Lente op mijn bord

Tijdens Dagen Zonder Vlees deel ik hier mijn weekmenu’s, maar daarin komen vooral hoofdgerechten aan bod.
Toen ik enkele weken geleden de vraag kreeg van Leentje van Velt, of ik een dagmenu wou delen in het kader van de Lentekeuken van Velt, aarzelde ik geen moment!

Lentekeuken?

Op 20 maart begint de lente, en dat viert Velt in stijl door van 20 tot 26 maart een Lenteweek in te voeren. Focus ligt – zoals we van Velt gewend zijn – op groenten en fruit van het seizoen. Daarvoor hebben ze de gekende groente- en fruitkalender (die hier sinds jaar en dag aan onze diepvries plakt).

Kiezen voor seizoensgroenten is niet alleen kiezen voor lekkere, gevarieerde en gezonde voeding maar is ook kiezen voor voeding die zacht is voor milieu, mens en dier. Lokale, biologische en seizoensgebonden voeding heeft een veel kleinere ecologische voetafdruk. Seizoensgroenten zijn bovendien ook liever voor onze portemonnee. Door zelf ons potje te koken krimpt onze voetafdruk nog een beetje meer. Bewerkte voeding vraagt immers ook heel wat energie. Bovendien is een zelfgekookt potje vaak een gezonder potje.

seizoensgroenten in maart: aardappel, aardpeer, bloemkool, boerenkool, broccoli, champignon, knolselder, pastinaak, pompoen, prei, raap, raapstelen, radijs, rammenas, rode biet, rodekool, roodlof, rucola, savooikool, schorseneer, selder, spinazie, spruit, ui, veldsla, witlof, witte kool, wortel, wortelpeterselie, winterpostelein

seizoensfruit in maart: appel, mango, pompelmoes, rabarber, sinaasappel

Met bovenstaande lijstjes ging ik aan de slag, en ik stelde een dagmenu op. Tijdens de Lenteweek delen enkele duurzame bloggers hun dagmenu. Maandag was De Groene Prinses aan de beurt, gisteren Mme Zsazsa en vandaag is het mijn beurt. Staan nog op de planning: De Groene Keuken, Ma Vie En Vert, Julienne en Jonge Sla. Allemaal topdames!

Onderstaand menu is wat ik vandaag eet, een voorbeeld van een woensdag-menu. Want woensdag is mama-dag, en dan ben ik thuis met Juliette en is er iets meer tijd om lekker te koken voor ons tweetjes!
(De recepten maakte ik al eerder klaar, en fotografeerde ik ook al vooraf, zodat jullie niet tot vanavond hoeven te wachten om te zien wat ik vandaag eet!)

Ontbijt

De dag wordt fris ingezet met een heerlijke kom chiapudding (3 EL chiazaad gemengd met 250 ml kokosdrink en even laten weken) met granola en verse mangostukjes.

Lunch

’s Middags eet Juliette eerst haar lunch: groentepap met bloemkool, aardappel en wat tofu. Als ze in haar bedje zit is het mijn beurt; ik eet broccoli-curry-kokossoep met een stuk ciabatta met hummus.

Tussendoor

Juliette eet fruitpap met appel en de rest van de mango van mijn ontbijt. Voor mij (en het bezoek, waarover later meer!) een muffin met appel en speculoos.

Diner

Risotto met champignons en geroosterde bloemkool

NODIG

(voor 4 personen)

  • groentebouillon
  • olijfolie
  • 1 ui
  • 3 teentjes knoflook
  • witte wijn (eventueel)
  • 250 gram risottorijst
  • 500 gram champignons
  • 20 gram gedroogde champignons, geweekt
  • gistvlokken (eventueel)
  • peterselie
  • 1 bloemkool
  • olijfolie
  • peper en zout

WERKWIJZE

Breng water aan de kook en voeg groentebouillon toe.
Verwarm de oven voor op 200°C.
Snijd de bloemkool in roosjes, doe ze in een ovenschaal en besprenkel ze met olijfolie, peper en zout. Rooster de bloemkool ongeveer 20 minuten in de voorverwarmde oven.

Maak ondertussen de risotto: stoof in een andere pan de ui en knoflook in olijfolie. Voeg de rijst toe en roer tot alle korrels met olie bedekt zijn. Blus (indien gewenst) met wat witte wijn. Roer een beetje groentebouillon onder de rijst en laat zachtjes koken tot het vocht is opgenomen. Voeg vervolgens opnieuw groentebouillon toe en herhaal tot de rijst gaar is (zie daarvoor de gaartijd op de verpakking).

Snijd de champignons in schijfjes en bak deze op hoog vuur aan in wat olijfolie. Snijd de geweekte gedroogde champignons in stukjes en voeg deze toe aan het risottomengsel. Roer vervolgens de gebakken champignons door de risotto. Zorg ervoor dat de risotto niet helemaal droog is, en breng verder op smaak met peper, zout en eventueel wat gistvlokken. Snipper wat verse peterselie over de risotto.
Verdeel de risotto over de borden en serveer met de geroosterde bloemkool.

Ook meedoen?

Op facebook kan je lentetips, -recepten of -nieuwtjes vinden.
Deel al jullie gerechten met de hashtag #lentekeuken en #veltvzw!

Wat is jullie favoriete lenterecept?

