Kopenhagen | bezienswaardigheden en praktisch

Babymoon, dat is een concept dat de laatste jaren vrij bekend is geworden. Ook wij wouden nog één keer met ons tweetjes op reis, voordat we met drie zijn en we niet meer onbezorgd op vakantie kunnen.

Mijn man heeft, dankzij zijn werk, heel wat connecties in het buitenland. Een van die mensen (hi, Deani!) nodigde ons vorig jaar al eens uit in Kopenhagen, maar toen hadden we iets van ‘we zien wel’. Toen hij onlangs aankondigde dat hij wellicht dit jaar nog verhuist naar de Verenigde Staten besloten we gewoon meteen een tripje te boeken. Want geen hotelkosten, de luxe en het gemak van in een appartement te verblijven én een local om ons alle leuke plekjes te laten zien, dat zijn kansen die je niet mag laten liggen!
Het appartement waar wij verbleven lag in de wijk ‘Islands Brygge’. Een rustige wijk, maar op wandelafstand van het centrum.

Kopenhagen - Islands Brygge - Bryggebroen - fiekefatjerietjes

Over Kopenhagen

Ik heb een zwak voor Scandinavische landen. Niet enkel omdat ik niet zo goed tegen de warmte kan, maar ook omdat de natuur in het noorden prachtig is en ze een heel goeie smaak hebben qua design en interieur daar. Enkele jaren geleden reisde ik een paar keer naar Noorwegen (o.a. Trondheim) maar nu stond Denemarken hoog op mijn lijstje.

Kopenhagen, de hoofdstad van Denemarken, is een groene stad. In 2014 werd Kopenhagen zelfs verkozen tot ‘European Green Capital’.
Overal in het straatbeeld zag je bordjes opduiken met woorden als ‘sustainable, organic, …’, en het aantal fietsen en buggy’s was na een uur al niet meer bij te houden.

De Denen gaan massaal met de fiets naar het werk; het fietspadennetwerk in Kopenhagen is dus heel goed uitgebouwd. Brede, veilige fietspaden, over een afstand van meer dan 350 km doorheen de binnenstad (info van onze local). Als voetganger moet je wel uit je doppen kijken dat je niet door fietsers omver gereden wordt.
Waarom kiezen de Denen voor de fiets? Heel eenvoudig: auto’s worden enorm zwaar belast. Behalve Tesla’s, en die zie je dan ook massaal opduiken (ook hier ben ik de tel kwijt geraakt).

Kopenhagen - fietsen en openbaar vervoer - fiekefatjerietjes

Wat mij ook heel erg opviel was dat het water enorm helder is. Tijdens de zomermaanden is het toegelaten om te zwemmen in sommige stukken van het havengebied.

Meer lezen over het groene kantje van Kopenhagen? Deze brochure geeft heel veel info!

Bezienswaardigheden in Kopenhagen

Kopenhagen kan onderverdeeld worden in verschillende ‘wijken’, maar alles ligt vrij dicht bij elkaar (lees: op wandelafstand). Ik ga hier geen uitgebreide reisgids van maken, maar dit zijn enkele plekjes die wij leuk vonden:

  • De eerste dag wandelden we noordwaarts langs het water, door Christianshavn.

Kopenhagen - Christianshavn - fiekefatjerietjes

  • Ze hebben daar zelfs een straat met mijn naam! 🙂

Kopenhagen - Sofiegade - fiekefatjerietjes

  • Nog wat noordelijker is het bekende Christiania gelegen. Deze wijk, die een toegang heeft via de Prinsessegade, wordt vooral bewoond door hippies en is heel kleurrijk door de vele graffiti. Wij waren er vlak voor de middag, dus het was er enorm rustig en op ons kwam het een beetje verloederd over (dat zal ook voor een groot stuk door het weer komen). Maar volgens onze gastheer is het dé place to be op zonnige zomerdagen!

Kopenhagen - Christiania - fiekefatjerietjes

  • Rundetaarn – in deze toren in het centrum (Købmagergade 52a) kan je via een spiraalvormige helling van 209 meter lang helemaal naar boven lopen. Bovenaan heb je een geweldig uitzicht over de stad. Wij waren er in de late namiddag, en dat zorgde voor een mooie lichtinval.
    Toegangsprijs: 25 kronen (ongeveer 3 €) per volwassene.

