Weet wie je eet + *** give-away ***

Weet wie je eet 1 - Fiekefatjerietjes

Vorig jaar in het najaar kreeg ik een mailtje van een vriendin: “Proficiat met je recept in het nieuwe boek van Stijn Bruers!”. Ik viel compleet uit de lucht, want ik wist helemaal van niets…

Weet wie je eet 2 - Fiekefatjerietjes
Een beetje verontwaardigd stuurde ik een mailtje naar Stijn en de uitgever, dat ik het toch wel fijn had gevonden als ze mij eerst gecontacteerd hadden. Ik heb er helemaal geen probleem mee dat recepten van mij overgenomen worden, maar even vragen en een juiste bronvermelding was wel fijn geweest.

Het ‘misverstand’ werd rechtgezet, en ik kreeg van de uitgever twee exemplaren van het boek toegestuurd. Eentje voor in mijn boekenkast en ééntje om hier weg te geven. De give-away komt er zo meteen aan, maar lezen jullie eerst nog even mee waar het boek over gaat?

Het boek

De korte samenvatting:

Hoe we samen onze waarden van tafel vegen en hoe we kunnen eten wat we echt willen. We hoeven immers geen vlees, geen dieren, geen dierlijke producten te eten. Het kan ook anders.

Op een eigenzinnige en niet van humor gespeende wijze ontleedt en weerlegt Stijn Bruers alle – emotionele en rationele – argumenten van de – al dan niet goed menende – bourgondische omnivoor om toch maar zijn steak en spek te kunnen verorberen.

Bruers toont aan dat het anders kan én moet. En neen, insecten zijn geen goed initiatief. Milieu, landbouwareaal, gezondheid, de toekomst van de wereldbevolking, er zijn wel 101 redenen om je te bekeren tot veganisme. En neen, dat is geen sekte, maar een volwaardig en ethisch verantwoord alternatief.

Een boek waar zelfs overtuigde carnivoren van moeten slikken.

Er is bewust gekozen voor de titel ‘Weet WIE je eet’ in plaats van ‘Weet WAT je eet’. Je eet namelijk geen varken of koe, je eet EEN varken of koe.
Het boek is voor een breed publiek geschreven (eigenlijk vooral voor vleeseters), vooral door de humor die erin verweven zit. Toch is het een ‘serieus’ boek, dat sterk wetenschappelijk is onderbouwd.

Het boek is niet ‘leuk’ om te lezen, maar leest wel vlot weg: het verhaal wordt verteld aan de hand van parabels, wat-alsjes en wist-je-datjes en wordt afgewisseld met cartoons.

Weet wie je eet 4 - Fiekefatjerietjes

‘Weet wie je eet’ telt drie delen, met een beetje een knipoog naar een kookboek:

  • De voorgerechtjes, om op te warmen
    In dit hoofdstuk komen vooral parabels en wist-je-datjes aan bod, en gaat Stijn dieper in op de Vegan Challenge.

Weet wie je eet 3 - Fiekefatjerietjes

Weet wie je eet 5 - Fiekefatjerietjes

  • De hoofdschotels, voor wat meer diepgang
    Hier wordt dieper ingegaan op de geschiedenis van de levende wezens, dierenrechten, de gezondheidsimpact van vlees, het eten van insecten, … Dit hoofdstuk is eerder moraliserend en confronterend, met een vleugje filosofie.
  • Nagerechten
    In het laatste hoofdstuk vind je een samenvatting, een uitgebreide literatuurlijst en een zeer uitgebreide lijst met wetenschappelijke voetnoten. Stijn Bruers is doctor in de wetenschappen en in de moraalfilosofie en dat is duidelijk te merken aan deze lijst!

Weet wie je eet 6 - Fiekefatjerietjes

Persoonlijke ervaring

Dit boek is niet het soort boek dat standaard op deze blog verschijnt. Ik ben – zoals hier op de blog wel te merken is – meer een aanhanger van de culinaire kant dan van de ethische / filosofische kant van het verhaal. Ik probeer mensen te overtuigen met een lekker gerecht of met een stuk plantaardig gebak. Want alle beetjes helpen, of zoals Tine deze week zo mooi schreef: “Perfectie is niet nodig om het verschil te maken.”
Ik weet dat veel mensen ‘actievere’ veganisten zijn – respect en bewondering!, maar ik behoor meer tot de ‘stille’ soort🙂.

Op mijn zestiende ben ik vegetariër geworden vooral omdat ik niet graag vlees at. Ik heb heel wat konijnen en andere dieren bij ons thuis geslacht zien worden en ik legde al snel de link met koeien en varkens. Ik wéét wat voor martelpraktijken er allemaal gebeuren, maar daarom hoef ik niet persé filmpjes te zien waar dit duidelijk getoond wordt (en als ik ze bekijk, keert mijn maag of wil ik helemaal niet meer verder kijken).
Ik weet ook waarom ik vegetariër/veganist ben, dus vind ik dat ik niet persé een boek nodig heb om mezelf daarvan nog meer te overtuigen. Algemeen genomen lees ik dus geen boeken over het hoe en waarom van vlees/geen vlees, maar dit exemplaar heb ik wel van voor naar achter uitgelezen. Een boeiend boek, zowel voor vegetariër/veganist als vleeseter!

Give-away

Aan één van jullie mag ik een exemplaar van dit boek weggeven!
Wat moet je hiervoor doen? Heel eenvoudig:

  • Vertel hieronder in de comments waarom jij vegetariër/veganist/vleesverminderaar/vleeseter/andere bent en ook waarom jij dit boek graag zou willen winnen! 

Enkel de reacties in de comments gelden als deelname.

(Als het de eerste keer is dat je hier een reactie achterlaat is het normaal dat je reactie niet zichtbaar wordt. Ik moet deze eerst manueel goedkeuren (in verband met spam en zo, weet je wel), dus geen paniek als jouw reactie niet meteen zou verschijnen!)

Deelnemen kan tot woensdag 4 mei 2016 middernacht. Op donderdag 5 mei 2016 kies ik de winnaar!

Deze give-away werd afgesloten!

De winnaar krijgt het boek thuis opgestuurd (het boek wordt enkel binnen België verstuurd), of kan het persoonlijk in Gent komen afhalen.

Succes!

***

Stijn Bruers. Weet wie je eet. Uitgeverij Pelckmans, 2015, 336 blz., ISBN 978-90-289-7639-9, € 19,95

* Deze boeken heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht de boeken dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.*