#kookboekweek | december 2020 en januari 2021 | Vegan klassiekers

Doorheen de jaren blijft er hier toch wel één constante: de #kookboekweek! Ook al gaat het soms wat moeilijker, nieuwe recepten uitproberen geeft me energie. En eten moeten we toch doen. Het oorspronkelijke idee van één week per maand uit een nieuw boek te koken, heb ik al een tijdje los gelaten. Uit dit boek kookte ik gedurende twee maanden enkele gerechten, en dan is oké!

Eind vorig jaar (en begin dit jaar) was ‘Vegan klassiekers – Grootmoeders keuken, the vegan way‘ van Lisa en Eva Wuyts aan de beurt. De energie was niet zo aanwezig als anders, het kostte me ook best veel moeite om te beslissen wat ik allemaal wou maken. Eigenlijk had ik best meer recepten uit dit boek willen proberen, dus het komt zeker nog wel eens aan bod tijdens een volgende kookboekweek.

Zoals de ondertitel van het boek aangeeft: de recepten zorgen voor pure nostalgie!
De twee zussen ontwikkelden het boek helemaal zelf: van de recepten bedenken tot de fotografie tot de vormgeving. Superveel bewondering voor!
Nog een extra plus: de duurzame druk! Het boek werd CO2-neutraal gedrukt in België, op gerecycleerd papier. Denk daarbij niet aan oubollig beige papier; het boek ziet er heel luxueus uit en het papier (en de kaft) voelt ook zo aan.

Toen Lisa en Eva het boek aan het maken waren (in de zomer van 2019), heb ik ook enkele recepten mogen testen. Ik vond het toen al een veelbelovend boek. Goedgekeurd waren: Witloofrolletjes (p. 78), Kip curry (p. 42) en Pannenkoeken (p. 71).

Het boek begint met de inleiding: het verhaal van Eva en Lisa, uitleg over vegan eten en leven, vegan must-have ingrediënten, … Niks vernieuwends, je vindt het in zowat elk (vegan) kookboek.

De verdere inhoud:

  • basisrecepten
  • kleine gerechten
  • Vlaamse en Franse klassiekers
  • klassiekers van over de hele wereld
  • desserts

Deze recepten heb ik uitgetest:

Vol-au-vent (p. 88)

Zo leuk om nog eens vol-au-vent te maken, het was enorm lang geleden hier. Dit recept was echt zeer lekker, zeker met de extra groenten erbij. Vegan videetjes kan je o.a. vinden bij Colruyt (van het huismerk Boni).

Quiche Lorraine (p. 102)

Dit moet de lekkerste quiche zijn die ik ooit gegeten heb! Ook al vond ik nergens kala namak, de smaken vond ik geweldig, en ook qua textuur was dit een heel goed recept. De quiche kan je perfect invriezen: getest en goedgekeurd!

Pommes Dauphinois (p. 110)

Dit recept maakte ik uiteindelijk als bijgerecht voor ons menu op kerstavond. Na veel nadenken en niet tot een beslissing komen, koos ik voor iets ‘bekend’, en ik maakte er een rodebietenburger en gestoofde boontjes bij.

Moussaka (p. 136)

Net als bij de vol-au-vent was dit gerecht ook eeuwen geleden. Ik zie er precies altijd tegenop, omdat moussaka best veel werk is. Maar het resultaat stelt niet teleur!

Chocolate Chip Cookies (p. 171)

Aan dit recept heb ik vrij veel extra ‘melk’ moeten toevoegen om een goeie textuur van deeg te krijgen. Dit vond ik niet de beste chocolate chip cookies die ik al gegeten heb, maar ze waren zeker ook niet niet-lekker. Ik vond het wel vreemd om zelfrijzende bloem te gebruiken bij koekjes; dat doe ik zelf eigenlijk bijna nooit.

Tiramisu (p. 183)

Ook tiramisu was al superlang geleden! Ik was niet helemaal overtuigd van (mijn uitvoering van) het recept; ik ben al een tijdje op zoek naar goeie vegan opklopbare slagroom en kom altijd terug uit bij Alpro, maar die wordt bijna nooit vast (genoeg).
De crème vond ik ook net niet zoet genoeg. Ik probeer dit zeker nog eens!

Brownie (p. 186)

Een heerlijke chewy brownie, m-m-m!

Carrot Cake (p. 190)

Voor dit recept maakte ik geen frosting wegens geen vegan cream cheese. De cake op zich is niet zo zoet, maar natuurlijk is het recept ontwikkeld samen met de frosting. Ook eentje om nog eens te proberen, want ik ben wel fan van wortelcake!

Deze recepten wil ik graag nog eens uitproberen:

  • Eiersla (p. 36)
  • Deense pecankoek (p. 68)
  • Stoofvlees (p. 91)
  • Vispannetje (p. 97)
  • Eton Mess (p. 164)
  • Melo-cakes (p. 176)

***

Check zeker ook even de blog van Lisa: Nom Eat.
Volgen op Instagram kan via @nom.eat.

Vegan klassiekers
auteur: Lisa en Eva Wuyts
uitgeverij: eigen uitgave

204 blz.
€ 
29,99

Het boek bestellen kan via de shop, maar er zijn ook enkele fysieke verkooppunten.

