Sinds het begin van dit jaar wordt hier volop gelezen; genieten!. Als kind en tiener verslond ik boeken, maar toen ik aan de Hogeschool ging studeren raakte lezen op de achtergrond. Jarenlang werden er amper boeken gelezen. Tot eind vorig jaar. Toen las ik bij Kathleen over de Verbeelding Book Challenge en ik twijfelde niet lang om mee te doen! De ‘comfort zone’ werd enorm verruimd en ik heb nu al zo veel mooie boeken gelezen. Boeken die ik vroeger nooit uit de rekken zou gekozen hebben!
Ik besloot om hier driemaandelijks een leesupdate te posten. Het werden lange lijstjes; in 2016 komt er een maandelijkse leesupdate!
In de eerste negen maanden van dit jaar las ik 51 (!) boeken.
De afgelopen drie maand deed ik daar nog eens 15 boeken bovenop, wat het totaal op 66 gelezen boeken in 2015 brengt!
Gelezen in oktober / november / december 2015 voor de Verbeelding Book Challenge
1. Een boek van 500 pagina’s of meer – De waarheid over de zaak Harry Quebert (Joël Dicker)
Graag gelezen, maar ik ‘ergerde’ me wel een beetje aan de vele plot-twists naarmate het (dikke) boek vorderde. Ik bleef wel benieuwd naar de waarheid, daarom las ik het boek ook uit. Ik twijfelde tussen drie en vier sterren, maar gaf er toch vier. Dit boek telde meer dan 600 blz., dus is zeker goed om dit puntje af te strepen!
2. Een boek gepubliceerd in je geboortejaar (1985) – Liefde in tijden van cholera (Gabriel Garcia Marquez)
Voor dit puntje wilde ik graag ‘Liefde in tijden van cholera’van Gabriel Garcia Marquez lezen. Alleen al omdat Kelly en Haaike boeken van Marquez zo mooi vinden en ik nog nooit een boek van hem had gelezen. Ik deed er een hele tijd over om dit boek te lezen (het boek telt dan ook een dikke 500 blz.). Het boek was heel mooi, maar heeft geen verpletterende indruk op mij gemaakt, maar ik ben wel benieuwd naar meer (bij voorkeur dunner) werk van Marquez!
3. Een non-fictie boek – Iedereen Smartphonefotograaf (Vicky Bogaert)
Na enkele cursussen digitale fotografie is fotograferen een hobby geworden. Door de jaren heen leerde ik goed met mijn spiegelreflexcamera omgaan. Een smartphone heb ik al langer, maar ben nog maar sinds kort gebruiker van Instagram. Smartphonefoto’s maken lukt me niet zo goed, dus hoopte ik tips uit dit boek te halen. Het boek leest heel vlot, en heel wat zaken worden met foto’s aangetoond. Ik stoorde me een beetje aan de korte zinnen in het boek, maar dat is een detail. Pluspunt is dat, ook al gebruikt de schrijfster en bepaalde type smartphone, ook alternatieven voor andere besturingssystemen worden aangehaald (ik ben een trouwe Windows Phone gebruiker). Nog veel te leren, maar ik onthou vooral dat je met een smartphonecamera géén deftige foto’s kan maken als het (een beetje) donker is!
4. Een fantasy boek – Kind van sneeuw (Eowyn Ivey)
Op de blog van Haaike las ik dat dit boek eigenlijk onder fantasyverhalen ondergebracht kan worden. Aangezien ik niet zo’n fan van fantasy ben en ik voor de Verbeelding Book Challenge puntje vier nog moest afstrepen, besloot ik dit boek een kans te geven. Ik heb dit boek enorm graag gelezen, en het voelde voor mij veel meer aan dan een sprookje dan als een fantasy-verhaal. Dit boek is ideaal om op een winterse avond te lezen, in pyjama en onder een dekentje. Ik blijf met een fijn gevoel terugdenken aan dit boek!
9. Een boek dat gericht is op kinderen onder de 12 – De zusjes Kriegel (Marc de Bel)
Als kind heb ik veel boeken van Marc de Bel gelezen, maar ik kan me niet herinneren dat ik ‘De zusjes Kriegel’ las. Wat een heerlijk boekje!
Lien, Sien en Fien Kriegel halen enorm veel kattenkwaad uit, en hoewel dat voor de andere kinderen helemaal niet leuk moet zijn, zijn hun pesterijen behoorlijk grappig. Sommige stukken zou ik als kind wel eng gevonden hebben. Toch heel graag gelezen, net als alle andere boeken van Marc de Bel vroeger!
