Boekbaby’s

Kind & Gezin, je hoort van veel mensen minder lovende woorden over deze organisatie. Ik had er dus een beetje schrik voor, maar deze bleek helemaal ongegrond. De regioverantwoordelijke – die, ik geef toe, geen goeie eerste indruk bij mij maakte – heeft ons goed ondersteund tijdens de eerste moeilijke weken, en tijdens de controles in het consultatiebureau was alles altijd in orde. De laatste keer, op de afspraak van 6 maanden, kreeg ik zelfs complimenten van de dokter omdat ik op 6 maanden nog altijd gedeeltelijk borstvoeding geef!

Toen we naar huis gingen na die afspraak kregen we een zakje met een boekenpakket mee.
Dit bericht staat al enkele maanden in mijn concepten klaar, dus hoog tijd om verder te schrijven over ‘Boekbaby’s’, een project van Iedereen Leest. Omdat je nooit genoeg kan lezen, en omdat je nooit te vroeg met boekjes kan beginnen!

Boekbaby’s?

Boekbaby’s wil ouders, hun kinderen, boeken en de bibliotheek bij elkaar brengen. Dit doen ze door op twee momenten (als kindjes 6 maand en 15 maand zijn) boekenpakketten te schenken aan ouders. Het eerste pakket krijg je bij Kind & Gezin, het tweede pakket kan je in de bibliotheek afhalen.
Vlaanderen telt ondertussen al 119 gemeentes die deelnemen aan dit project.

Voordelen van (voor)lezen

voorlezen-met-juliette-fiekefatjerietjes

  • De kindjes kunnen vaak sneller lezen en rekenen, en zijn vaak ook taalvaardiger omdat ze reeds vroeg in aanraking komen met taal.
  • Ze lezen graag.
  • Ze kennen warme momenten samen met hun ouders: samen in een boekje kijken, verhaaltjes voorlezen of vertellen, … versterkt de band. Baby’s luisteren vanaf de eerste momenten na de geboorte al naar je stem, en dat geeft hen een vertrouwd gevoel.
  • Lezen kan een bepaald ritueel zijn, vb. net voor het slapengaan. Baby’s houden van en hebben nood aan een vaste structuur en ritueeltjes, dat hebben wij zeker al gemerkt!
  • (Voor)lezen is niet alleen leuk voor het kindje, maar ook voor mama en papa! Samen in een boekje kijken, of als kindjes zelf kunnen lezen: samen in de zetel met een boek!

Het eerste pakket

boekbabys-fiekefatjerietjes

Juliette kreeg een stoffen tas met daarin een knisperboekje en een kartonnen boekje met versjes en liedjes. In de tas zat ook een informatiefolder over het project ‘Boekbaby’s’.

Het knisperboekje is een groot succes, want alles wat kleurrijk is en lawaai maakt, dat is boeiend. En stoffen boekjes kan ze natuurlijk ook in haar mond steken. Al helemaal geweldig!

Baby- en peuterboeken

Kleintjes kunnen natuurlijk nog niet zelf lezen, maar er zijn wel heel wat soorten boekjes waarmee ze volop op ontdekking kunnen gaan.

  • prentenboeken
  • knisperboekjes
  • stoffen voelboekjes
  • fotoboeken
  • kartonnen boekjes, al dan niet met flapjes of gaatjes
  • boekjes met versjes en liedjes

Dat ik graag lees, is hier geen verrassing meer. Maar nu heb ik er nog een nieuwe hobby bij: leuke baby- en peuterboeken spotten! We kregen er al enkele cadeau van vrienden en familie, en ik kocht er zelf ook al enkele. Hier een kleine selectie uit onze baby- en peuterboekencollectie:

baby-en-peuterboekjes-fiekefatjerietjes

‘Gonnie en Gijsje’ kregen we cadeau van een bevriend koppel, hun dochtertjes hebben dat boekje vaak gelezen. ‘Dikke Dik’ kocht ik in het Kruidvat, het boekje met de worm bij Dille & Kamille. Het boekje met de olifant, die dezelfde tekeningen heeft als het boekje van Rupsje Nooitgenoeg, vond ik op een tweedehandsbeurs en ik betaalde er maar 1 euro voor. Het stoffen boekje ‘The Daddy Times’ kregen we cadeau in de winkel waar we onze geboortelijst legden.

Houden jullie van (voor)lezen? Hebben jullie nog leuke baby- en peuterboekentips voor ons?

