fieke deed van zondag met een gouden randje

Volgens mij deelde ik hier nog nooit eerder een fotoverslag van mijn dag, en dat leek me een heel fijne insteek voor de nieuwe uitdaging van de Blogboost Najaarschallenge. Met deze opdracht willen Nina en Evi graag weten hoe onze weekends eruit zien, en hoe kan je dat beter doen met foto’s? Fieke deed eens van ploggen dus, en moest zichzelf er constant aan herinneren om foto’s te maken, want ze doet dat veel te weinig tegenwoordig…

Iets na 8:00 – We (Juliette en ik) zijn net op (ja, mama, dat lees je goed, ons aapje heeft voor het eerst sinds ooit tot bijna 8 uur geslapen!) en op verzoek van de kleuter maken we havermoutpap. Vinden we allebei lekker, en geeft een verzadigend gevoel. Dat zou nog handig blijken later op de dag…

Terwijl ik pap stond te koken, dekte Juliette de tafel :-).
Na het eten keken we wat in boekjes, ruimden we wat op en ging ik douchen en me klaarmaken. Want er stond een uitstapje op het programma!

Rond 9:30 vertrok ik met in de koffer: laarzen, wandelschoenen, een doosje met weggeefgebak en een nieuwjaarskaartje.
Onderweg waren er wat ergernissen: middenvaksrijders, bestuurders die denken dat pinkers optioneel zijn, wandelaars die rechts op de rijweg wandelen, … Maar de zon maakte alles goed!

Klaar om te wandelen! Beetje modder, maar daar kunnen we wel tegen. Gelukkig had ik mijn wandelschoenen mee, want mijn witte sneakers zouden er lief uitgezien hebben…

Plaats van de wandeling: De Vorte Bossen in Ruiselede.

Deze leuke wandeling hadden Kelly en ik gepland als wandeldate. We wandelen allebei graag, en in aangenaam gezelschap is dat des te fijner. We babbelden over hoe wij met Corona omgaan, hoe we soms strugglen in ons leven als mama, onze gezamenlijke liefde voor Ottolenghi en ik kreeg weer heel veel kriebels om terug meer te gaan fotograferen. Nog eens merci, Kelly, voor de fijne wandeling en babbels!

We hadden er een ideaal moment uitgekozen, kijk naar dat licht! 🙂

Rond 12:30 was ik weer thuis, en kon ik een heerlijke stukje vegan Quiche Lorraine eten. Die maakte ik gisteren al klaar, en het recept staat in het nieuwe boek ‘Vegan Klassiekers‘ van Lisa en Eva Wuyts.

Koffie drink ik nooit, maar thee zo goed als dagelijks! Deze namiddag dronk ik een grote mok kerstthee, die ik vorig jaar (of was het het jaar daarvoor?) kreeg van mijn schoonzus. Superlekker!

Vorige week kwamen nog enkele kerstcadeautjes toe per post, en sommige moesten nog ingepakt worden. Vandaag waren de pakjes voor mijn neefje aan de beurt! Volgende week gaan we ze – Coronaproof – afgeven.

Tijd om te bakken! Vorige week bakten we al eens suikerwafels uit ‘Dubbel zo lekker‘, en laat je voor één portie nu net een hálf blokje verse gist nodig hebben… We wisten dat mijn schoonbroer en -zus zouden langskomen met een kerstcadeautje voor Juliette, en zo’n warme wafel buiten kunnen opeten is extra leuk! Deeg voor suikerwafels moet je even laten rijzen, dus ondertussen tijd voor andere dingen!

Voor jullie denken dat ik alleen maar leuke dingen doe in het weekend, er moet ook van huishouden gedaan worden natuurlijk. Gisteren deed ik al het meeste: opruimen, kuisen, een deel van de lakens wassen. Vandaag was het volgende deel van de lakens aan de beurt, want we hebben geen droogkast en ik moest wachten tot de was van gisteren droog was. Ook de mondmaskers waren weer aan de beurt!

Knutselen vinden we leuk, en vandaag werd het kleuren! Juliette vindt het leuk als ik haar help, en met deze extra lange kleurplaat vind ik dat helemaal geen straf.

De wafels zijn gebakken! Ze waren lekker :-).

