Samen voor minder verpakkingen

Minder vlees en vis eten, dat is goed voor je ecologische voetafdruk. Maar wist je dat er nog heel wat andere manieren bestaan om je ecologische voetafdruk te verkleinen? Dagen Zonder Vlees zet dit jaar 4 extra uitdagingen in de kijker:

De derde uitdaging, minder verpakkingen, pik ik er vandaag even uit.

Al enkele jaren gebruik ik trouw mijn herbruikbare zakjes voor groenten en fruit, die ik bij Kudzu kocht. Deze zakjes zitten standaard in mijn rugzak, die ik altijd mee heb naar het werk. Als ik dan ergens boodschappen moet doen, heb ik mijn zakjes altijd bij. Ik kreeg er al veel leuke reacties op, en ook enkele grappige! Zo heb ik al enkele keren meegemaakt dat de kassabediende de groenten en het fruit uit de zakjes haalt om ze te wegen, omdat ze dacht dat de zakjes extra gewicht en dus extra geld met zich zouden meebrengen :-).

De laatste tijd doen we hier regelmatiger Collect & Go, omdat dat praktischer is met de baby. Helaas krijgen we dan weer die plastic zakjes in huis, en dat is soms echt overdreven. 1 limoen? In een zakje. Een bosje lente-uitjes? In een ander zakje…

Dagen Zonder Vlees deelt uit!

Dit jaar zet Dagen Zonder Vlees hun campagne extra in de kijker door hun deelnemers een cadeautje te geven. Elke deelnemer aan Dagen Zonder Vlees krijgt namelijk 5 gratis herbruikbare zakjes!

De zakjes zijn gemaakt van biokatoen en zijn heel erg licht. Ze zijn makkelijk mee te nemen, en bovendien wasbaar!

Ook zakjes afhalen? Dat kan vanaf nu, tot einde voorraad, bij Kabas in Mechelen, en Greenway (vestigingen in Antwerpen, Leuven, Gent of Brussel). Allen daarheen!

Hebben jullie je herbruikbare zakjes al afgehaald? Wat doen jullie om verpakkingen te beperken?

