Books in Boxes

Het moet al even geleden zijn, dat ik in het boekje van onze gemeente las over ‘Books in Boxes’, de Vlaamse invulling van het wereldwijde ‘Little Free Library’.
Eigenlijk was ik het artikel al lang vergeten, maar toen ik afgelopen zomer met Juliette op wandel was, ontdekte ik een boekenkastje in onze buurt. Joepie!

Het kwam er nog niet eerder van om een boek te gaan ruilen, om de simpele reden dat ik zelden tot nooit romans koop. Tot ik onlangs op de rommelmarkt een exemplaar van ‘Voor jou’ van Jojo Moyes vond, een boek dat ik héél graag heb gelezen. Tijd voor actie!

Books in Boxes

Dit privé-initiatief (opgestart in 2014) wil het idee van ‘Little Free Libraries’ in België verder uitbouwen. Zo’n minibibliotheekje is een kastje dat gevuld is met boeken, en dat op een paal staat of aan een muur is opgehangen. Zomaar op straat dus, en voor iedereen toegankelijk. Elk kastje heeft een ‘eigenaar’, die het kastje onderhoudt.
Het doel is om meer mensen aan het lezen te krijgen, en boeken voor iedereen ter beschikking te stellen (ook voor mensen die het minder breed hebben).

Geven en nemen

De bedoeling van ‘Books in Boxes’ is dat je een boek in het kastje zet, en er in ruil een boek voor in de plaats uitkiest.
De kastjes zijn geen containerpark: het is dus niet de bedoeling dat je boeken dropt waar je van af wil. De bedoeling is dat je er een boek in plaatst dat je zelf heel graag hebt gelezen, en dat je graag met andere lezers wil delen. Als je dat wil kan je ook een persoonlijke boodschap in het boek achterlaten.

Ik liet het boek ‘Voor jou’ van Jojo Moyes achter in het kastje, en schreef er een kaartje bij voor de ontvanger. Ik stopte er ook een kaartje van mijn blog bij. Dan blijf ik geen anonieme lezer meer, maar wie weet vindt de persoon hier nog leuke leestips (of receptjes).

En dan: zelf een boek kiezen. Geen eenvoudige keuze, want er stonden veel goeie boeken in. Heel wat titels kende ik al, en veel titels waren voor mij onbekend. Ik koos voor een dun boekje, dat al even op mijn leeslijst staat: ‘Verdriet is het ding met veren’ va Max Porter. Benieuwd naar!

Ook een boek delen?

Ben je benieuwd of er in jouw buurt ook minibibliotheekjes staan? Kijk dan zeker eens op deze kaart!
Geen boekenkastje in je buurt? Surf dan zeker ook eens naar de site van Books in Boxes, want je vindt er alle info om zelf een kastje te maken!

Kennen jullie dit initiatief al? Wat vinden jullie ervan?

