#kookboekweek | december 2018 | Kook het seizoen

Ergens lang geleden, schreef ik geld over voor een crowdfunding van Velt. Er zou een kookboek gemaakt worden met seizoensgroenten en -fruit in de hoofdrol, en daarvoor zochten ze nog extra financiële middelen. Ik dacht er verder niet meer over na, tot ik eind vorig jaar een mailtje kreeg dat het boek er was, en dat ik uitgenodigd was voor de boekvoorstelling van ‘Kook het seizoen’, geschreven door de geweldige Leentje Speybroeck.

Het boek start met een ode aan de seizoenskoken (en ecologisch koken, en koken met lokale ingrediënten), een korte voorstelling van de schrijfster en vervolgens een hoop tips over hoe zij haar seizoenskeuken organiseert (o.a. het werken met een weekmenu en een goed gevulde voorraadkast). Vervolgens komen de vier seizoenen aan bod, en per seizoen worden er 5 groenten en vruchten uitgelicht. Deze krijgen een identiteitskaart (met tips voor bewaren, warm of koud bereiden, smaakmakers en partnergroenten en -fruit), gevolgd door enkele toprecepten. Denk aan vb. radijs in de lente, aubergine in de zomer, pompoen in de herfst, boerenkool in de winter.
Per seizoen zijn er nog twee extra thema’s: vb.  kiemgroenten in de lente, zomerse drankjes, fermenteren in de herfst en feestelijke hapjes in de winter.
(De recepten in het boek zijn vegetarisch, maar niet (allemaal) plantaardig.)

De boekvoorstelling vond plaats in de favoriete boekhandel van Leentje: Paard van Troje in Gent. Het was er gezellig druk, en er waren heerlijke hapjes en drankjes aanwezig. Leentje vertelde over haar liefde voor koken en eten, en dat koken en eten ook een vorm van zelfzorg is.
Ik ging na afloop naar huis met mijn exemplaar van dit mooie boek, dat als een cadeautje aanvoelde omdat ik er heel lang geleden al voor had betaald. Het is een echt pareltje geworden, mede door de prachtige, sfeervolle foto’s.

Ik testte 5 recepten uit het boek, doorheen de hele maand december (en ééntje zelfs begin januari). December was een gekke maand, maar ik wou het kookboek na één week nog niet opzij leggen.

Couscous met geroosterde bloemkool (p. 60)

Bij dit recept veranderde ik de verhoudingen (meer bloemkool, minder couscous), maar dat deed niks af aan de smaak. De heerlijke warme, aardse smaken werden pittiger gemaakt door het roosteren en de curry, en ik smulde twee dagen van een heerlijke lunchsalade.

Rodebieten-pindasoep (p. 122)

Rode biet en pindakaas: een combinatie waar ik zelf nooit op zou gekomen zijn, en die bij Leentje ook toevallig tot stand kwam. Samen met de vele specerijen werd dit een heerlijk soepje!

Tarte tatin van peer met rozemarijn (p. 140)

Kruiden in desserts, ik probeerde het nog niet vaak, maar na scones met blauwe bessen en rozemarijn, was deze taart ook een topper. Ik vond wel dat er vrij veel boter nodig was in het recept, en na het bakken moest ik vrij veel ‘sap’ afgieten. Toch was het smullen van heerlijk gecarameliseerde peren op een knapperige bodem!

Wok van pastinaak en witlof (p. 166)

Een heel eenvoudig recept, bomvol smaak. Ik vond het alleen vrij veel werk om alle groenten te snijden. Een mandoline ware handig geweest!

Rodekoolsalade met pindasaus (p. 174)

Een moeilijke groente, rodekool. Meestal eten wij die warm, gestoofd met appeltjes. Maar dit recept was een interessante en andere bereiding. De pindasaus vond ik wel aan de lopende kant; die maak ik volgende keer minder vloeibaar.

***

Ondertussen reageerden al heel wat mensen op onze challenge, en enkelen onder hen deden al van #kookboekweek!
Deze bloggers postten afgelopen tijd een update:

  • Geen kookboekweek, maar een andere review van dit leuke boek lees je bij Barbara.
  • Evi kookte uit ‘Gewoon Gezond’
  • Haaike nam ook deel, en koos voor ‘Honger!’

***

Kook het seizoen
auteur: Leentje Speybroeck
uitgeverij: Velt
192 blz.
€ 32,50 (€ 27 voor Velt-leden)

***

Doen jullie mee met #kookboekweek? Laat gerust een linkje naar je blog in de comments als je meedoet, dan vul ik dit aan in het lijstje van de volgende #kookboekweek!

4 gedachtes over “#kookboekweek | december 2018 | Kook het seizoen

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.