Mijn leesgewoontes

Dat ik graag (héél graag!) lees, zal jullie niet ontgaan zijn. De voorbije twee jaar heb ik volop boeken gelezen, vooral dankzij de Verbeelding Book Challenges van Kathleen (zie mijn lijstje van 2015 en 2016).

Vandaag deel ik met jullie graag enkele van mijn leesgewoontes en -weetjes!

leesgewoontes-2-fiekefatjerietjes

  • Ik gebruik al-tijd een bladwijzer. Je hebt zo van die mensen (o.a. mijn man) die zomaar kunnen onthouden waar ergens in een boek ze gebleven waren, maar ik kan dat dus niet. Ik vind het ook leuk om in één oogopslag te kunnen zien of je vb. in een derde of al in de helft van een boek bent geraakt.
  • Midden op een bladzijde stoppen lukt mij ook niet. Dat kan mijn man dus ook. Het liefst lees ik een volledig hoofdstuk uit, voor ik het boek opzij leg.
  • In meerdere boeken tegelijk lezen, dat lukt mij meestal niet. Wat wel lukt is een fictie- en non-fictieboek tegelijk lezen.
  • De laatste bladzijde van een boek lezen, om te weten hoe het eindigt, dat doe ik nooit.
  • Ik hou een leeslijst bij, met alle boeken die ik graag zou willen lezen. Die lijst is in categorieën onderverdeeld: fictie, non-fictie, kinderboeken, poëzie, graphic novels, … Aan het begin van dit jaar ben ik door de lijst gegaan en heb ik een korter lijstje voor 2017 gemaakt, met alle boeken die ik dit jaar graag zou willen lezen. Veel meer dan ik ooit kán lezen, maar de keuze is zo iets beperkter.
  • Als ik naar de bibliotheek ga, bereid ik me vaak voor met behulp van de online catalogus en mijn leeslijst. Gewapend met een lijstje kan ik zo heel snel vinden wat ik wil lezen. Natuurlijk ga ik ook soms onvoorbereid naar de bib, om gewoon even wat te snuisteren tussen alle boeken die er te vinden zijn.
  • Goodreads is een tool waar ik niet meer zonder zou kunnen. Reviews opzoeken, bijhouden wat je gelezen hebt, inspiratie voor nieuwe boeken opdoen, …
  • Ik lees overal zo’n beetje. In de zetel, in bed (voor het slapengaan), onderweg op de bus, tijdens het wachten bij vb. de dokter of kinesist, … Hashtag nevernotreading en al!
  • Vroeger zei ik altijd dat ik papieren boeken geweldig vond. Dat is ook zo, maar sinds een tijdje ben ik ook verknocht aan mijn e-reader (Kobo).
    Voordelen: je hoeft op de bus niet te sleuren met een boek van 700 blz. of meer, je hebt altijd en overal toegang tot het boek dat je wil lezen en het is nooit op dat moment net uitgeleend, je kan er in het donker mee lezen, …
    Nadelen: e-readen kost meer dan naar de bib gaan, en de batterij kan al eens plat zijn net op het moment dat je bus vertraging heeft…
  • En nog over bladwijzers: enkele jaren geleden maakte ik er zelf. Ik verknipte een artikel over nieuwe behangpapiertjes en plastificeerde de stroken. Nu heb ik altijd leuke, kleurrijke bladwijzers in voorraad. De twee meest rechtse bladwijzers op de foto kreeg ik bij bestellingen die ik plaatste bij The Book Depository. Mooi hé?
leesgewoontes-1-fiekefatjerietjes

En nu ben ik benieuwd: wat zijn jullie leesgewoontes?