Kopenhagen - Rundetaarn - fiekefatjerietjes

  • een boottochtje op de Kopenhagense wateren – wij kozen voor een boottocht met Netto Boats (prijs: 80 kronen voor 2 personen = ongeveer 10 €). De boten zijn overdekt en verwarmd, maar om het meeste te kunnen zien moet je buiten (vooraan of achteraan op de boot) staan/zitten. Dat was wel frisjes. De boottocht duurt ongeveer een uur, maar onderweg is er nog een stopplaats waar de boot een kwartier blijft staan. Leuk om eens te doen!
  • De boottocht vertrok in het bekende Nyhavn. Een van dé toeristische trekpleisters, maar toch onmisbaar als je daar bent!

Kopenhagen - Nyhavn - fiekefatjerietjes

  • Wandelen kan ook volop in parken zoals: Kongens HaveØrstedsparken en de Botanische tuinen. Al zijn wij ervan overtuigd dat deze parken nóg mooier zijn in volle lente / prille zomer. Nu was er, afgezien van hier en daar wat kleine gele bloemetjes, nog niet zo veel fleurigs te bespeuren…

Kopenhagen - Botanische tuinen - fiekefatjerietjes

  • Een prachtige kerk: Marmorkirken (Frederiksgade 4)! Zowel de buitenkant als de binnenkant.

Kopenhagen - Marmorkirken - fiekefatjerietjes

  • Vlakbij: de Alexander Nevskij Kirke (Bredgade 53). Met gouden torentjes!

Kopenhagen - Alexander Nevskij Kirke - fiekefatjerietjes

  • Kastellet – deze vestingen, die er vanuit de lucht uitzien als een stervorm, zijn heel leuk om op en rond te wandelen.

Kopenhagen - Kastellet - fiekefatjerietjes

  • Als je al tot aan Kastellet bent gewandeld, is het niet ver meer tot de alom bekende Kleine Zeemeermin. Wij vonden het standbeeld(je) niet zo de moeite, maar vinden het altijd geweldig om toeristen foto’s te zien maken en dan maak ik altijd een foto van de fotograferende toeristen :-). Onderstaande foto is gemaakt vanop de boot.

Kopenhagen - Klenie Zeemeermin - fiekefatjerietjes

  • Wij vonden vooral de omgeving rond de Kleine Zeemeermin mooi!

Kopenhagen - buurt Kleine Zeemeermin - fiekefatjerietjes

  • Tivoli – een pretpark dat heel erg de moeite zou zijn, was helaas nog gesloten toen wij er waren. Jaarlijks worden er enorme budgetten besteed aan het onderhoud van het park en toen wij er waren, waren ze daar nog volop mee bezig. Meer geluk een volgende keer!
  • Een beetje uit het centrum, maar wel de moeite waard: het Museum of Modern art in Louisiana. We gingen er op zondag naartoe, en samen met ons had half Kopenhagen hetzelfde idee. Er waren heel wat leuke werken en tentoonstellingen te zien, en ook de tuin rondom het museum was heel fijn om door te wandelen. Iets wat ik normaal gesproken heel boeiend zou vinden: een tijdelijke tentoonstelling over optische illusie. Helaas had ik een aanval van misselijkheid / draaierigheid dus liet ik die maar aan mij voorbij gaan…

Kopenhagen - Louisiana MOMA - fiekefatjerietjes

Kopenhagen - Louisiana MOMA tuin - fiekefatjerietjes

Een daguitstapje naar Malmö

Malmö, grondgebied Zweden, is eigenlijk helemaal niet ver vanuit Kopenhagen. Met de trein sta je er op een klein uurtje. Zorg wel dat je je identiteitskaart bij de hand hebt, want er zijn strenge controles.

Wij namen van Islands Brygge de metro naar de luchthaven (Kastrup), en van daar de trein naar het centraal station van Malmö.
In totaal betaalden we 356 kronen (ongeveer een kleine 50 €). Handige tip: aan het ticketautomaat van de metro kan je meteen je treinticket aankopen, want metro en trein werken met hetzelfde systeem en zo hoef je niet onnodig aan te schuiven.

Wij trokken een hele dag uit voor Malmö, maar deze stad heeft op ons niet zo’n indruk gemaakt als Kopenhagen. Misschien lag het ook wel aan het weer, want het was er koud en er stond een stevige wind.