Terwijl we wafels maakten en kleurden, was mijn man gaan fietsen. Toen schoonbroer en -zus weer naar huis waren, ging mijn man douchen en Juliette wou ook in de douche, dus het werd eventjes leestijd voor mij. Het duurde niet zo lang, maar ik las weer een stukje in dit leuke boek dat ik van Liese kreeg (ofja, ruilde met taartjes).

Meestal probeer ik op zaterdag het meeste huishoudelijk werk te doen, zodat ik het op zondag wat rustiger aan kan doen. Maar het zonnige weer herinnerde mij eraan dat ik al bijna een week niet had gestofzuigd en ik kan me nogal ergeren aan vuil dus ik heb toch even snel gestofzuigd.

Zondag is ook plantjeswatergevendag! Afgelopen zomer zijn er veel plantjes gesneuveld, maar deze beauty, die ik van mijn mémé kreeg, doet het ontzettend goed.

Rond 16 uur krijg ik een klopje, en ik niet alleen. Uitzonderlijk mag Juliette overdag eens naar tv kijken (er is een film van Cars op), en ondertussen luister ik naar de eerste aflevering van de nieuwe podcast ‘Weg’ van Sofinesse (spoiler: AAN-RA-DER!). Ondertussen maak ik ook nog een back-up van enkele bestanden.

Wie kookt en bakt, moet ook opruimen. En suikerwafels zijn lekker, maar dat wafelijzer kuisen achteraf is toch geen pretje. Iemand die hier een gouden tip voor heeft?

Enkele van mijn kruiden en specerijen zijn op, dus er moet één en ander bijgevuld worden. Sommige dingen zijn helemaal op, dus ik maakte een lijstje om binnenkort nog eens te bestellen bij Pit&Pit.

Rond 18 uur is het tijd voor het avondeten, en dat stond snel op tafel want ik had gisteren een dubbele portie Pad Thai gemaakt. Eén van onze favoriete gerechten, en met dus nog altijd verse koriander uit onze tuin hé!

Na het opruimen van de keuken, de vaatwas leegmaken en de rest van de afwas doen, is het tijd voor nog wat knutselen. Juliette kleurde verder aan haar lange kleurplaat, en ik prutste wat verder in mijn nieuwe bullet journal voor 2021.

Tussen halfacht en acht is het bedtijd voor kleutermeisjes. Tanden poetsen, pyjama aan (vandaag had ze die wel al aan sinds ze uit de douche kwam om halfvier) en dan nog een verhaaltje. Vorige week bracht ik ‘Soes en Piepje‘ mee uit de bib, een boek van Marc de Bel. Ik had het toen niet door, maar het is een hervertelling van Hans en Grietje. Heel leuk gedaan!

Gisteren bakte ik nog eens de overheerlijke kaneelbroodjescake, waarvan ik een groot stuk aan Kelly gaf deze morgen. Maar we hielden natuurlijk ook nog een stuk over voor onszelf. Dit blijft echt een favorietje hier!
Na het dessertje wou ik ‘snel even deze blogpost maken’ en dan nog naar Black-out kijken. Maar ondertussen is het 22:00 en ben ik nog altijd bezig met dit bericht. Toch nog niet gewend aan die nieuwe blokken van WordPress, aaargh!

Deze blogpost schreef ik binnen het thema ‘Sunday Funday‘, het zesde thema van de BlogBoost Najaarschallenge. Meer lezen? Deze bloggers doen ook mee!

Wat hebben jullie allemaal gedaan vandaag?

42 gedachtes over “fieke deed van zondag met een gouden randje

  1. Een leuk verslagje! Zelf sliep ik uit vandaag, at ik lekkere granola als ontbijt die mijn schoonmoeder voor ons gemaakt heeft, ging ik een toertje wandelen en deed ik de was. En voor de rest lag ik me schuldig te voelen in de zetel omdat ik niet productiever was. Ik voelde me onrustig, dus een topdag was het helaas niet.

    Like

  2. Zo leuk om te lezen/zien! Mijn dochter droomt van een creatieve moeder die met haar meekleurt en de lekkerste dingen bakt. Helaas zit dat allebei niet in mij haha 🙂 De podcast van Sofie staat klaar, maar ik vind het onderwerp toch wat zwaar dus heb nog niet durven luisteren.

