DZV 2016 – weekmenu #7

Tijdens de vastenperiode nemen heel wat mensen deel aan Dagen Zonder Vlees. Hoe meer mensen deelnemen, en hoe meer dagen ze deelnemen, hoe leuker dat is!
De grootste vraag die mensen zich stellen is: maar wat eet je dan? Om die mensen te inspireren post ik tijdens Dagen Zonder Vlees mijn weekmenu’s. Dit jaar heb ik mezelf de uitdaging ‘40 dagen variatie‘ gegeven: tijdens Dagen Zonder Vlees komen hier alleen gerechten op tafel die nog niet eerder werden klaargemaakt.

De foto’s die ik van de gerechten maak zijn met een smartphonecamera gemaakt, en aan de styling van de borden is geen extra aandacht geschonken. Zo zien jullie het eten zoals het écht is!

maandag 21 maart: een restje van de gadogado van zondag

dinsdag 22 maart: nog altijd #kookboekweek, dus ik maakte een receptje klaar uit ‘Een nieuwe kijk op eten’: Salade van jonge gekaramelliseerde prei en jonge krieltjes’. Heerlijk!

salade van prei met krieltjes annajones - fiekefatjerietjes

woensdag 23 maart: een restje van dinsdag

donderdag 24 maart: op donderdag maakte ik een pastei van zoete aardappels en linzen. Eigenlijk een soort shepherd’s pie, maar dan weer op een andere manier dan ik gewoon ben. Ook een topper!

zoete aardappelpastei anna jones - fiekefatjerietjes

vrijdag 25 maart: ’s middags at ik een restje van de zoete-aardappelpastei en ’s avonds at ik boterhammen. Op vrijdagavond ging ik, samen met enkele andere zwangeren en pas bevallen dames, naar een infoavond (denk niet: infoavond, maar gezellige babbelavond) over borstvoeding en draagdoeken bij Sofinesse en met Romina. Als dessert nam ik nog koekjes mee, maar ik vergat er zelf van te eten omdat ik het zó interessant vond. Binnenkort nog een blogpostje daarover, voor de geïnteresseerden!

zaterdag 26 maart: een weekendje bij de ouders/schoonouders is altijd genieten! Rust, geen huishouden, gezellig bijbabbelen, … Bij de schoonmama waren het kroketjes en gebakken champignons met een vegetarische burger.

zondag 27 maart: eigenlijk was zaterdag de laatste dag van Dagen Zonder Vlees, maar het is hier elke dag DZV :-). Zondag, paaszondag, maar voor ons geen traditioneel paasdiner (oef!). We aten ‘gewoon’ puree met gestoofd witloof, en voor mij ook weer een vegetarische burger. In de namiddag waren we bij mama en was er een heerlijke appelcrumble met speculoos!

Zo, Dagen Zonder Vlees (of ja, toch de actie) zit er weer op voor dit jaar! Ik vind dat ik vrij goed geslaagd ben in mijn eigen uitdaging, #40dagenvariatie. Ik kookte vaak voor twee dagen, maar er werden heel vaak nieuwe recepten getest. Volgende week post ik nog een overzichtje met de toppers van de afgelopen weken!

Deden jullie mee aan Dagen Zonder Vlees?
Wat aten jullie afgelopen week?

***

Tijdens Dagen Zonder Vlees post ik hier mijn weekmenu’s. Lees ook:

DZV 2016 – Weekmenu #1
DZV 2016 – Weekmenu #2
DZV 2016 – Weekmenu #3
DZV 2016 – Weekmenu #4
DZV 2016 – Weekmenu #5
DZV 2016 – Weekmenu #6

