 gram bloem (of boekweitmeel)
  • 80 gram gekonfijte gember, fijngehakt
  • 2 EL citroensap
  • 2 tl komijnzaad
  • olie om te frituren of te bakken
  • peper en zout (geen zout als je gezouten pinda’s gebruikt)

WERKWIJZE:

Maal 150 gram pindanoten en rasp de zoete aardappel. Hak de overige 50 gram pindanoten grof.
Vermeng de zoete aardappel met de pindanoten, de kokos, de bloem, de gember, het citroensap, de peper en het komijnzaad. Breng het mengsel op smaak met zout – afhankelijk of je gezouten of ongezouten pinda’s gebruikt hebt – en kneed het een tijdje tot het mengsel kleverig wordt.
Verdeel het mengsel in 8 porties en maak er platte burgers van. Je kunt de burgers een perfecte vorm geven door telkens een metalen ring te vullen met een deel van het mengsel en het mengsel aan te stampen, bijvoorbeeld met de onderkant van een glas. Maar je kan ze ook met de hand vorm geven.
Bak de burgers in wat olie in de pan, 2 minuten aan elke kant. Je kan ze ook frituren: gedurende 2 minuten op 170°C, of tot ze goudbruin zijn.

Benieuwd naar meer recepten? In het nieuwste EVA-magazine staan er nog een paar!
Je kan het boek zelf kopen bij o.a. De Vegetarische Kookstudio, bij EVA, in de boekhandel of op Bol.com. Het boek kost 19,99 €.
Natuurlijk kan je ook deelnemen aan de give-away hier!

*** GIVE-AWAY ***

De uitgeverij stuurde mij per ongeluk twee boeken op. Een daarvan mag ik aan jullie weggeven!

Wat moet je doen om ‘Veggie burgers, balletjes en broodbeleg’ te winnen?

  1. Like de pagina van De Vegetarische Kookstudio op facebook
  2. Like de pagina van Fiekes Gebakjes op facebook
  3. Vertel hieronder in de comments wat jouw favoriete burger-, balletjes- of broodbelegrecept is én ook waarom jij het boek graag wil winnen!

Enkel de reacties in de comments gelden als deelname.

Deelnemen kan tot vrijdag 17 april 2015 middernacht. Op zaterdag 18 april 2015 kies ik de winnaar!
Deze give-away is afgesloten!

De winnaar krijgt het boek thuis opgestuurd (het boek wordt enkel binnen België verstuurd), of kan het persoonlijk in Gent komen afhalen.

Succes!

* Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.*