    Like

    • Als we dichter bij elkaar woonden, mocht je dochter zeker eens komen spelen :-).
      Het onderwerp is inderdaad verre van het vrolijkste, maar ik vind het echt heel sterk gebracht. ’t Is wel van krop in de keel en tranen in de ogen, dat wel…

      Like

  3. Leuke inkijk!
    Ik kan ook niet werken met de blokken van WP.
    Als je aan het begin van je bericht rechts op de + klikt, kan je in de zoekbalk ‘klassiek’ intypen, en dan kan je zoals vroeger tewerk gaan.

    Like

  4. Voor het wafelijzer heb ik eens gehoord dat je een papje moet maken van maïzena & water, en dat erin gieten en “bakken”. Nadien haal je die maïzenawafel mét het vuil eraan, er gewoon uit. Ik heb dat trucje al gebruikt als ik Brusselse wafels bak, en dat lukt. Hopelijk ook succes bij Luikse 👍.

    Like

      • Oh wat herken ik hierin veel. Zoals het ontbijt met havermout (elke morgen behalve op zondag), de mooie wandelingen met een gelijkgestemde, genieten van de buitenlucht over het algemeen, plantjes in huis, creatieve momenten. En de maskers was ik ook mee op 60°. Bakken…da’s ook fijn. Vandaag misschien, lijkt me ideaal bij dit stormweer. Heerlijk zo’n verslagje, hoop dat er nog volgen. Het soort berichten dat me vrolijk stemt. 😊

        Like

      • Dankjewel voor je lieve reactie!
        Het is inderdaad alleen maar binnenblijfweer vandaag. Bakken zal er hier niet bij zijn, want er werd al wat te veel gebakken de afgelopen dagen en weken. Maar we doen allerhande andere leuke dingen binnen, naast wat huishouden hoop ik straks nog een nieuwe blogpost te delen.
        Ik hoop dat de wandelingen in 2021 ook blijven, maar daar zal ik alles aan doen. Ik denk dat wij elkaar ook veel te vertellen zouden hebben, misschien is een blog-wandeldate in 2021 een leuk idee? 🙂

        Geliked door 1 persoon

      • Ja dat kan ik me voorstellen van dat bakken en je maakt er altijd iets lekker van weet ik intussen. Hier zijn we (de dochter en ik) vandaag begonnen aan een groots project, met name de herinrichting van haar (studenten)kamer volledig naar haar zin. Hebben onze handen in elkaar geslaan en dit wordt echt al een leuke start voor 2021. En oh wat een ontzettend leuk voorstel, Sofie, dit wil ik zeker niet in de wind slaan. Laten we er gewoon eens werk van maken, van zo’n wandeldate, wat denk je? Ik kijk ernaar uit, echt!

        Like

  5. Ik moest werken die dag, maar ik lag ziek in mijn bed dus die dag was niet voor herhaling vatbaar. De jouwe klinkt dat wel, blij dat je genoten hebt! En zot hoeveel foto’s jij kan maken op een dag. Dat lukt mij zelfs niet over mijn hele week. Maar ik vind het wel leuk om dit soort dingen te lezen, zeker nu in de pandemie. Dat geeft altijd aan dat het thuis ook wel fijn is.

    Like

      • Ik ben ondertussen weer aan het werk, het was maar een dag. Mijn lichaam had er efkes geen zin in denk ik. Maar het is voorbij. Ik wil zelf ook terug beginnen met weekoverzichten dus ik moet mezelf er ook constant aan herinneren. Maar dat komt wel goed 😉

        Like

      • Oef, gelukkig was het van korte duur. Dat kan al eens gebeuren, dat het lijf echt niet mee wil… En ja voor de weekoverzichten! Ergens zou ik het ook willen doen, maar zo elke week lijkt me wat te veel voor mijn blog.

        Like

  6. ik lees veel mensen die problemen hebben met “de nieuwe blokken” maar ik werk nu al zo lang met die blokken en ik ervaar daar precies geen problemen meer mee? Of heb ik weer één of andere update gemist? Blij dat je van het boek geniet!

