Over mijn blogplanner / bullet journal / lijstjesschriftje

Stephanie van Miss Pixie’s blog lanceerde een tijdje geleden een nieuwe bloguitdaging: de Perfect?-challenge. Gebaseerd op het gelijknamige programma van Karen Damen wil Stephanie, samen met andere bloggers of instagrammers, op zoek gaan naar hoe we onszelf en ons leven nog een beetje perfecter kunnen maken. Aan de hand van een enquête die ze opstelde, werd voor elke week van juli en augustus (7 in totaal) een (vooraf vastgezet) thema gekozen. Tijdens de week (startend op maandag) geef je je eigen invulling aan de challenge, en op zondag kan je erover bloggen.

Ondertussen is gebleken dat niet elke challenge mij ligt, maar dat is niet erg. Graag wil ik ook nog even benadrukken, naar aanleiding van een reactie van Prinses, dat het ‘perfecte’ voor mij niet het belangrijkste is. Dat ik een perfectionist ben, is een feit, maar met de challenge ga ik op zoek naar manieren om het leven gemakkelijker, georganiseerder, … te krijgen. Niet perfect is ook goed :-).

De eerste challenge, die in het teken stond van opruimen, heb ik vrij goed afgerond. Opruimen geeft rust, en ik ga er na die ene week zeker ook mee door. Zo ruimde ik gisteren alle kasten en laden van de keuken op, en gaf ze een poetsbeurt. Enkele restjes eten belandden in de vuilnisbak, en er staan wat spullen klaar voor het containerpark.

De tweede challenge, een hele week yoga doen, liet ik aan me voorbij gaan. Ik denk wel dat yoga iets voor mij kan zijn, maar op dit moment heb ik weinig zin en tijd om ermee te beginnen. Op naar challenge drie!

Challenge 3: Lastige klusjes en uitstelgedrag

Toen ik in het overzicht van de challenge zag dat deze challenge pal in onze vakantieweek viel, dacht ik dat ik ‘m weer voorbij zou laten gaan. Maar dan had ik een idee. Op vakantie zou ik wel wat tijd hebben tijdens de dutjes van Juliette. Tijd die die week niet gespendeerd moest worden aan kuisen, wassen, strijken, afwassen, … Ik had al wat boeken en tijdschriften klaargelegd, maar nam ook mijn nieuw boekje voor mijn blogplanner mee, samen met wat stiftjes en washi-tape. Het boekje, waar ik al wekenlang elke woensdag (mijn vrije dag) een beetje aan werkte, maar dat maar niet af geraakte.
Geen lastig klusje dus, maar wel een beetje uitstelgedrag. Tijd om aan te pakken!

Bullet Journal – de handleiding

Vroeger (lees: de afgelopen twee jaar ongeveer) gebruikte ik de blogplanner van Kathleen. Heel erg handig en leuk om mee te werken, maar de losse A4-papieren stoorden mij. Ik had ook overal losse blaadjes en ideeën liggen, waardoor het een beetje een boeltje was. Dus dacht ik: ik maak er een boekje van, een beetje gebaseerd op het Bullet Journal-principe, maar dan op mijn eigen manier (want dat is de hele clue van Bullet Journalen: dat je het hele systeem naar je eigen hand kan zetten). Als alles in één boekje zou staan, zou ik het ook veel makkelijker overal mee naartoe kunnen nemen.

Tegenwoordig is het heel hip om een Bullet Journal bij te houden. Ik las er eerst over bij Stephanie, maar ook Renilde, Kelly en Kelly zijn (onder andere) grote fan. Deze laatste schreef er een heuse handleiding over. De sneak peeks op Instagram zagen er veelbelovend uit, dus ik bestelde het boekje snel op bol.

Online las ik al heel wat, maar overal stukjes en beetjes. Dit boek bundelt álles wat je wil weten over het hoe en wat van een Bullet Journal. Ik vond het een heel complete handleiding, al had ik er wel graag foto’s in gezien als voorbeeld / inspiratie, of verwijzingen naar bujo-bloggers of bujo-instagrammers (het boek is volledig zwart-wit, met enkel tekst en (heel leuke!) tekeningen).
Er staan wel enorm veel voorbeelden, tips en toepassingen in, voor heel wat verschillende doelgroepen.

Ik ga hier verder geen superuitgebreide review schrijven over het boekje (koop het (of leen het), lees het, en pas toe wat je wil toepassen, want is écht de moeite!), maar ik zal hieronder wat foto’s tonen van hoe ik alles zo’n beetje heb toegepast.

Verder benieuwd naar het systeem? Dit filmpje legt het volledig uit! En dit filmpje vind ik nog leuker.

