Het vegan bakboek | Marieke Wyns

Haaaaa, lieve lezers! Dat is weer even geleden hé? Ik ben er nog, jullie hopelijk ook?

Vandaag deel ik héél graag een geweldig fantastisch vegan bakboek met jullie, want niet alleen is mijn blog rond vegan bakken ontstaan, mijn hart gaat er nog steeds heel erg van zingen en #nevernotbaking en al (hoewel het bakken het afgelopen jaar een pak minder was door de carrièreswitch, maar daarover praat ik jullie binnenkort wel eens bij in een As we speak).

Jullie zijn hier meestal #kookboekweek gewend, als het om nieuwe boeken gaat, en ik bundel nog altijd recepten uit nieuwe boeken in één of meerdere maanden, maar mijn recensie van dit boek wou ik niet langer uitstellen want het is bijna Kerstmis en er is altijd wel iemand waar je nog geen cadeautje voor hebt, toch? En als ik zou moeten wachten tot ik alles heb getest (dus eigenlijk zo goed als álle recepten uit het boek), zou deze blogpost nog veel langer op zich laten wachten… Ongetwijfeld wordt er dus nog eens een deel twee aan deze blogpost gebreid!

Ik volg Marieke (op Instagram te volgen als @chezmariette) al jaren, van toen ze pas begon te bakken en we samen op bake sales van Bite Back stonden. We ontmoetten elkaar enkele keren op Vegan Summer Fest en we bestelden ook taart bij haar voor het doopfeest van Juliette (er wordt nog vaak gesproken over hoe lekker die taarten toen wel waren!). Ondertussen heeft Marieke haar eigen bedrijfje en bakt ze échte kunstwerken.

Toen Marieke aankondigde dat ze een boek zou uitbrengen met bakrecepten wist ik meteen dat ik dat boek moést hebben. Ik pre-orderde het vrij snel en maakte nét geen aftelkalender :-). De dag dag ik een mailtje kreeg dat mijn boek in de winkel lag, lag Juliette in het ziekenhuis maar ik kon toch een gaatje vinden om het op te halen en in het ziekenhuis pikte ik er samen met dochterlief al het eerste recept uit om te testen: de brownies!

Voor mij is het boek als ‘thuiskomen’ omdat ik al jarenlang plantaardig bak en de ingrediënten en bereidingswijzes voor mij niet nieuw zijn. Toch vind ik het net daarom een boek om aan iedereen cadeau te doen omdat plantaardig bakken zo eenvoudig is. In dit boek staan geen ingewikkelde eivervangers, de meeste recepten maken gebruik van eenvoudige ingrediënten zoals vb. appelmoes, gebroken lijnzaad, … Naast het vertouwd aanvoelen voor mij vind ik het ook een creatief boek: veel klassiekers krijgen een leuke twist (vb. frangipane met vijgen).

Wat meteen opvalt bij het boek is de prachtige vormgeving en dito foto’s: je herkent meteen de sfeer en het kleurenpalet dat ze ook naar voor schuift op haar Instagramprofiel. Ik word helemaal blij van mooie dingen die bij elkaar passen! De foto’s (gemaakt door Heikki Verdurme, coverfoto door Nouchka De Maeyer) wisselen ook mooi af tussen gebakjesfoto’s en warme foto’s van Marieke en haar gezin.

Het boek bevat 40 recepten, in verschillende moeilijkheidsniveaus (bij de moeilijkere recepten staan er veel stap-voor-stap-foto’s). Vooraan in het boek staat ook heel wat info over plantaardige ingrediënten en een heleboek baktips. Bij heel veel recepten staan ook tips en variaties (dus eigenlijk telt het boek veel meer dan 40 recepten: je kan er oneindig mee aan de slag). De recepten zijn onderverdeeld in:

  • Breakfast
  • Cookies
  • Cakes en Buns
  • Taart

De index achteraan is ingedeeld volgens (hoofd)ingrediënt: altijd handig!

Deze recepten heb ik uitgetest:

Bananabread met amandel en blauwe bes (p. 40)

Bananenbrood of -cake is iets wat ik héél vaak bak omdat we vooral in de zomer vaak overrijpe bananen hebben. Dit is nog zo’n voorbeeld van een klassieker met een creatieve twist: de smaak van amandel en blauwe bes tilt deze cake écht naar een hoger niveau! Sowieso ben ik grote fan van alles wat amandelachtig smaakt. Kleine bemerking: heel veel ingrediënten worden in ml vermeld en bij dit recept is dit vb. de appelmoes. Ik vond dat een beetje knoeien met een maatbeker, meestal meet ik het af met maatlepels of met een weegschaal en ik vind dat persoonlijk wel handiger.

Fudgy brownie (p. 92)

Dit recept was hét recept dat Juliette uitkoos en ik bakte het laat op een zondagavond, voor Juliette op maandag het ziekenhuis zou mogen verlaten. Zo had ze al iets om naar uit te kijken! Uiteraard hebben we eerlijk gedeeld en er allemaal van gegeten en ik herinner me de smaak nog zó goed. Het is ook echt zoals de titel omschrijft: fudgy. Dit is echt een toprecept, en ik zeg zonder twijfel dat dit zelfs het beste vegan brownierecept is dat ik al ooit heb gemaakt!

Marble bundt cake met hazelnoot (p. 96)

Net zoals van amandel, ben ik ook een fan van all things hazelnoot (en al zeker in combinatie met chocolade). Ik wou deze cake eerst maken in een gewone springvorm, maar toen vond ik toch nog een verloren geraakte springvorm achterin mijn bakkast. Ook een toprecept dit, wat een klein beetje te droog was omdat ik ‘m te lang in de oven had laten staan (dat was volledig mijn eigen schuld).

Amandel-braamcake (p. 98)

Haaaaaa, nog een keertje amandel! Zo lekker alweer; ik maakte deze cake met (diepvries)frambozen in plaats van bramen en die combinatie was zeer geslaagd.

Deze recepten wil ik graag nog eens uitproberen (hier zou ik gewoon alle nog-niet-getestte recepten kunnen oplijsten, maar ik doe mijn best om het lijstje beperkt te houden):

  • Carrotcake ontbijtmuffins (p. 44)
  • Pecan caramel bars (p. 58)
  • Chocoholic brookies (p. 70)
  • Cookies met witte chocolade en macadamia (p. 84)
  • Kaneelvlechtjes (p.104)
  • Cheesecake brownies (p. 118)
  • Chai cupcakes met peer (p. 132)
  • Speculoos cheesecake (p. 158)

Het vegan bakboek
auteur: Marieke Wyns
uitgeverij: Lannoo
171 blz.
€ 29,99

8 gedachtes over “Het vegan bakboek | Marieke Wyns

  1. Ik was een tijdje terug bij Liesbet die het boek had omdat jij er zo enthousiast over was en sindsdien staat het in mijn winkelmand op Bol. Ik deel dat account met het lief en het is mijn niet subtiele kerstcadeauhint :p

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.