#kookboekweek | september en oktober 2020 | Taart ende Koeck

De voorbije maanden konden jullie het hier al lezen: de Nederlandstalige vegan bakboeken zijn aan een opmars bezig! Veel van deze boeken worden ondertussen vaak bovengehaald als we zin hebben om te bakken, en nu wordt Taart ende Koeck ook toegevoegd aan dat lijstje. Wat! Een! Boek! 

Taart ende Koeck – Ouderwets lekker bakboek – 100% vegan werd geschreven door Maartje Borst, die al meer dan zes jaar Koffie Ende Koeck in Amsterdam uitbaat. De prachtige foto’s in het boek werden gemaakt door Lisette Kreischer.

Waar moet ik beginnen? Echt álles aan dit boek vind ik leuk, en het grote aantal recepten dat ik getest heb bevestigt dit ook wel. Maar ik ga toch even een lijstje maken, want lijstjes zijn leuk!

Vind ik leuk aan Taart ende Koeck:

  • Het boek bevat heel veel recepten, voor elk wat wils! Van eenvoudige koekjesrecepten, tot taarten die wat meer voorbereiding en werk vragen.
  • De recepten zijn voor vrij grote porties ouderwets gebak. In veel Amerikaanse boeken vind ik de kleinere porties vaak een nadeel, maar in dit boek zijn het taarten met een stevige korst, en uit de cakes kun je ook best veel porties halen. Het zal jullie niet verbazen dat er veel van deze dessertjes werden uitgedeeld aan buren, familie en collega’s!
  • Sommige recepten zijn volledig met de hand uitgewerkt: handgeschreven én voorzien van leuke tekeningen! Voor deze review heb ik me beperkt tot foto’s van de gebakjes zelf, maar op de blog van Laurie kan je een leuke foto vinden!

Vind ik niet zo leuk aan Taart ende Koeck:

  • Hier kan ik echt maar één klein dingetje bedenken, en dat is dan nog een persoonlijk iets: het papier is vrij glad, waardoor de kleefstrip van post-its blijft plakken. Dit heb ik nu opgelost door er een stukje washitape over te plakken).

Het boek is onderverdeeld in volgende hoofdstukken:

  • Basisingrediënten
  • Basics & voorraadkast
  • Ontbijtbaksels
  • Koekjes
  • Cakes
  • Taarten
  • Feest!
  • Hartig
  • Traybakes, Bars & Slices
  • Desserts

Klaar om te lezen en zien wat we allemaal hebben getest? Ik ben niet verantwoordelijk voor aanvallen van zin in zoet :-).

Haverkoeken (p. 73)

Een basiskoekje, zo bakte ik er al heel veel. Deze is lekker krokant, en de koekjes waren dan ook snel op… We maakten ze met chocoladestukjes in, want wij zijn nogal chocolate chip cookie lovers!

Bokkenpootjes (p. 83)

Ja kijk, dit boek staat dus vol met klassiekers zoals deze, recepten waarvan je nooit zou vermoeden dat je ze kan veganizen. Hier maakten we een half recept, vooral om eens uit te proberen, maar ook omdat er vrij veel aquafaba nodig was en ik niet meteen wist wat ik met meer dan een kilo kikkererwten moest doen. Het halve recept leverde vrij veel bokkenpootjes op. Dit was trouwens een leuke activiteit met de kleuter, die het bakken steeds leuker begint te vinden :-).

Maanzaad-citroenyoghurtcake (p. 103)

Een lekkere citroencake, daar scoor je altijd mee! De zaadjes erin geven nog iets extra, en de yoghurt zorgt voor een lekker smeuïge cake. Fan!

Bananenbrood (p. 105)

Wij maken hier heel vaak bananencakejes met overrijpe bananen, maar deze cake (ik noem het cake, want iets waar suiker en vet in zit kan je toch geen brood noemen? :-)) is een deluxe versie met specerijen, nootjes, …

Rabarber-kokos-plaatcake (p. 107)

Aan deze combinatie had ik nooit gedacht, maar het is een schot in de roos. We hebben een enorme oogst rabarber gehad dit jaar, en het was heel leuk om er eens iets anders mee uit te proberen.

Chocolade-hazelnootpralinétaart (p. 115)

Deze taart maakte ik voor de verjaardag van een vriendin. Uit het recept haalde ik twee taartjes van 20 cm diameter, dus we konden er eentje zelf ook proeven :-). Het basisrecept voor de chocoladecake is superlekker, en de karamelnootjes maken het volledig af.

Hollandse appeltaart (p. 121)

Zo van die stevige appeltaarten, met veel kaneel en rozijntjes, dat zou ik echt élke dag kunnen eten! Deze ga ik echt nog vaak klaarmaken.

Gebakken cheesecake (p. 125)

Een goed recept, maar een vegan cheesecake is sowieso minder luchtig dan een ‘klassieke’ cheesecake. Van deze taart moet je dus maar kleine stukjes eten. Ik was echter geen fan van de haverbodem, volgende keer maak ik ‘m op basis van speculoos!
(Je kan het recept voor deze cheesecake vinden op de blog van Lisa.)