Mijn blogplanner / bullet journal / lijstjesschriftje

Schriftjes genoeg in huis, dus ik koos er een leuk exemplaar uit. Een blanco schriftje, want lijntjes en ruitjes, dat leek me niet zo handig. Ik had gelukkig wel een sjabloon met lijntjes dat ik onder het papier kon leggen, zodat ik toch recht kon schrijven. Ik probeerde eerst in een kladschriftje wat lay-outs uit, en begon toen voor echt in mijn mooie schriftje. Maar het papier bleek echter niet zo dik te zijn, waardoor er de inkt door het papier scheen. Bah! Ik las hier en daar wat tips van ervaringsdeskundigen, en al snel bleek de Leuchtturm1917 hét boekje der boekjes. Een Leuchtturm bestaat in veel verschillende formaten en kleuren, en heeft een dotted grid (dus stipjes in plaats van lijntjes of ruitjes) en een harde kaft met elastiek. Het papier is niet wit-wit, maar heeft wel een goeie kwaliteit en dikte. Ik bestelde er één online, maar vervolgens lag het een tijdje op mijn bureau.

Uitstelgedrag? Misschien een beetje. Vooral durven beginnen was het probleem. Schrik om fouten te maken. Hallo, perfectionisme!
Ook zag ik overal mooie voorbeelden op Instagram en Pinterest, en was al snel ontmoedigd omdat ik zoiets moois nooit zelf zou kunnen maken. Tijdens het lezen van het boekje van Kelly werd nog eens benadrukt dat het geen kunstwerkjes moeten zijn, en dat het vooral een werkinstrument is, dat je leven gestructureerder moet maken.

Zoals ik hierboven dus al schreef, heb ik er zo’n beetje mijn eigen toepassing van gemaakt. Het is geen boekje met uitgebreide to-do-lijstjes of bullet points of weeklies of dailies. Voor ik voor echt begon te schrijven en tekenen, telde ik in mijn hoofd ongeveer uit hoeveel bladzijden ik overal voor nodig zou hebben, en maakte ik met post-its al een voorlopige onderverdeling. Er is veel denkwerk aan vooraf gegaan :-). Het boekje heb ik in twee grote delen opgesplitst: vooraan mijn blogplanning en achteraan lijstjes.

DEEL 1 – BLOGPLANNING

DEEL 2 – LIJSTJES

Wat ik nog verder wil aanvullen in mijn blogplanner:

  • de index – ik ben er nog niet over uit of ik álles in de index ga opnemen, omdat ik voorlopig nog niet zo veel wil / moet opzoeken. Er zitten twee lintjes in het boek, en ik heb ook een magnetische bladwijzer, dus voorlopig doe ik het daar even mee en zie ik hoe dat vlot
  • in het eerste deel wil ik naast de maandelijkse planning, ook nog een brain dump maken met allemaal losse blogideeën, en pagina’s met o.a. blogdoelen voor dit en volgend jaar, cijfers van mijn sociale media, …
  • in het tweede deel moet o.a. nog een lijstje komen met de lettertypes, kleurcodes, lettergroottes, … die ik voor mijn blog en foto’s gebruik

Voor mij hoeft het niet met tekeningen en krullen en toeters en bellen te zijn; geef mij maar een eenvoudige, minimalistische stijl. Hier en daar een beetje kleur mag dan weer wel. Vlak voor mijn verlof volgde ik een workshop handletteren bij Mino Paper Sweets, en ik heb de smaak te pakken gekregen. Handletteren is ontspannend, creatief, en ideaal om mijn nieuwe boekje mee op te fleuren! En eigenlijk is het behoorlijk leuk en bevrijdend, om weer volledig analoog te werken in deze steeds digitalere wereld…

Nog een leuke extra: een vriendin maakte voor mij een gepersonaliseerde sticker in vinyl. Supermooi, alleen heb ik een beetje schrik als ik het boekje in mijn tas zal stoppen, dat de sticker er snel af zal gaan. Ik heb wel een hoesje van rond een schriftje uit de Hema, maar dat is groter dan het boekje dat ik nu heb, en dan kan de elastiek ook niet meer dicht. Iemand gaf me ook al de tip plastificeren, maar ik weet niet of dat mooi zal zijn… Tips zijn welkom!

Mijn nieuwe blogplanner telt nu 249 bladzijden, dus ik ga er wel enkele jaren verder mee kunnen. Doorheen de weken/maanden/jaren zal ik wel ondervinden wat werkt en wat niet, en het leuke van een niet-voorgedrukt boekje is dat je alles naar eigen wens en behoefte kan bijsturen :-).

Zeg eens, hebben jullie ook een blogplanner? Of een Bullet Journal? Of beide? Ik ben curieus!

