Nieuwe keuken challenge

Voor 2019 had ik me voorgenomen om wat meer zelfzorg en rust in te plannen (misschien moet ik eens een aparte blogpost schrijven over die doelen / voornemens?), maar ik kon het toch niet laten om aan twee challenges deel te nemen. De inhoud van de twee challenges zijn voor mij geen verplichtingen, maar ze zorgen bij mij vooral voor ontspanning. Over de ene, lezen, schreef ik eerder al. Over de tweede, koken, zal ik het vandaag hebben.

Een tijdje terug had ik, op een frisse zaterdagmiddag, een blogdate met Isabelle van Boston, Baby! We gingen lunchen bij Loving Hut in Leuven (dikke, vette aanrader!) en babbelden erop los. Ik introvert, zij extravert, maar de klik was er zeker wel. Het ging over tientallen verschillende dingen, maar eigenlijk niet zo veel over bloggen. Tot ze me over haar idee van een kookchallenge vertelde. Dat ze twijfelde, want ze had het niet echt aangekondigd en zo. In mijn enthousiasme zei ik toen meteen dat ik mee zou doen, zonder dat ik wist wat de uitdagingen zouden worden. Spannend! Nóg enthousiaster was ik toen ze de ‘Nieuwe keuken challenge‘ lanceerde!

De tagline van de challenge luidt: meer koken en met meer plezier. Nu koken we hier al wel vrij vaak, en met plezier is het ook meestal, maar ik merk dat we vaak vervallen in snelle en makkelijke gerechten, toch zeker tijdens de (werk)week. Onderstaande 26 puntjes, waarvan er enkele uit meerdere onderdelen bestaan, zullen wel voor meer culinaire schwung zorgen in 2019!

  1. Kook met 5 ingrediënten die je nooit eerder gebruikte
  2. Kook 5 recepten die je nooit eerder probeerde
  3. Volg een recept dat al minstens 2 generaties in je familie zit
  4. Maak je signature dish – het gerecht waar jij bekend voor staat
  5. Maak je favoriete soep ter wereld
  6. Kook voor minstens 20 personen
  7. Organiseer een brunch met vrienden
  8. Kook met iemand waarmee je nog nooit gekookt hebt
  9. Kook een driegangen menu
  10. Maak een gerecht uit je jeugd
  11. Maak een gerecht uit je streek
  12. Maak een gerecht dat oorspronkelijk afkomstig is van: Afrika – Noord-Amerika – Zuid-Amerika – Azië – Australië
  13. Maak een gerecht met 4 ingrediënten of minder
  14. Gebruik een ingrediënt dat je als kind echt niet lustte
  15. Bereid een hoofdgerecht waar fruit in verwerkt is
  16. Gebruik een techniek die je nooit eerder probeerde
  17. Maak een gerecht voor iemand die niet bij jou woont
  18. Maak een gerecht met een (eetbare) bloem
  19. Maak een drankje dat je nooit eerder probeerde
  20. Maak een vegan gerecht – voor de veganisten onder de deelnemers, maak jullie favorietje
  21. Kook met iemand jonger dan 10 jaar
  22. Maak een gerecht dat je normaal als take out zou laten komen/afhalen
  23. Bereid een volledige maaltijd op je barbecue
  24. Maak het lievelingsgerecht van je beste maatje, en nodig die uit
  25. Maak een maaltijd met minstens 6 verschillende kleuren
  26. Zet elke seizoen één week lang enkel seizoensgroenten op het menu: lente – zomer – herfst – winter

Sommige puntjes zal ik wellicht snel kunnen afstrepen. Andere zullen wat voorbereiding vergen en zullen wat moeilijker te voltooien zijn.
Maar we gaan de lat niet te hoog leggen, en gewoon met plezier blijven koken!

Regelmatig zal ik hier een update delen, zodat jullie mijn avonturen kunnen volgen. Ik zie het alvast keihard zitten!

Meer lezen?

Doen jullie mee met de Nieuwe keuken challenge? Of aan andere uitdagingen?
En hebben jullie doelen gesteld voor 2019?

16 gedachtes over “Nieuwe keuken challenge

  1. Heel leuk dat je meedoet! Ik ben alvast benieuwd naar wat je allemaal gaat maken. Ik vind het zelf ook wel een leuke challenge maar te veel om er nu nog bij te nemen, misschien start ik er later dit jaar toch nog mee.

    Like

  2. Ik kijk nu al uit naar je updates en wat je allemaal aan nieuwe combinaties en gerechten gaat ontdekken door deze challenge. Wel een leuk idee om er net als bij de Verbeelding Book Challenge echt een lijstje van te maken met allerlei opdrachten die je toch nog steeds voldoende vrijheid geven. Zo wordt het eerder een inspiratiebron voor wanneer je wil voorkomen dat je in herhaling valt.

    Geliked door 1 persoon

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.