Frambozen-kokostaart

Eind mei was er bij EVA een stockboekenverkoop en bake sale, daar schreef ik HIER al een stukje over. Ik ging er op zaterdag vrijwilligerswerk doen: in de voormiddag hield ik de kassa van de taartjes bij. Een behoorlijke uitdaging, om tussen de taartjes te staan, en alle heerlijke geuren op te snuiven!

EVA's Bake Sale

In de aanbieding waren: koekjes van Bakkerij Hans, chocolade-vijgentaart, (heel veel) kaneelrollen, bananencake, crumble met bessen en crumble met rabarber, madeleintjes, chocoladekoekjes (deze bakte ik) en citroenmaanzaadcake (ook door mij gebakken). In het midden van de foto zie je op een glazen schaal ook nog een frambozen-kokostaart. Deze was mij ’s morgens meteen al opgevallen en ik kocht er ook een stuk van, om thuis op te eten. Deze heerlijke taart werd gebakken door Fien, die Community Manager is bij EVA. ’s Avonds stuurde ik haar nog een berichtje om te zeggen dat de taart ZO lekker was, en spontaan stuurde ze me het recept terug. Dat mag ik hier met jullie delen!

Nog een klein weetje: deze taart wordt door Fien en haar vrienden ook wel ‘Martataart’ genoemd. Fien kreeg het recept van een vriendin, die het dan weer van een andere vriendin kreeg. Die vriendin heet Marta. Het originele recept was niet plantaardig, maar Maureen en Barbara, culinaire duizendpoten bij EVA, hebben de taart verplantaardigd. Hoera!

De taart bestaat uit twee lagen, en doet mij een beetje denken aan clafoutis.

NODIG:

(voor een taart met een diameter van ongeveer 24 cm)

voor de bodem:

  • 220 gram zelfrijzende bloem
  • 90 gram suiker
  • 3 EL amandelpoeder
  • 250 gram sojamargarine, of kokosolie

voor de vulling:

  • 1/2 tl nootmuskaat
  • 1/2 tl bakpoeder
  • 60 gram zelfrijzende bloem
  • 250 ml yofu (sojayoghurt)
  • 2 EL maïzena of puddingpoeder
  • 1 tl vanille-extract
  • 200 gram suiker
  • 2 EL citroensap
  • 300 gram frambozen (verse, of diepvries)
  • 90 gram geraspte kokos

WERKWIJZE:

Doe de yofu in een koffiefilter en laat uitlekken.

Verwarm de oven voor op 180°C. Vet een taartvorm in, of bekleed met bakpapier.

Meng voor de bodem de bloem, suiker en amandelpoeder. Voeg de sojamargarine of kokosolie toe en kneed tot het mengsel op broodkruim lijkt.
(Ik gebruikte ‘bakboter’ van Alpro, en deze is vrij zacht, waardoor het deeg plakkerig is. Gebruik iets minder boter, of laat het deeg na het kneden een halfuurtje in de koelkast rusten tot het weer steviger wordt.)
Druk het mengsel in de taartvorm en bak 20 à 25 minuten in de voorverwarmde oven, tot het goudgeel is. Haal de taartbodem uit de oven en verlaag de oventemperatuur naar 150°C.

Meng nootmuskaat, bakpoeder en zelfrijzende bloem.
Meng in een andere kom yofu, maïzena of puddingpoeder, vanille-extract en suiker en mix tot een romig mengsel (ongeveer 4 minuten).
Roer er het bloemmengsel doorheen en voeg dan het citroensap, de frambozen en de geraspte kokos toe.
Giet het mengsel over de gebakken bodem en bak nog 1 uur in de oven op 150°C. Laat de taart afkoelen in de vorm en zet ze dan in de koelkast.

Bestrooi de taart voor het serveren met wat poedersuiker.

8 gedachtes over “Frambozen-kokostaart

  1. Uitgetest en zeer lekker bevonden! En binnenkort maak ik hem nog eens voor een familiefeestje, ben blij dat ik de rest van de familie met een gerust hart een heerlijk én vegan stuk taart zal kunnen voorschotelen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.