#myfairbaby | de voornemens

Vorig jaar op Fair Festival nam ik aan de stand van Netwerk Bewust Verbruiken een My Fair Baby Planner mee. Ik heb dus een papieren versie, maar er bestaat ook een online versie die je kan downloaden. Deze planner gebruikte ik als leidraad voor onze voornemens.

my fair baby planner

De My Fair Baby-planner is een papieren A3 poster met leuke tekeningen en praktische informatie. De voorkant geeft tips over de periode voor de bevalling. Je ontdekt er milieuvriendelijke tips voor de inrichting van de kinderkamer, weetjes over kleren en ideeën voor een duurzame geboortelijst. De achterkant behandelt de periode vanaf de geboorte. Thema’s die hier aan bod komen zijn de babyborrel, mobiliteit, voeding, speelgoed en babyverzorging.

Benieuwd naar welke duurzame keuzes wij willen maken?

Kledij

Het is algemeen geweten dat kindjes snel groeien, en veel kleertjes maar kort dragen. Nieuwe kleertjes kosten vrij veel geld, maar gelukkig zijn er goedkopere alternatieven!
De Gezinsbond organiseert heel vaak tweedehandsbeurzen, waar je voor een prikje (bijna-)nieuwe kleertjes kunt kopen. Heel wat vrienden met oudere kindjes boden ons ook al tweedehands spullen aan en ook onze ouders bewaarden kleertjes die wij zelf nog hebben gedragen.
Natuurlijk kan je niet alles tweedehands kopen. Voor nieuwe kleertjes zijn er ook heel wat faire / eco opties. Hiervoor kreeg ik een tijdje geleden heel wat tips van Romina: Carlijn Q, Cozykidz, FilemonKid, Fourmonkeys, Gardnerandthegang, Goldfish, Les Belges, Little King Arthur, Maurice&Co, MyLilleLimon, Tinycottons, …
Ook ketens als H&M hebben een selectie kleertjes in biokatoen.

Meer lezen over een groene kinderkleerkast? Lobke schreef er een leuke blogpost over!

Voeding

Voor de eerste maanden kies ik zonder twijfel voor borstvoeding. Ik schafte me al het boek van La Leche League aan en ging ook naar een gezellige ‘infoavond’ bij Sofinesse. Over de tips die ik die avond heb gekregen komt er nog een blogpostje aan!
Binnenkort heb ik ook een afspraak met een vroedvrouw, om eventueel nog wat tips en adviezen te krijgen. Als je weet waar je aan begint ben je al halfweg…

Verzorging

De babyhuid is heel gevoelig, en daarom is het best om chemische stoffen zo veel mogelijk te weren. Geen Zwitsal en consoorten dus, maar gelukkig zijn er ook hier heel wat alternatieven.
Vorig jaar ontdekte ik de producten van NAÏF, en onlangs ging ik al eens shoppen bij Big Green Smile. Zij hebben ook heel wat leuke babyverzorgingsmerken in hun gamma: Green PeopleLavera, Petit&Jolie, Weleda, … Nog niets gekocht, maar daar komt binnenkort verandering in.

Een groot discussiepunt ten huize Fieke: herbruikbare luiers. Ik wil er graag volop voor gaan, maar mijn man stelde zijn veto. Heel wat mensen wezen ons erop dat er met een eerste kindje al zo veel werk (en was) zal zijn, en dat we ons dat extra werk moeten besparen. Als compromis wil ik wel nog heel graag voor Cheeky Whipes gaan, en zeker nadat zij daar zo enthousiast over vertelde.

Uitzet

Bij een eerste kindje komt er zo veel op je af, en iedereen bestookt je met lijstjes met wat je allemaal zé-ker nodig hebt. Eerlijk gezegd overweldigt mij dat allemaal een beetje. Heeft een kindje dat écht állemaal nodig?
Onze uitzet zal bestaan uit een mix van geleende spullen (o.a. babybedje, park, speelgoed, borstvoedingskussen, …), tweedehands spullen (o.a. lakentjes, tetradoeken, kleertjes, …) en nieuwe spullen. Zo kochten we de buggy bijvoorbeeld nieuw, vooral omwille van het comfort en de hygiëne. Ook een matrasje zullen we nieuw aankopen.
Enkele spullen wil ik ook zelf maken (en daarvoor kocht ik stoffen van Cloud9). Daarover later ook meer!

Huis & tuin

Wij wonen sinds een dik jaar in een nieuwbouwwoning, en kozen daarbij bewust voor investeringen die ons comfort (en dat van de baby) ten goede komen: driedubbel glas, vloerverwarming, een mechanisch ventilatiesysteem, … Allemaal keuzes die ook bijdragen aan het milieu omdat we hiermee onze ecologische voetafdruk verminderen.
De was wordt hier gedaan met regenwater, en we hebben een droogmolen in onze tuin en een droogrekje voor binnen. Voor de was gebruik ik meestal producten van Ecover.
Om schoon te maken grijp ik ook steeds vaker naar ecologische schoonmaakmiddelen; onlangs ontdekte ik de producten van Method. Hierover komt er ook nog een aparte blogpost aan!

Mobiliteit

Wij wonen aan de rand van de stad, en doen nog steeds alles met één auto (die van mijn man). Zelf ga ik met de bus of met de fiets naar het werk. Boodschappen breng ik onderweg mee met de fiets, en voor grotere hoeveelheden plannen we af en toe een uitstapje naar de winkel met de auto.
Toen de keuze voor de crèche gemaakt moest worden, kozen we bewust voor ééntje op wandelafstand. Zo kan ik er te voet (met buggy of draagdoek) of met de fiets naartoe. We zullen zien hoe alles praktisch verloopt. Misschien volgt er nog een aankoop van een elektrische fiets en/of fietskar.

Geboortegeschenken

Een geboorte blijft nog altijd een commercieel kantje hebben. Als ouders deel je ‘doopsuikers’ uit, en familie/vrienden/collega’s die op bezoek komen, komen ook nooit met lege handen toe. Hieronder enkele keuzes die wij maken:

  • Voor de geboortekaartjes en de verpakking van de geboortegeschenkjes ga ik nog op zoek naar een duurzame oplossing, maar dat alles moet vooral ook een beetje mooi zijn. Het zal dus een compromis worden. Vast staat dat ik heel wat dingen zelf wil knutselen.
  • Omdat wij ons eerste kindje verwachten hebben we nog heel wat spullen nodig. We kozen er daarom voor om een geboortelijst te leggen, maar kozen hiervoor bewust voor een kleinere zelfstandige uit de buurt, die ook heel wat faire / eco merken aanbiedt: Fresk, Mundo Melocoton, Plantoys, …
  • Uiteraard mogen mensen ons altijd zelfgemaakte of tweedehands spullen cadeau doen!
  • En de mensen die mij een beetje kennen weten dat #kraamkost zeker ook welkom zal zijn :-). Of zoals Kelly onlangs voorstelde: mensen aanbieden om in onze keuken te komen koken.

Dit alles zijn natuurlijk voornemens, ofwel dingen die we zo goed mogelijk willen doen. Uiteraard maken we bepaalde keuzes ook op basis van andere factoren (praktisch en goedkoper vs. duurzaam), en zullen sommige voornemens in de praktijk misschien minder haalbaar zijn of moeilijk worden. Niet perfect is ook goed, en alle beetjes helpen!

Het wordt dus afwachten hoe alles zal verlopen eens de baby er is. Een update volgt!

Hebben jullie nog duurzame babytips? Ik lees het heel graag in de comments!

 

 