    Like

    • Bij een verandering is het altijd even zoeken. Ondertussen ben ik het wel een beetje gewend, maar er zijn bepaalde instellingen waar ik toch steeds weer naar moet zoeken.
      Het boek zal nog uit geraken dit jaar, maar ’t is wel eentje dat vlot leest :-).

      Like

  7. Wat een heerlijke blogpost. Ik weet weer niet waar eerst op te reageren. 🙂 Wat het wafelijzer (én croque monsieur toestel betreft) heb ik een niet zo milieu-bewuste tip. Leg er een vel bakpapier tussen. In mijn verdediging ik ben het zelf beginnen doen omdat de Tefal-laag serieus versleten is en ik de aankoop van een nieuw toestel wil uitstellen vermits het verder wel perfect werkt. Maar het bijkomend voordeel is dus wel dat boter niet langer nodig is én ik amper kuiswerk heb nadien. Die havermoutpap én natuurlijk ook de kaneelbroodjescake zijn er super lekker uit. Hier is het al een tijdje geleden sinds ik die nog eens maakte. Het probleem is dat ik ze veel te lekker vind en eigenlijk moet proberen af te vallen dus dan is dat geen goede combinatie hé.

    Bijpraat-wandelingen zijn hier het voorbije jaar een favorietje geworden. Ik had er deze maandag nog eentje met mijn nicht én kijk nu al naar de volgende uit. Dat kerstpapier met het muisje in een rode trui is trouwens super schattig.

    Like

    • Hmm, kan je wafels bakken met bakpapier tussen? Dat lijkt me niet zo handig. Voor croques kan ik het wel begrijpen :-).
      De kaneelbroodjescake is inderdaad best een caloriebommetje, maar voor af en toe wel lekker.
      Het kerstpapier kocht ik bij Flying Tiger, maar wel al enkele jaren geleden.
      Misschien moeten wij ook eens een wandeldate plannen, want Corona lijkt niet meteen weg te zijn hé…

      Geliked door 1 persoon

      • Als je het ziet zitten om tot hier te reizen met de trein dan doe ik dat heel graag. In Niel (één halte verder dan waar ik woon) ligt een natuurgebied vrij dicht bij het station. Anders ziet het er inderdaad naar uit dat het nog even gaat duren vooraleer we samen met Katrien naar Hasselt of Kortrijk kunnen gaan.

        Like

      • Momenteel probeer ik mijn grenzen een beetje te bewaken, ‘k moet eventjes op mezelf passen en niet té veel extra plannen naast werk en gezin. Even op adem komen, en dan komt er in het voorjaar wel wat extra ruimte. Ik zie het zeker zitten om af te spreken dan, we horen elkaar sowieso nog wel! En volgens mij moet Kortrijk in 2021 wel lukken…

        Geliked door 1 persoon

  8. Oooo wat een mooie dracaena! Ik heb vorig jaar een stekje gekocht dus dat moet nog fel groeien voor die zo weelderig als de jouwe wordt.
    En zoveel lekkers in deze post! Ik ga morgen toch ook nog eens proberen om iets te bakken 🙂

    Like

    • Oh, ik ben al jaren op zoek naar wat voor plant dat is! DANKU! De plant kwam in 2015 bij ons wonen, nadat mijn mémé is overleden. Zo mooi om te zien dat deze plant na al die jaren nog goed groeit en bloeit (en zelfs een stek die ik heb genomen is al enorm gegroeid).
      Morgen ga ik ook bakken: één van mijn lievelings (frangipane) en vegan tiramisu. Nu al zin in!

      Geliked door 1 persoon

      • Ik had uiteindelijk niet de nodige ingrediënten in huis (voor veel receptjes die ik had verzameld was er banaan nodig, bv). In ’t vervolg beter voorbereiden dus!
        Ik dénk een dracaena bicolor, maar alleszins een dracaena 🙂 Weet ik dus ook alleen maar omdat hij hier in ’t mini staat 🙂

        Like

      • Jeej, ik ben blij dat ik het nu eindelijk weet, want mama wist het ook niet zeker :-).
        En as we speak staan er banaan-chocolademuffins in de oven. ‘k Had vorige week banaan gekocht terwijl we er nog hadden. Omgekeerd kan het dus ook!

        Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.