Recensie | Ecosmos (met gratis recept en *** GIVE-AWAY ***)

Anderhalf jaar geleden schreef ik hier al over het boekje Ecozoet van Velt. Ondertussen is er een nieuw boekje verschenen: “Ecosmos, beleg je broodje in stijl“.
Dit boekje is, net zoals Ecozoet, een klein exemplaar (slechts 52 blz.), maar staat boordevol handige tips en maar liefst 31 lekkere receptjes!

Iedereen kent wel een klassieke ‘smos’, met kaas, ham, ei en groentjes. Maar er zijn talloze manieren om je broodje te beleggen. Veel duurzamere manieren!

Een ecosmos bestaat uit:

  • een biologisch broodje
  • zelfgemaakt groentebeleg
  • groenten van het seizoen
  • eventueel wat mayonnaise, olijfolie of pesto

Wat ik leuk vind aan het boek:

  • Leuke foto’s, alweer door Wout Hendrickx! Voor mij zijn foto’s in kookboeken heel belangrijk :-).
  • De recepten hebben een icoontje dat aangeeft in welk seizoen ze klaargemaakt kunnen worden.
  • Heel wat recepten kan je bereiden met een restje (gekookte) groenten. Minder verspilling, en dus goed voor de ecologische voetafdruk!
  • In het boekje staat een handig doe-het-zelfblad, zodat je talloze broodbelegreceptjes uit je mouw kan schudden.

Wat ik minder leuk vind aan het boek:

  • De recepten in het boekje zijn niet allemaal plantaardig, maar wel heel makkelijk te ‘verplantaardigen’!

Een voorsmaakje uit het boek:

Enkele recepten die ik zeker ga testen:

  • Linzenpaté
  • Spruitjes-tempéslaatje
  • Bloemkool-kerrieslaatje
  • Zoete wortelpasta

Een recept voor jullie: Lenteslaatje van radijsjes

NODIG

  • 1 bos radijsjes, inclusief blaadjes
  • 3 stengels lente-ui
  • 80 ml verse kaas / kwark
  • zwarte peper uit de molen
  • 1 tl grof zeezout
  • 1 EL witte wijnazijn
  • 10 sprietjes bieslook

WERKWIJZE

Snijd de radijsjes in schijfjes. Snijd de lente-ui en de bieslook in ringetjes. Hak de radijsblaadjes fijn.
Meng alles vlak voor het opdienen met de verse kaas, de azijn, het zout en de peper.

(recept met toestemming Leentje Speybroeck)

*** GIVE-AWAY ***

Van Leentje kreeg ik nog een boekje om weg te geven aan één van jullie!

Wat moet je doen om ‘Ecosmos’ te winnen?
Heel eenvoudig! Vertel hieronder in de comments wat jouw favoriete broodbeleg is, en waarom je dit boekje graag wil winnen!

Enkel de reacties in de comments gelden als deelname.

Deelnemen kan tot woensdag 5 april 2017. Op donderdag 6 april 2017 kies ik de winnaar!

Deze give-away werd afgesloten!

‘Ecosmos’ is ook te koop bij Velt voor 5,50 € (en slechts 3,95 € voor Velt-leden).
Bestellen kan via de webshop of lokale afdelingen.

Succes!

* Dit boek heb ik gekregen als recensie-exemplaar. Ik kocht het boek dus niet zelf, maar alles wat hierboven geschreven staat is mijn eigen mening.*