10. Een boek gebaseerd op waargebeurde feiten – Het zwart en het zilver (Paolo Giordano)
Het eerste boek van Giordano, De Eenzaamheid van de Priemgetallen, vond ik een heel sterk boek. Zijn tweede boek lag hier al eens, maar heb ik nooit gelezen. Dit boek kon me wel bekoren, al was het (te) kort. Toch is het heel mooi geschreven en toont het heel wat emoties.
Dit boek kwam op mijn leeslijst nadat ik erover las bij Haaike.
13. Een boek dat een prijs heeft gewonnen – De Melkweg (Bart Moeyaert)
Dit boek won de Boekenleeuw in 2012.
Bart Moeyaert blijft één van mijn favoriete auteurs. Dit boek is eigenlijk een jeugdboek (kinderboek), maar dat wil niet zeggen dat het verhaal geen diepgang heeft. Heerlijk om te lezen over hoe drie kinderen de wereld ‘zien’, in al hun naïviteit en onbezorgdheid.
15. Een boek dat voor 1900 werd gepubliceerd – Emma (Jane Austen)
Dit boek werd voor het eerst gepubliceerd in 1815.
Dit boek is er één dat ik niet zelf uit de rekken zou nemen. Deze tip kreeg ik van een vriendin, en ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb.
Over dit boek heb ik heel lang gedaan, vooral omwille van het taalgebruik en de kleine druk (de versie die ik las was een paperback). Het verhaal vond ik op sommige momenten ook echt langdradig.
Graag gelezen, maar dit zal geen boek zijn die mijn top 10 haalt van 2015…
20. Een boek dat je kan uitlezen op een dag – De buitenkant van meneer Jules (Diane Broeckhoven)
Dit boek las ik als tweede e-book met de app ‘Verborgen parels‘. Het boekje telt maar 58 bladzijden, dus je hebt het zo uit. Toch is dit een heel sterk verhaal, waarin emoties puur worden beschreven. Ook de schrijfwijze en het taalgebruik vond ik heel sterk. Ik ben benieuwd naar meer van deze schrijfster! (De tip voor dit boek haalde ik bij Kelly.)
21. Een boek dat verfilmd werd – De belevenissen van een muurbloem (Stephen Chbosky)
Een merkwaardig boekje, dat zelfs jaren na het verschijnen nog altijd herkenbaar en actueel is. Benieuwd naar de verfilming!
Het boek gaat over een tiener die op zijn eigen manier op weg gaat naar ‘het leven’. Charlie is heel volwassen en slim voor zijn leeftijd, maar heeft ook heel wat naïeve en gevoelige kantjes…
24. Een boek dat zich afspeelt in Azië – Norwegian Wood (Haruki Murakami)
Dit boek las ik op aanraden van verschillende mensen. Het boek stond al op mijn leeslijst, dus dat was veelbelovend.
‘Norwegian Wood’ komt zeker in mijn top 10 van ‘beste boeken gelezen in 2015′. Ik heb het boek heel graag gelezen; het verhaal over liefde en eenzaamheid was zowel mooi als pijnlijk. Er zitten heel wat diepe gevoelens verweven in het verhaal en dat heeft me erg geraakt. Dit is zo’n boek waarvan je spijt hebt dat het uit is, en dat gerust nog enkele honderden pagina’s langer had mogen zijn. Dit boek blijft nog even hangen…
26. Een boek dat zich afspeelt in Latijns-Amerika – Maan en zon (Stefan Brijs)
‘Maan en zon’ van Stefan Brijs is een schrijnend verhaal over volwassen worden, eilander zijn, loslaten, toegeven, dromen koesteren, zielenpijn, fysieke pijn, oproer, corruptie, armoede, wakker worden, geloven en bijgeloof, opoffering, criminaliteit, … (stukje van op de flaptekst)
Dit boek kreeg ik te pakken dankzij de Sprinter-collectie van de bibliotheek. Ik blijf dit een superleuk initiatief vinden! Het boek heb ik graag gelezen, maar toch vond ik ‘De Engelenmaker’ vele malen sterker…
Volgens mijn schoonbroer Wouter (die geograaf is) behoort Curaçao puur geografisch gezien bij Noord-Amerika, maar als je de ligging bekijkt ligt het net voor de kust van Zuid-Amerika.
27. Een boek dat zich afspeelt in Oceanië – Als honden huilen (Markus Zusak)
Na ‘De Boekendief’ was ik benieuwd naar meer werk van Markus Zusak en hij heeft me niet teleur gesteld! Het boek ‘Als honden huilen’ vertelt het verhaal van een gezin van vier kinderen, waarbij vooral de twee broers Ruben en Cameron de grootste rol krijgen. Ruben is succesvol bij de meisjes en enorm populair. Cameron heeft geen vrienden en heeft nog nooit een vriendinnetje gehad. Het is een verhaal over broederliefde, en over hoe iemand kan groeien. Het boek is echt mooi geschreven!
