De boeken van mei 2024

Dankzij de Verbeelding Book Challenge, waar ik in 2014 voor de eerste keer aan deelnam, kreeg ik de leeskriebels weer te pakken. Dit jaar neem ik voor de tiende keer op rij deel aan deze challenge, zij het niet (meer) zo actief als de voorbije jaren. Mijn focus ligt op graag lezen en lezen wat ik wil lezen, zonder mezelf druk op te leggen. Omdat ik weet dat heel wat volgers hier ook veellezers zijn, blijf ik hier delen welke boeken ik (graag of minder graag) heb gelezen.

In mei las ik 4 boeken uit:

Yellowface (R.F. Kuang) – 4*

Auteurs June Hayward en Athena Liu debuteren in hetzelfde jaar. Maar terwijl Athena uitgroeit tot een literaire publiekslieveling, flopt de schrijfcarrière van June. Niemand wil nog verhalen lezen over gewone witte meisjes, denkt June.
Wanneer June getuige is van Athena’s onverwachte dood, steelt ze impulsief Athena’s net voltooide meesterwerk – een verhaal over het miskende Chinees Arbeiderskorps tijdens de Eerste Wereldoorlog. June publiceert het als haar eigen werk. Verdient dit stukje geschiedenis niet verteld te worden, ongeacht door wie? Maar June kan niet ontsnappen aan Athena’s schaduw en iemand dreigt haar te ontmaskeren.
Hoe ver zal June gaan om haar gestolen succes te beschermen?

Toen we het afgelopen najaar op reis waren, was een andere Belgische dame aan het zwembad dit boek aan het lezen, blijkbaar was het boek een serieuze hype. Die is mij volledig ontgaan, maar toen dit boek in het aanbod van Kobo Plus kwam, was ik eigenlijk vooral benieuwd.
Het eerste deel van het boek vond ik best spannend, grappig ook, daarna was mijn interesse een beetje minder. Naar het einde toe werd het boek wel weer beter, maar vaak heel onrealistisch. Best wel graag gelezen, maar ik was er niet van omvergeblazen.

25. Een boek dat de winnaar was in een categorie van de Goodreads Choice Awards (in de afgelopen 5 jaar)


De win-winsituatie (Jade Vening) – 4*

Effie is een getalenteerde stylist bij ikea die droomt van een eigen bedrijf als interieuradviseur. Wanneer haar vriend haar plotseling dumpt voor een ander, gaat ze wanhopig op zoek naar een woonruimte in Utrecht. Aan de andere kant van de stad heeft Charlie net een opknapper gekocht die meer geld opslokt dan zijn opa hem naliet. Met twee linkerhanden, een krap budget en zonder enige doe-het-zelfervaring staat hij voor de uitdaging van zijn leven.
Wanneer hun paden elkaar kruisen op een feestje, ontstaat een creatief en ogenschijnlijk onfeilbaar plan: Effie mag gratis bij Charlie wonen, in ruil voor haar kundige handen bij de verbouwing. Wat begint als een praktische oplossing voor de krappe woningmarkt, wordt al snel een hilarisch en hartverwarmend avontuur vol klusblunders, flirten in de ikea en onuitgesproken gevoelens. Wat blijkt: het renoveren van een huis is een fluitje van een cent vergeleken met het herstellen van een gebroken hart.

April was – naar mijn normen – een enorm slechte leesmaand, dus koos ik bewust voor wat luchtigere boeken (niet persé om uit een leesdip te geraken, maar om wat meer rust in mijn hoofd te vinden). Dit boek was daar ideaal voor: feelgood, romantisch, niet al te ingewikkeld en vooral ontspannend. Graag gelezen!

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge afstrepen.


Blauwe achten (Kim Pauwels) – 5*

Achten zijn oneindig. Ik gebruik ze als symbool voor wat ik nooit meer mag vergeten. Of voor wanneer ik iets niet kan vatten. Als het te moeilijk of te groot is om in mijn hersenen te passen. Dan voelt het alsof ik toch nog grip heb op wat onwerkelijk is.’
Niet elk kind groeit zorgeloos op. In blauwe achten volgen we Esmée. Haar ouders zijn gescheiden. Met een moeder die er amper in slaagt om haar eigen leven op de rails te houden en een vader die in de eerste plaats een bedreiging vormt in het leven van zijn dochters, is het zoeken naar houvast. Die vindt Esmée een tijdlang in haar knuffelbeer en haar verbeeldingskracht, bij haar beste vriendin Arisa en haar oudere zus Nel, maar uiteindelijk vooral in een hardnekkig verlangen om te verdwijnen.

Tijdens het browsen tussen de nieuwe boeken in Kobo Plus (het is dat er nog niet genoeg ongelezen boeken op mij e-reader staan, thihi!) trok dit boek mijn aandacht. Ik weet niet waarom, want de cover is nu niet zo opvallend. Ik was vooral benieuwd naar het verhaal achter de titel denk ik, en het boek heeft me absoluut niet teleur gesteld. Meer nog: dit werd het eerste vijfsterrenboek van dit jaar. Wat! Een! Boek! Ook al zijn de thema’s heel zwaar, de zinnen en de woorden zijn bijna poëzie. Héél graag gelezen!

9. Een boek met een dier op de cover


Een ander leven (Bart Moeyaert) – 4,5*

In januari 1996 verrast Bart Moeyaert zijn zeventigjarige moeder met een verjaardagscadeau. Ze gaan samen drie dagen naar Parijs. Met deze citytrip als leidraad schetst Moeyaert niet alleen een intiem portret van zijn moeder, hij stelt ook vast hoe verbazend vaak Parijs in zijn leven is opgedoken, en hoe weinig hij zijn ouders over zijn leven heeft verteld. Aan de hand van brieven, foto’s, herinneringen en dagboekfragmenten vertelt hij openhartig over zijn late coming of age — de zoekende periode na zijn vroege schrijversdebuut. Hij probeert antwoorden te vinden, onder andere op de vragen die hij zijn moeder in Parijs niet heeft gesteld.