***

Kookten jullie onlangs uit een leuk boek?

16 gedachtes over “#kookboekweek | december 2020 en januari 2021 | Vegan klassiekers

  1. Vooral heel benieuwd naar de vol-au-vent, want hoewel ik al grotendeels vegetarisch (en soms veganistisch) eet en er vooral buitenshuis nog vlees op mijn bord komt, is vol-au-vent een van de weinige gerechten die ik zelf nog met vlees maak. Daar een écht goed alternatief voor vinden, zou zalig zijn, dus ik ga dit boek als ik – wie weet ooit nog eens – in België ben zeker eens bekijken!

    Like

    • Zeker doen! Al vind ik dat er online heel wat goeie vol-au-vent recepten te vinden zijn, o.a. bij De Groene Keuken. Het lekkerste vind ik ‘m met de Kipstuckjes van De Vegetarische Slager, die hebben een fijne structuur.

      Like

      • Ja, dat is hier lang een ding geweest: goede veganistische kipstukjes. Groot assortiment aan vegetarische en veganistische vervangers, maar dat zat er tot voor kort nog niet bij. Sinds kort wel, dus ik probeer het recept van Sara eens uit, merci voor de tip! Ik zie ook dat zij geen vervanging voor gehaktballetjes heeft, want dat was nog het andere “mankement”. De meeste balletjes die ik hier vind zijn eerder falafelachtig, heel lekker, maar niet wat past bij een vol-au-vent. Maar misschien is dat dus niet eens nodig 🙂

        Like

      • Hmm, nee, vervanging voor balletjes doe ik niet, nooit gedaan eigenlijk. Bij ons hebben ze wel lekkere ‘vlezigere’ balletjes (anders dan falafel), maar die vind ik heel groot voor in vol-au-vent, dus ik zou ze dan eerder zelf maken denk ik…

        Geliked door 1 persoon

    • Met heel veel plezier geschreven en gedeeld. Ik hoop er veel mensen mee te inspireren, want lekker eten delen is de ideale manier om mensen ervan te overtuigen om minder vlees/vis te eten. Als ze dan zien dat hun vertrouwde gerechten ook vegetarisch/vegan kunnen, is dat natuurlijk helemaal geweldig :-).

      Geliked door 1 persoon

  2. Dit boek staat op mijn bibliotheeklijstje maar als ik de gerechten zo zie in deze blogpost is de kans groot dat ik hem zelf ook een keertje echt in huis haal. Vermits ik al vrij veel (ok, véél) kookboeken in huis heb wil ik er echter steeds eerst iets uit klaarmaken vooraleer ik besluit of ik het ook echt wil kopen. Ik heb echter het idee dat dit boek wel kan helpen bij het vaker veganistisch koken.

    Like

    • Het is echt een aanrader! Als je ‘m zelf wil, zou ik niet te lang wachten, want het boek is niet bij elke boekhandel te koop omdat het een eigen uitgave is van de zusjes. De stock raakt op, en ik weet niet of er een herdruk komt… Dit boek kan je zeker helpen om vaker vegan te koken, manlief zal het bij veel gerechten niet eens merken denk ik… 🙂

      Geliked door 1 persoon

  3. Ik paste altijd heel hard op met het veganizeren van Vlaamse klassiekers, omdat het al een paar keer tegengevallen is (en ik meestal niet zo’n fan ben van vleesvervangers). Maar een vriendin maakte eens eten voor ons en daar zat vidésaus bij, basically gewoon groenteblokjes met bechamelsaus, en eigenlijk moet het dus allemaal niet zo moeilijk zijn – daar deed de cover van dit boek me aan denken. Kroketjes en zo’n bladerdeegding erbij en ge zijt weer aan het eten 🙂 Dus ik durf nu al meer. Quiche staat zeker nog ergens op het (onbestaande) lijstje, want dat kon ik vroeger ook al nooit eten owv mijn ei-intollerantie maar damn, wat zien die er altijd lekker uit!
    Ik werk tegenwoordig veel met mijn standaardweekmenu (wat ervoor heeft gezorgd dat ik de voorbije weken nog niet al te veel boecht heb gegeten) en kook veel te weinig uit mijn kookboeken. Wel een paar dingen van Karola’s Kitchen, zoals dus haar vidésaus 🙂

    Like

    • Ohja, hier ook grote fan van de receptjes van Karolien! Haar tweede boek komt hier binnenkort aan bod voor een kookboekweek. En op haar blog staan ook superveel lekkere dingen!
      Vegan quiche is een moeilijke, maar die uit Vegan Klassiekers is écht een aanrader.
      Een standaardweekmenu klinkt interessant! Je hebt daar al eens over geblogd hé? Ik moet dat nog eens opzoeken. Hier komen ook heel vaak dezelfde gerechten terug, omdat de inspiratie (en de energie) soms verder weg is. Maar dat is allemaal oké :-).

      Geliked door 1 persoon

      • Wel het is pas sinds dit jaar dat dat standaardmenu echt van de grond aan het komen is. Ik zou er eens een post over kunnen schrijven, hoe ik het heb aangepakt – want de pogingen in het verleden begonnen altijd goed, om na een paar weken dan te verdwijnen.
        Ik kijk al keihard uit naar haar kookboek!!!!

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.