Ook gelezen in oktober / november / december 2015
De boeken die ik las waren vooral boeken die ik graag wou lezen. Met de boeken die ik las streepte ik enkele puntjes af, maar ik las ook boeken voor puntjes die al afgestreept waren, of boeken die precies onder geen enkel puntje thuis horen.
Woesten (Kris Van Steenberge)
Wauw, wauw, wauw! Wat een boek! Dit boek las ik op de tablet (via de app ‘Verborgen parels‘), het boek was op minder dan een week uit. Het verhaal speelt zich af voor en tijdens WOI, maar het gaat eigenlijk niet echt over de oorlog. Wel over de personages en hun emoties. Heel graag gelezen, maar écht!
Slaap! (Annelies Verbeke)
Maya lijdt aan slapeloosheid. Ze probeert van alles om een paar uur rust te krijgen. Adviezen van vrienden en deskundigen helpen niet. Therapieën via videobanden van ShopChannel of goedbedoelde cursussen werken evenmin. Als haar geliefde met Maya breekt omdat met haar geen land te bezeilen is, gaan de remmen los. ’s Nachts haalt ze uit frustratie mensen uit hun slaap (tekst van de flaptekst). Zeker geen slecht boek, en je kan maar hopen dat je nooit te maken krijgt met extreme slapeloosheid…
***
Hoera, ik heb de Verbeelding Book Challenge van 2015 kunnen voltooien! Nu is het geduldig afwachten tot de nieuwe uitdagingen verschijnen. Morgen komt het nieuwe lijstje online!
Binnenkort krijgen jullie nog een lijstje met mijn favoriete boeken van 2015!
Deden jullie mee aan de Verbeelding Book Challenge?
Hebben jullie nog leestips of must-reads? Ik lees het graag in de comments!
***
Lees ook:
- Wat ik las in januari/februari/maart 2015
- Wat ik las in april/mei/juni 2015
- Wat ik las in juli/augustus/september 2015
- Mijn overzicht van de Verbeelding Book Challenge
Vriendjes worden op Goodreads? Hier kan je mijn profiel vinden!
Echt indrukwekkend hoeveel je hebt gelezen, wat een inhaalbeweging tegenover die jaren zonder boeken 🙂
LikeLike
Ik sta er zelf ook versteld van! In 2016 ga ik de lat niet zo hoog leggen (niet dat ik wel een lat had gelegd in 2015 hoor), maar ik hoop toch aan 2 boeken per maand te geraken. En misschien een eigen e-reader!
LikeLike
Ik heb ze bijna allemaal ook al gelezen, maar Norwegian Wood en Het zwart en het zilver komen zeker nog op mijn leeslijstje.
In 2016 doe ik zeker ook mee met de Book Challenge!
LikeLike
Joepie! Volgens mij ga je ‘Norwegian Wood’ mooi vinden!
LikeLike
Als je de buitenkant van mr jules goed vond, zeker ook eens de poppendokter lezen!
maar eigenlijk zijn al haar boeken goed 🙂
LikeLike
Bedankt voor de tip!
LikeLike
Ik deed niet mee met de Verbeelding bookchallenge. Ik hou niet zo van uitdagingen en lees liever waar ik zin in heb.
Woesten is prachtig! Wat mij betreft het beste boek dat ik in 2015 gelezen heb.
LikeLike
In het grootste deel van het jaar heb ik vooral de boeken gelezen die ik wou lezen, en met veel boeken kon ik al heel wat puntjes afstrepen. Pas de laatste maanden begon ik bewuster boeken uit te kiezen, maar nog altijd boeken die op mijn leeslijst stonden. Het leuke aan zo’n uitdaging is dat je boeken leest die je normaal niet zou lezen, en daardoor heb ik echt wel pareltjes ontdekt!
Veel leesplezier in 2016!
LikeLike
Goed zo! En amai, zo veel gelezen, chapeau. Woesten wil ik ook nog lezen.
LikeLike
Woesten is zeker een aanrader! Ik had er al zo veel over gehoord dat ik ‘m ook wou lezen.
LikeGeliked door 1 persoon
Ik zou ook wat meer boeken moeten lezen, maar het komt er nooit écht van 😉
LikeLike
Tijd voor maken, dat is het beste advies dat ik je kan geven… Lezen brengt je zo veel moois, geef het eens een kans in 2016!