Leuke plekjes:

  • Lilla Torg – een gezellig pleintje met authentieke huisjes

Malmo - Lilla Torg - fiekefatjerietjes

  • Kungsparken / Slottsparken

Malmo - Kungsparken - Slottsparken - fiekefatjerietjes

  • De stadsbibliotheek. Enorm licht en ruimtelijk, én met een afdeling Nederlandstalige boeken!

Malmo - stadsbibliotheek - fiekefatjerietjes

  • Turning Torso in de wijk Västra Hamnen. Het weer was heel wisselvallig: veel mist en wolken, en dat leverde leuke foto’s op!

Malmo - Turning Torso - fiekefatjerietjes

Praktisch

  • Wij namen geen Deense en Zweedse kronen mee. De eerste dag haalden we wat geld uit de muur, en eigenlijk kan je op bijna alle plaatsen met de kaart betalen. Check wel even of er extra kosten verbonden zijn aan geld afhalen of betalen met de kaart in het buitenland, wat dit kan van bank tot bank verschillen.
  • We kochten ook geen Copenhagen Card voor het openbaar vervoer. Op reis houden wij veel meer van een stad te voet te ontdekken, en museumbezoekers zijn we ook niet echt. Op dag twee namen we wel de metro terug naar ‘huis’ (kostprijs: ongeveer 3 € voor een enkel ticket). Als je vaker de metro neemt, of van plan bent vanalles ‘indoor’ te bezoeken is zo’n kaart wel interessant.
  • Zorg voor goeie schoenen, als je net zoals wij de stad te voet wil verkennen :-).
  • Met het weer moet je een beetje geluk hebben. Wij gingen halfweg maart en hadden gelukkig geen regen. Het grootste deel van de dag was het er grijs en koud, maar toen de zon er telkens rond 14-15 uur door kwam was het best aangenaam om te wandelen!

Meer lezen? Ik vond heel wat tips bij Heidi (hier en hier).

Volgende week post ik deel 2: Kopenhagen | shoppen. En er komt ook nog een deel 3: Kopenhagen | eten. Daarop moeten jullie nog eventjes wachten, want het artikel verschijnt eerst nog in EVA magazine (de zomereditie).

Zijn jullie al in Kopenhagen geweest? Wat vonden jullie de leukste bezienswaardigheden? Of wat staat er zeker op jullie lijstje als jullie richting deze leuke stad trekken?

32 gedachtes over “Kopenhagen | bezienswaardigheden en praktisch

  1. Oh, Kopenhagen, ik heb al weer heimwee ❤
    Ik ben er 9 jaar geleden met mijn mama op citytrip geweest en toen onze oudste 1 was hebben we in Denemarken gekampeerd en hebben toen nogmaals Kopenhagen bezocht.
    Om met kleine kinderen op vakantie te gaan is Denemarken echt het meest kindvriendelijke land dat ik ken. Dus, jullie kunnen volgend jaar gewoon teruggaan, maar dan met een mini-fiekefakkerietje 😉

    Like

  2. Ik was vorig jaar in juni in Kopenhagen. Samen met mijn dochter doorkruiste ik de stad op de fiets. De ideale manier om in een korte tijd veel te zien. De botanische tuin was prachtig toen.

    Like

  3. Ik vond Kopenhagen ook heel leuk! Veel dingen die je beschrijft, hebben we ook gedaan 🙂 Heb je het Rosenborg Slot niet gedaan? Niet zo ver van de Botanische Tuin en heel mooi!

    Like

  4. Oh het ziet er prachtig uit, ik ben een tikje jaloers 😉 zo grappig dat er ook Nederlandstalige boeken in de bib stonden.
    “Ik heb een zwak voor Scandinavische landen. Niet enkel omdat ik niet zo goed tegen de warmte kan, maar ook omdat de natuur in het noorden prachtig is en ze een heel goeie smaak hebben qua design en interieur daar.” – dit is zo ontzettend herkenbaar en ik ben er nog nooit geweest! Eigenlijk zouden we daar vanaf volgend jaar eens werk van moeten maken.. 2 jaar geleden planden we in de zomervakantie naar Zweden te gaan en dan 2 dagen te stoppen in Kopenhagen. Uiteindelijk is dat afgesprongen, maar het is nog altijd een goed plan 🙂

    Like

    • Niets houdt jullie tegen om die plannen van onder het stof te halen hé! Ik ben er zeker van dat jullie het er naar jullie zin zouden hebben daar. Wacht maar tot de food-post, dan wil je zéker gaan 🙂

      Like

  5. Leuk, die Sofiegade :-). Dat de Denen veel fietsen en het autoverkeer in de stad beperkt is vond ik een verademing, zelfs al komt dat dan doordat auto’s zo duur zijn. Wat de bloemen betreft: wij waren er twee weken later en toen stond de stad vol krokussen. Ik denk dat je er goed aan deed niet naar die tentoonstelling over optische illusies te gaan kijken als je al misselijk was, ik werd een beetje draaierig van sommige van de werken.

