Verbeelding Book Challenge 2016 | gelezen in juni, juli en augustus

01-bookchallenge

Ook in 2016 neem ik opnieuw vol enthousiasme deel aan de Verbeelding Book Challenge en zal ik hier maandelijks een overzichtje maken van de boeken die ik heb gelezen.

De bedoeling van de Verbeelding Book Challenge is dat je breder gaat lezen, en buiten je eigen comfort zone gaat lezen. Vroeger las ik bijna uitsluitend detectives en chicklits, maar sinds vorig jaar heb ik ontdekt dat vb. ook historische boeken me heel erg kunnen aanspreken.
Hopelijk ontdek ik in 2016 ook weer enkele pareltjes!

In juni las ik 3 boeken. Benieuwd welke dit waren? Lees dan snel verder!

Gelezen in juni voor de Verbeelding Book Challenge

4. Een klassieker – De wereld volgens Garp (John Irving) – ****

de wereld volgens garp

De wereld volgens Garp is een zeldzaam komische, originele maar ook schokkende roman die John Irving in één klap beroemd maakte. Sinds de verschijning in 1978 hebben miljoenen lezers genoten van de excentrieke, non-conformistische Jenny, haar zoon T.S. Garp en de fanatici, onschuldige kinderen, transseksuelen, hoeren, worstelaars en de vele andere figuren die de wereld van Garp bevolken. De wereld volgens Garp is een klassieker, een meesterlijke tragikomedie die een diepe indruk op de lezer zal achterlaten. 

Dit boek stond op mijn lijstje met boeken die ik zeker wou lezen in 2016. Toen ik voor mijn verjaardag een hele stapel leenboeken kreeg van een vriendin, en dit boek erbij zat, wist ik dat dit het eerste boek van de stapel was dat ik zou lezen. Een stevige klepper, met meer dan 500 blz, maar het boek heeft me geen moment verveeld.
Tegelijk was dit mijn eerste Irving-boek, en dat smaakt naar meer!

15. Een boek geschreven door een auteur met Aziatische roots – The life-changing magic of tidying up (Marie Kondo) – ***

the life-changing magic of tidying up

This #1″New York Times” best-selling guide to decluttering your home from Japanese cleaning consultant Marie Kondo takes readers step-by-step through her revolutionary KonMari Method for simplifying, organizing, and storing. Despite constant efforts to declutter your home, do papers still accumulate like snowdrifts and clothes pile up like a tangled mess of noodles? Japanese cleaning consultant Marie Kondo takes tidying to a whole new level, promising that if you properly simplify and organize your home once, you ll never have to do it again. Most methods advocate a room-by-room or little-by-little approach, which doom you to pick away at your piles of stuff forever. The KonMari Method, with its revolutionary category-by-category system, leads to lasting results. In fact, none of Kondo s clients have lapsed (and she still has a three-month waiting list). With detailed guidance for determining which items in your house spark joy (and which don t), this international bestseller featuring Tokyo s newest lifestyle phenomenon will help you clear your clutter and enjoy the unique magic of a tidy home and the calm, motivated mindset it can inspire.”

Vorig jaar las ik heel wat reviews over dit boek op andere blogs; mijn interesse was gewekt. Ik kreeg het boek eindelijk eens te pakken, maar het is – door de platte rust – helaas bij lezen gebleven. De toepassing zal voor een andere keer zijn.
Ik ga niet zeggen dat ik het boek geweldig vond, want veel werkwijzes en tips pas ik zelf al toe (jaja, toch een beetje orde- en controlefreak hierzo, want een opgeruimde omgeving zorgt voor rust in mijn hoofd). Andere tips heb ik snel doorgelezen, waarna ik dacht ‘toch wel een beetje loco, die Marie’.

Ook gelezen in juni

De boeken die ik las waren vooral boeken die ik graag wou lezen. Met de boeken die ik las streepte ik enkele puntjes af, maar ik las ook boeken die precies onder geen enkel puntje thuis horen.

Borstvoeding – Compleet handboek voor ouders (La Leche League) – *****

borstvoeding

Baby’s en borstvoeding horen bij elkaar.
Borstvoeding geven is de basis voor een goede gezondheid van je kind. Bovendien draagt het bij aan de gezondheid van de moeder en aan de moeder-kindrelatie. Deze argumenten maken dat veel moeders in overleg met hun partner besluiten hun baby borstvoeding te geven. Dan is het belangrijk dat ouders goed geïnformeerd zijn: dat vergroot de kans op een plezierige en succesvolle borstvoedingsperiode.
Al is borstvoeding geven heel natuurlijk, toch is het voor een moeder niet altijd even vanzelfsprekend. Hoe vaak moet je voeden? Hoe lang aan elke borst? Hoe weet je of je baby genoeg heeft? Wat doe je als hij een uur na de voeding alweer honger lijkt te hebben? Wanneer heeft hij ander voedsel nodig? Dit boek geeft antwoord op alle vragen rondom borstvoeding, gebaseerd op recent wetenschappelijk onderzoek en ervaringen van moeders wereldwijd.

Daar zijn we weer, met mama- en babyboeken!
Al van voor ik zwanger was, wist ik dat ik graag borstvoeding zou geven. Ik was op voorhand al overtuigd, maar nadat ik in maart bij Sofie op de zetel zat om nog meer te weten te komen over het hoe en wat van borstvoeding, zag ik het helemaal zitten. Want volgens Sofie is motivatie één ding, en een goeie voorbereiding het halve werk. Dus las ik  ook nog het boek van LLL, en heb ik, denk ik, toch al een beetje een basis. Je weet nooit hoe het zal lopen, en of er problemen opduiken of niet. Maar daarvoor roep ik dan graag de hulp in van de dames van ’t Geboortehuis!

Ondertussen kan ik zeggen dat de theorie altijd makkelijker is dan de praktijk🙂.

Nog af te strepen puntjes

Ik streepte al 13 van de 30 puntjes af. Nog 17 te gaan!

Mijn doel op Goodreads haalde ik eerder dit jaar al, maar ik had er bewust rekening mee gehouden dat ik in de tweede helft van het jaar minder tijd zou hebben om te lezen. Deze Challenge zal dus zeker niet voltooid worden…

De dag voor mijn bevalling (toen ik nog niet wist dat ik de volgende dag zou bevallen), ben ik beginnen lezen in ‘A Little Life’, en ik ben nu, dik twee maand later, nog maar aan blz. 40 geraakt. Mijn doel is om dit jaar dat boek uit te lezen, verdere verwachtingen wil ik mezelf niet opleggen.

Dat een baby je leven op z’n kop zou zetten is het understatement van het jaar ten huize Fieke! Zo’n kleintje schudt alles behoorlijk dooreen, meer dan ik ooit had kunnen vermoeden. Het is zoeken naar een evenwicht, elke dag opnieuw. We hebben het niet makkelijk hier, met het zoeken naar dat evenwicht, met heel weinig slaap en met een kleintje dat behoorlijk vaak onrustig is en huilt.

Het is hier, zoals jullie wel al gemerkt hebben, behoorlijk stil geworden. Ik mis het bloggen, ik mis (uitgebreid) koken en bakken, ik mis lezen, ik mis jullie. Maar dat komt allemaal terug, stapje per stapje. En ik kom ook wel weer terug. Beetje bij beetje…

Hebben jullie nog leestips of must-reads? Ik lees het graag in de comments!

***

Lees ook:

Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!