Super fudgy pecan brownies (p. 207)

N-j-u-m! Fudgy zoals fudgy hoort te zijn! Het lekkerste als je ‘m in de koelkast bewaart.

Cinnamon rolls (p. 209)

Kaneelrollen, nog één van mijn favorieten! De rolletjes zaten net iets te lang in de oven, dus volgende keer kort ik de baktijd wat in. Maar ze waren toch héél lekker!

Tompoucen (p. 219)

Nostalgie, o nostalgie! Als kind was dit één van mijn favoriete gebakjes, maar het was lang geleden dat ik ze nog gegeten had. Ook hier was de hoeveelheid enorm, we konden er nog enkele dagen van eten.

Passievruchtencrumble (p. 225)

Ik hou heel erg van de smaak van passievruchten, maar van de pitjes ben ik minder fan. In deze crumble stoorde het niet zo, gelukkig.
De ingrediënten paste ik wat aan: ik gebruikte havervlokken en kokosolie, want we namen de crumble mee naar een playdate bij een vriendinnentje van Juliette. Het vriendinnetje en haar broer zijn allergisch aan o.a. melkproducten, soja én tarwe. En of ze gesmuld hebben!

Clafoutis (p. 249)

Mmm, ik ben grote fan van de textuur van clafoutis! Ik bakte ‘m met abrikoos in plaats van pruim, maar je kan eigenlijk eender welk fruit voor deze taart gebruiken.

Zoals jullie kunnen zien= er werd veel getest. Deze review verschijnt wat later, omdat ik wou blijven testen, maar het moest wel ergens ophouden natuurlijk. In het boek zitten echter nog wel enkele post-its:

  • Makkelijk cinnamon swirl bread (p. 49)
  • Lange vingers (p. 67)
  • Mergpijpen (p. 79)
  • Grapefruit-meringuetaart (p. 129)
  • Peanut butter & chocolate cheesecake (p. 137)
  • Spinazietaart (p. 189)
  • Bounty bars (p. 214)
  • Chocoladevulkaancakejes (p. 233)
  • Tiramisu (p. 239)

Zijn jullie nog op zoek naar een leuk kerst- of eindejaarsgeschenk? Dan zou ik dit boek écht wel willen aanbevelen. De mooie kaft, met gouden letters, maakt het geschenk extra feestelijk!
Denken jullie er ook aan om de lokale boekhandelaars te steunen? Misschien hebben ze dit boek niet, maar even vragen en ze bestellen het graag voor je!

***

Disclaimer: ik kreeg dit boek toegestuurd als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen, eerlijke mening. Mijn persoonlijke regel is dat ik alleen boeken of producten review die ik zelf ook zou kopen, en dus een plekje in mijn (boeken)kast verdienen.

Taart ende Koeck
auteur: Maartje Borst
uitgeverij: Kosmos Uitgevers
256 blz.
€ 29,99

***

Kookten jullie onlangs uit een leuk boek?

33 gedachtes over “#kookboekweek | september en oktober 2020 | Taart ende Koeck

  1. Dat heb ik me ook afgevraagd. Al is het over meerdere maanden verdeeld, mijn gewicht zou ernstig toenemen. Maar het ziet er lekker uit en brengt me weer op ideeen. Eet ze!

    Like

    • Oja, zeker! De recepten bevatten heel veel basisingrediënten; ik kon veel bakken met wat in de voorraadkast stond. En de bereidingswijze is ook heel goed te doen. Sowieso vind ik vegan bakken veel makkelijker dan ‘klassiek’ bakken!

      Like

  2. Zo leuk om te zien dat Juliette ook zo van het bakken en meehelpen begint te genieten. Het lijkt me echt moeilijk om hier een favoriet uit te kiezen vermits ze er allemaal heerlijk uitzien. Die bokkepootjes zou ik misschien wel eens voor manlief kunnen proberen. Nog een boek voor op de lijst tegen dat ik nog eens naar de bibliotheek ga. Mocht je het nog niet weten er verschijnt in het voorjaar een nieuw vertaald kookboek van Angela Liddon (Vanavond Vegan).

    Like

    • Ja, mijn hulpkok heeft een heerlijke leeftijd :-). Ik ben benieuwd wat jij allemaal uit dit boek zou maken!
      Bednakt voor de tip! ‘Vegan for Dinner’ gaf ik al door als tip aan mijn neefje, maar ik onthou de vertaling voor als ik toch iets anders zou krijgen. Ik wist niet dat er al een vertaling in de maak was, meestal duurt dat wel even. Merel van De Groene Meisjes brengt in het voorjaar ook een nieuw vegan boek uit. Waarom zijn er zo veel leuke vegan boeken? Ik ruimde onlangs nog véél boeken op, en onze kast is alweer bijna te klein. Oeps!

      Geliked door 1 persoon

      • Haha, dat is echt zo herkenbaar. Hier worden er de laatste tijd ook steeds vaker boeken uit de kasten gehaald om ruimte te maken voor nieuwe aanwinsten.

        Ik vrees dat ik veel te veel zou willen uitproberen terwijl ik net op zoek moet gaan naar dieetvriendelijkere recepten. Slechte combinatie dus. 🙂

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.