    Like

  6. Oh Kopenhagen, ik krijg al meteen heimwee..

    Wij gingen in de zomer van 2013 met zoontje van 1,5. Ze zijn super kindvriendelijk, dus je kan zeker nog eens terug eens jullie met 3 zijn!

    In de zomer is het ideaal om te picknicken in de parken, er zijn ook verschillende plekken waar je kan bbq’en. Tivoli is leuk om in rond te lopen en de zoo is ook een aanrader!

    Wij gaan normaal deze zomer kamperen in Denemarken, ik heb mijn hart een beetje verloren aan het Noorden..

    Like

    • Volgende keer gaan we zeker in de zomer, de parken lijken me dan geweldig! Tivoli bezoeken we dan zeker ook, want het was nu nog gesloten…
      Misschien maken we later ook eens een rondreis in Kopenhagen. Dat lijkt me leuk met kindjes, en één of twee dagen Kopenhagen erbij is dan ook makkelijk!
      Veel plezier alvast op jullie reis!

      Like

  7. Kopenhagen lijkt een verrassend mooie, aangename stad! En nog dicht bij huis. Moest het iets beter op de route van/naar Noorwegen liggen, we zouden er eens kunnen passeren, maar ’t is toch een beetje buiten de kering. Dus zal ik er eens apart naartoe moeten 🙂

    Like

  8. Ik was er een jaar of twee terug. Wij huurden toen een appartement aan Sletten Strand, vlakbij Louisiana. Kopenhagen is inderdaad een perfecte wandelstad. Wij vonden ook kødbyen (de oude vleesmarkt in volle transformatie) en de overdekte markt Torvehallerne heel erg de moeite. En dat water hé, met die prachtige bruggen, de opera, de zwarte diamant. Zeker eens terug gaan als Tivoli open is en Minifieke groot genoeg is om ervan te genieten. Zo onwaarschijnlijk charmant 🙂

    Like

  9. Fijn dat je een leuke tijd had in Kopenhagen! We hebben er ook alles te voet gedaan. we waren er lang genoeg dus meteen wat extra beweging. Ik heb precies wel een beetje spijt dat ik niet een dagtrip Malmö gedaan heb.
    Super leuk dat je eetadresjes in EVA verschijnen. Ik was al benieuwd bij welke plekjes je was langsgegaan 😉

    Like

  10. Hmmm, ik denk dat ik Kopenhagen een paar stapjes vooruit ga zetten op ons citytripverlanglijstje 😉
    Dat werk met de strepen op die eerste foto bij het Museum of Modern Art, weet je nog van wie dat is? 🙂

    Like

  11. Amai, uw post is echt een trip down memory lane voor mij. Wij bezochten Kopenhagen een paar jaar geleden. Toen zijn we naar ginder gereden met de auto en hebben we daar heel dankbaar gebruik gemaakt van hun geweldige fiets-infrastructuur om te stad te verkennen. Hun Nationaal Museet is trouwens ook enorm de moeiten en moest ge over een paar jaar, met kleine, terugkeren: er is daar een hele afdeling ingericht voor kinderen.

    Ook wij vonden Malmö ook niet zo de moeite, we zijn zelfs extra vroeg terug naar Kopenhagen gegaan en hebben toen de Botanische tuin ontdekt daar, wat echt wél de moeite was in de zomer. 🙂

    (en nu heb ik heel veel zin om terug te keren ♥)

    Like

    • Als we er nog eens naartoe gaan zal het wellicht ook met de auto zijn, en dan eerder een rondreis door Denemarken. Zomer en zon is dan wel leuker denk ik, volgens mij is de Botanische tuin dan nóg mooier…
      Leuk dat ik even je herinneringen naar boven heb gebracht 🙂

      Like

  12. Lijkt me wel een citytrip waard. Staat wat in de schaduw van andere Europese grootsteden, maar als ik het verslag zo lees lijkt het wel nog de moeite!

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.