Bijna had ik dit boek niet gelezen, want zo non-fictie is toch iets anders dan fictie dacht ik. Gelukkig besloot ik toch om het boek te kopen (zoals ik de laatste jaren elk nieuw boek van Meester Moeyaert koop) en ik heb er geen spijt van gehad. Het is een heel kwetsbaar boek, dat blijkt ook uit de aflevering op VRT onlangs. Het boek is een mix van brieven, verhalen, foto’s, … Geen moment verveelde het, en de bewoordingen en beschrijvingen waren zoals we dat gewend zijn van Moeyaert: veel zeggen met weinig. Extra punten voor de West-Vlaamse woorden en uitdrukkingen, waarvan ‘keppekind’ toch wel mijn favoriet is (dat gebruiken wij hier trouwens ook).

Met dit boek kon ik geen puntje van de Verbeelding Book Challenge afstrepen.


tussenstand Verbeelding Book Challenge: 8/30
tussenstand Goodreads Reading Challenge: 17/52 

***

Wat lazen jullie in de afgelopen tijd?
En hebben jullie nog leestips of must-reads?

***

Lees ook

Boekenvriendjes worden? Je kan mij op Goodreads en op The Storygraph vinden!

11 gedachtes over “De boeken van mei 2024

  1. Ik ben begonnen in Mevrouw Van Gogh, een boek over de vrouw die Vincent en zijn werk na zijn dood op de kaart zou hebben gezet. Ben benieuwd. Gezien ik altijd 2 boeken door elkaar lees ben ik ook bezig in het romantische Die zomerliefde op het eiland. Compleet uit mijn comfortzone maar dat moet ook eens kunnen. Fijne middag!

    Geliked door 1 persoon

    • Het midden vond ik mwah, begin en einde best oké maar ik betwijfel of ik het boek op het einde van het jaar nog altijd vier sterren waard zal vinden. Ik heb het op zich wel graag gelezen hoor, maar ben nu ook niet blown away :-).

      Like

  2. Mooi kwartet, Fieke! De win-winsituatie lijkt me een fijn boek voor op vakantie, die zet ik zeker op mijn lijst.

    Bij mij was het de maand van de historische romans. Nu lees ik die sowieso wel veel, maar deze maand was het 5 op 5. Helaas geen 5 sterren boeken voor mij, wel een 4,5 en wel voor een heel dun boek: Adres onbekend (Katherine Kressman Taylor). Het boekje verscheen al in 1938 in Amerika en geeft de briefwisseling weer tussen een Joodse Amerikaan in de VS en zijn niet-Joodse vriend en voormalige zakenpartner die naar Duitsland is teruggekeerd. Het toont heel treffend en aangrijpend hoe men in Duitsland in de jaren ’30 heel snel door de nazi-ideologie kon gegrepen worden. Je leest het in een uurtje uit en het is zeker een aanrader.

    De Zussen van Fjällbacka (Åsa Hellberg) is het eerste deel van een nieuwe Zweedse serie, gebaseerd op de familiegeschiedenis van de auteur. Dit eerste deel speelt zich af in Zweden aan het begin van de 20e eeuw tot ongeveer 1940. Het verhaal focust op twee van de zes zussen, Anna en Cornelia. Het eerste gedeelte waar ze twintigers zijn, werken als verpleegkundige, verliefd worden en het feminisme leren kennen, vond ik erg goed. Naarmate ze ouder worden, vond ik het verhaal iets minder boeiend, maar alles samen graag gelezen. Deel twee, waarin de andere zussen aan bod komen, verschijnt in het Nederlands in augustus en ga ik ook zeker lezen.

    Ook ‘Afscheid voor even’ (Ellie Dean) is deel van een serie, Cliffehaven, genoemd naar het Engelse kuststadje waar deze verhalen zich afspelen in WOII. Je zag eerdere delen hier al voorbije komen in vorige reacties van mij. Ook dit boek las vlot weg, een ontspannend en fijn boek zonder meer. In tegenstelling tot de vorige delen lijkt deze geen afgerond geheel,  maar gaat het verhaal wellicht verder in deel 9 van de serie.

    De typiste (Lody van de Kamp) vertelt het verhaal van de Joodse Lien, die in WOII werkt als typiste bij de Joodse Raad, wat bij haar voor steeds meer gewetensproblemen zorgt. De twijfels en tweespalt bij Lien worden erg goed weergegeven. Het einde was niet alleen wat onverwacht maar ook wat abrupt. Het boek had voor mij gerust iets dikker gemogen, met een wat uitgebreider slotdeel, maar desondanks toch 4 sterren.

    Om de maand af te sluiten, las ik Familielevens (Katharina Fuchs). Dit boek speelt zich af in Berlijn kort na de oorlog, in 1953 en wisselt tussen de verhaallijn van rechtenstudente Therese en naaister Gisela. Af en toe is er ook een hoofdstuk vanuit het perspectief van een echtgenoot of moeder. Er werden nogal veel personages geïntroduceerd, waarbij sommigen eigenlijk geen verder belang bleken te hebben. Dat versnipperde het verhaal wel wat en ik miste een beetje één overkoepelend verhaal, maar het boek geeft wel een mooi beeld van de tijdsgeest en de uitdagingen waar vrouwen mee te maken kregen.

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.