#kookboekweek | maart 2018 | Vegan smaaksouvenirs

Tijd voor het kookboekweekverslag van maart! Ik kookte uit ‘Vegan smaaksouvenirs‘, het nieuwe kookboek van Jolijn Pelgrum (bekend van Vegadutchie) en Sjoerd Schotten. Het boek telt 75 plantaardige wereldrecepten, en naast geweldig mooie food foto’s staan er ook heel wat mooie reisfoto’s in het boek. De recepten worden afgewisseld met reiservaringen uit vb. Griekenland, Indonesië, Sri Lanka, …

Het plan was om, als mijn man in het buitenland was voor een week, uit dit boek te koken. Maar nét die week werd ik ziek, en alles werd opgeschoven. Toch maakte ik nog 5 gerechten uit dit boek klaar!

Hartig ontbijtpotje uit China (p. 18)

Dit recept stond in het hoofdstuk ‘Ontbijt’, maar ik at deze hartige rijstpap als avondmaal, met gebakken tofureepjes. Lekker, maar ik miste wat pit in dit gerecht. Volgende keer doe ik er nog extra kruiden en specerijen bij!

Gevulde Turkse aubergines (p. 91)

Dit gerecht katapulteerde me keihard terug naar de zomer van 2016. Denk: pasgeboren baby + topvriendin + kraamkost. Enkele avonden hebben wij toen genoten van dit heerlijke gerecht. Het was er nog niet van gekomen om dit gerecht zelf eens klaar te maken, maar dit boek zorgde voor de verandering. Aubergines zijn één van mijn favoriete groenten, en in deze ovenschotel worden ze boterzacht. Heel lekker met vers brood!
Ik kan niet wachten tot de zomer, tot ik – hopelijk – mijn eigen aubergines zal kunnen oogsten uit onze serre!

Griekse gevulde paprika’s (p. 99)

Nog een heerlijk recept voor gevulde groenten! In het rijstmengsel wordt dille verwerkt, en dat geeft een extra frisse toets. Wij aten er nog een Griekse salade bij. Even dacht ik dat het een droog gerecht zou zijn, maar dat was helemaal niet het geval!

Marokkaanse stoofpot met zoete aardappel en abrikozen (p. 100)

Mijn favoriete gerecht uit dit boek! Ik hou enorm van stoofpotjes, en zeker als er koriander aan te pas komt. Een zoete toets in een hartig gerecht scoort bij mij ook extra punten, dus het zal jullie niet verbazen dat ik dit gerecht al een tweede keer klaarmaakte. Dit kan je trouwens ook heel goed invriezen!

Senegalese pindasoep (p. 109)

Heerlijke soep met zoete aardappel, wortel, tomaat, pinda’s en koriander. Topcombinaties, die tot mijn absolute favorieten behoren. Deze soep ga ik zeker nog vaker klaarmaken!

Benieuwd maar meer over dit boek? In EVA magazine 69 staat er een review van dit kookboek, met 5 recepten (o.a. dat van de pindasoep).

***

Ondertussen reageerden al heel wat mensen op onze challenge, en enkelen onder hen deden al van #kookboekweek!
Deze bloggers postten afgelopen tijd een update:

  • Zowel Silke als Evi kookten uit ‘Oh She Glows Elke dag’.

***

Disclaimer: ik kreeg dit boek toegestuurd als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen, eerlijke mening.

Vegan smaaksouvenirs
auteur: Jolijn Pelgrum
uitgeverij: Nieuw Amsterdam
224 blz.
€ 22,99

***

Doen jullie mee met #kookboekweek? Laat gerust een linkje naar je blog in de comments als je meedoet, dan vul ik dit aan in het lijstje van de volgende #kookboekweek!

2 gedachtes over “#kookboekweek | maart 2018 | Vegan smaaksouvenirs

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.