LikeGeliked door 1 persoon
Gaan ik proberen, maar ik maak er geen belofte van 😉
LikeLike
Het afgelopen jaar deed ik enkele uitdagingen, maar vermits ik niet bewust op zoek ga naar specifieke boeken om die uitdaging te halen leek het me een beetje gek om dit te blijven doen. Ik heb wel een Goodreads-challenge en wil wat meer aan eigen leesvoer toekomen. Maar verder ga ik vooral lezen waar ik op dat moment zin in heb. Op die manier lees ik misschien minder gevarieerd maar ga ik wel veel leesplezier beleven in 2016. Dat hoop ik alleszins toch.
LikeLike
Ik ga hier ook vooral voor leesplezier, en zal er boeken uitkiezen die ik graag wil lezen, en er zullen er altijd wel onder bepaalde puntjes thuis horen :-).
Veel leesplezier in 2016, maar dat komt wel in orde denk ik bij jou!
LikeGeliked door 1 persoon
Ik heb hem ook net gehaald… hop naar de 2016 editie 🙂
LikeLike
Hoera voor jou! En yay, bring it on! Het wordt geen makkelijke, maar ik heb er zo veel zin in!
LikeLike
Hier is het lezen na lange tijd ook weer opgepakt. Alleen 51 boeken, dat red ik niet op jaarbasis. Heel knap! Wel mooi, zo’n diversiteit in de boeken. Zelf was ik afgelopen jaar gek op de lege stad en schuilplaats. Staan ook eventueel op mijn blog.
LikeLike
Het is ook maar ‘dankzij’ de bus naar het werk dat ik zo veel boeken heb kunnen lezen :-). Die diversiteit, dat is het grote voordeel van de VBC. Vroeger las ik alleen maar detectives en romantische verhalen, en zou ik noooooooit voor een historische roman hebben gekozen.
Veel leesplezier in 2016!
LikeLike
Van Paolo Giordano las ik ‘De eenzaamheid van de priemgetallen’ – vond ik prachtig. Hier staan heel wat boeken tussen, die ook op m’n leeslijst staan voor de book challenge van dit jaar. Knap dat je het gehaald hebt, op naar de volgende 🙂 . Succes ermee!
LikeLike
‘De eenzaamheid van de priemgetallen’ las ik jaren geleden al, en vond het ook een prachtig boek!
Zeker op naar de volgende! Veel leesplezier, ik ben benieuwd naar jouw updates!
LikeGeliked door 1 persoon
Goed doorgelezen! 🙂 Ik heb zo goed als geen enkel boek van op uw lijstje hier gelezen, maar er staan er wel een paar tussen die ik *ooit* graag wil lezen. De Zusjes Kriegel was trouwens één van mijn favoriete boeken als kind (samen met Vanilla P en De Fautenkampioene) en ik heb nog altijd een inside joke met mijzelf als het over “de juf is om shampoo” gaat. :p
LikeLike
Ik sta er ook nog altijd versteld van :-). Jij leest voornamelijk boeken in het Engels hé, dus logisch dat je weinig boeken van mijn lijstje hebt gelezen. Ik las in 2015 maar één boek in het Engels…
Ohja, Vanilla P en De Fautenkampioene! Brings back memories!
LikeLike
Knap zeg!! Ik ben jaloers op mensen die zoveel lezen, ik heb er precies nooit genoeg tijd voor maar ik denk dat het ook komt door dat ik traag lees. Ik probeer mee te doen aan 2016 en ik ben al benieuwd naar jouw boeken voor de Verbeelding BC.
LikeLike
Ik lees vooral op de bus, en ik ben ook wel een snelle lezer eigenlijk…
Jouw updates ga ik ook graag volgen!
LikeGeliked door 1 persoon
Ik lees ook vooral op trein en tram 🙂 ondertussen zit ik 24 min op de trein ipv 6 min
LikeLike
Hier is het ook een klein halfuurtje. Meestal ben ik ook te vroeg bij de bushalte, dus dan lees ik daar ook nog 5-10 minuutjes (als het niet regent) 🙂
LikeGeliked door 1 persoon
Hihi, ik denk dat wij een heel gelijkaardige leesevolutie gehad hebben: ook hier als kind en tiener “verslaafd” aan boeken, dan bijna niets meer gelezen op univ en nu sinds vorig jaar weer compleet verslingerd. We lazen zelfs bijna evenveel boeken dit jaar 🙂
Ik wist niet eens dat Het zwart en het zilver op een waargebeurd verhaal gebaseerd was, straf!
En Norwegian wood heeft dankzij jouw review hier nog een extra stem gekregen in de “boeken die mee mogen op reis “-lijst (zo lastig om te kiezen!) 🙂
LikeLike
Ja, ik zag ook op jouw blog dat we bijna evenveel boeken hebben gelezen! Norwegian Wood is echt mooi, en nu hoorde ik van een vriendin dat de trilogie ‘Iq84’ nog mooier is!
LikeGeliked door 1 persoon