#kookboekweek | april 2017 | Veg!

We zijn al aan de vierde #kookboekweek van 2017 beland! Ik vind het nog altijd leuk, zo leuk dat ik soms zin heb om twee kookboekweken per maand te doen. Maar dat is er ook weer over zeker? 🙂

Voor april koos ik ‘Veg!‘: een kookboek dat ik 5 jaar geleden kocht en waar ik nog maar enkele dingen uit had klaargemaakt.

Een fijn boek, al staan er wel veel recepten in waar room, kaas, … in worden gebruikt. Van veel recepten kan je een plantaardige variant maken, dus dat is op zich geen probleem. Ook heel veel stoofpotjes en curries in dit boek, vooral met kikkererwten. Helaas is mijn man geen grote kikkererwtenfan, dus deze gerechten werden afgelopen week niet klaargemaakt.

De voorbije week maakte ik slechts 5 recepten uit het boek klaar. Meer dan de vooropgestelde drie, maar minder dan verwacht.

Aardappel dauphinoise (blz. 60)

Dit recept is eigenlijk niet zo vernieuwend, maar ik had zin om nog eens deze patatjes te maken. We aten ze met gestoofde boontjes en ik at er falafels van Greenway bij.

Soep van erwtjes en peterselie (blz. 141)

Dit soepje is zo eenvoudig, maar o zo lekker. Ik eet graag erwtjes, en deze soep smaakte me dus ook heel erg. Je moet de soep wel lang genoeg mixen, anders heb je een minder aangename textuur :-).

Groentebiryani (blz. 274)

Bij dit recept verminderde ik de ingrediënten zodat de schotel voor 4 in plaats van voor 6 personen was, maar ik gebruikte wel de hoeveelheid kruiden voor 6 personen. Omdat het snel moest gaan maakte ik de biryani ook niet in de oven klaar, en de gebakken uien liet ik ook weg. Wat ik maakte week dus wel wat af van het originele recept, maar het was wel lekker. Ik miste wel een eiwitbron, dus toen we er de tweede keer van aten, maakte ik wel nog tofureepjes klaar voor erbij.

Pittige spinazie en aardappels (blz. 321)

Hier leken de hoeveelheden me krap voor vier personen, dus ik gebruikte wat meer patatjes. De foto in het boek ziet er wel stukken beter uit dan mijn foto, maar het was wel heel erg lekker. We zijn het er allebei wel over eens dat dit gerecht lekkerder was de tweede dag. Ik bakte er kikkererwten bij, en ze pasten er goed bij. Eigenlijk had ik nog nooit eerder gebakken kikkererwten gemaakt. Lekker!

Roergebakken sesambloemkool (blz. 376)

Deze gebakken bloemkool is een bijgerecht, dus ik maakte er nog noedels en gebakken tofu bij. Geen geweldig toprecept, maar zeker ook niet slecht!

***

Ondertussen reageerden al heel wat mensen op onze challenge, en enkelen onder hen deden al van #kookboekweek!
Volgende bloggers postten afgelopen tijd een update:

Doen jullie mee met #kookboekweek? Laat gerust een linkje naar je blog in de comments als je meedoet, dan vul ik dit aan in het lijstje van de volgende #kookboekweek!

