November suikervrij – update

Begin november ging ik met mezelf de uitdaging aan om een maand zonder (ofte: met zo weinig mogelijk) suiker te leven.
Ik wou eigenlijk vooral weten wat de invloed van geraffineerde suiker is op je lichaam, dus ik liet mezelf – in beperkte mate – wel nog ongeraffineerde suikers toe.

Enkele weken geleden konden jullie al lezen dat #kookboekweek van november niet zo’n geweldig succes was. Maar hoe ging het in de rest van november?
Tijd voor een update!

Wat vond ik gemakkelijk?

  • Drankjes. Frisdrank drink ik al maanden niet meer (na een vrij hevige maagontsteking enkele maanden geleden drink ik geen bruisende dranken meer), en thee drink ik altijd ongezoet. Wel zitten er heel wat smaken met zoethout in mijn theedoos, en die zijn van nature wel zoet.
    Ook ben ik al enkele maanden overgeschakeld op rijstdrink. De variant die ik drink (Lima) is zonder toegevoegde zoetmiddelen. Om te koken gebruik ik ongezoete sojamelk maar dat is geen verandering want dat deed ik vroeger ook. En eigenlijk drink ik vooral water
  • Ontbijt. Mijn ontbijt bestaat uit vaak terugkerende dingen: een boterham met banaan, muesli met yofu en fruit of havermoutpap met fruit. Havermoutpap maak ik nu met rijstdrink, of andere granendrinks die niet gezoet zijn. Muesli at ik afgelopen maand niet, aangezien ik niet bij de biowinkel ben geraakt om Provamel-yofu te kopen (de yofu van Alpro bevat suiker, zelfs de ‘natuur’ variant…). Ook brood bakken we vaak zelf.

brood

  • Avondeten. Over het algemeen zit hier bijna nooit suiker in verwerkt, aangezien we altijd vers koken. De enige gerechten die een struikelblok zouden kunnen zijn, zijn appelmoes en rodekool met appeltjes. Maar dit aten we niet in november :-).

Wat vond ik moeilijk?

  • In heel veel ‘gewone’ producten zit suiker. Denk maar aan: ketchup, bouillonblokjes, zoetzure saus, … Zelfs toen ik gedroogde cranberries wou kopen om in een cake te mengen zag ik in de ingrediëntenlijst suiker staan…

bouillon

Wat vond ik de voordelen?

  • Na een tijdje was de drang naar zoet weg. Geen trek meer in koekjes, chocolade, … Ik genoot veel meer van een stuk fruit of een zoute snack (olijfjes, en soms ook chips). Chocolade at ik zelfs een hele maand niet (afgezien van het FLOCK-taartje).
  • Je gaat bewuster om met de ingrediënten van veel producten. Je kiest ook vaker voor producten die je anders niet koopt en ontdekt zo nieuwe smaken.

Wat vond ik de nadelen?

  • Er kruipt heel wat meer tijd in zelf dingen bereiden: zelf brood bakken, suikervrij gebak maken, zelf confituur maken (zie het recept verder in deze blogpost).
  • Het is niet altijd eenvoudig om uit eten te gaan, of dat nu op restaurant is of bij vrienden of familie.
  • Ook veel tijd ging naar verpakkingen lezen: in heel wat producten waarvan je denkt ‘daar zal toch geen suiker in zitten zeker?’ zit net wel suiker. Denk aan: bouillonblokjes, … (Nu is dat ook niet écht een nadeel, aangezien ik sowieso al vaak verpakkingen lees.)
  • Suikervrij leven, en dan vooral als je zelf suikervrij gebak wil maken, is een stuk duurder. Een pot kokosbloesemsuiker kost al snel 5 € of meer voor 200 gram en ook ahornstroop, rijststroop en andere stropen zijn niet zo goedkoop. Natuurlijk moét je deze vervangers niet gebruiken, maar als je af en toe iets wil bakken tikt dat wel aan.

Waren er effecten op mijn gezondheid?

  • De klassieke afkickverschijnselen die je leest (vb. hoofdpijn, huiduitslag, …) heb ik niet gehad. Ik was ook niet bepaald meer vermoeid dan anders. Na enkele dagen had ik wel het gevoel ‘scherper’ te staan. Daarmee bedoel ik: ik was precies veel meer geconcentreerd en gefocust. Na het eten van een koekje of iets zoet kan je vaak zo’n wazig gevoel in je hoofd hebben, en dit was volledig weg.
  • Een paar keer heb ik een ‘suikerdip‘ gehad. Twee keer voor het middageten. Kennen jullie dat, niet het gevoel van honger, maar dat je begint te trillen en duizelig begint te worden en zo? Wel, dat dus. Gelukkig heb ik altijd iets bij om te snacken (vb. gedroogde abrikozen) en dan is dat snel opgelost. Maar toch wel een vies gevoel…
  • Mijn gewicht is niet spectaculair gezakt of gestegen. Sowieso heb ik de laatste jaren een constant gewicht (nooit meer dan 0,5 kg meer of minder), dus ik had hier niet meteen schommelingen verwacht.

Welke zijn de valkuilen?

  • Zorg voor een goeie voorbereiding voor je aan een suikervrije periode begint. Zo hadden wij nog een half pak yofu in de koelkast staan, en daar heb ik de eerste dagen nog van gegeten, omdat ik het ook niet weg wou gooien.
  • Zorg ervoor dat je voldoende alternatieven in huis hebt, zodat je niet terugvalt op de slechte suikers. Denk aan noten, gedroogde vruchten, rijststroop, kokosbloesemsuiker, …

kokossuiker

Wat at ik dan nog wel, als vb. tussendoortjes?

  • Vers fruit
  • Gedroogde vruchten en noten

nootjes

Heb ik gezondigd?

appeltaart

  • Tijdens de benefiet werd ook een tombola georganiseerd. Ik won maar liefst drie prijzen, waaronder de hoofdprijs: een bon van 200 € voor Will’s schoenen! Ook won ik een baby cake van FLOCKfoods: een oreo-taartje. Op zondag at ik daar een klein stukje van. Superlekker, maar ik merkte dat het me minder smaakte omdat ik al zo lang zonder zoet leefde.

taartje flock

De receptjes

Eerder deelde ik al een recept voor granolarepen.

In november bakten we ook rozijnenbrood. Bij ons thuis ben ik de ‘taartjesmadam’ en bakt mijn man brood. Vorig jaar kreeg ik voor mijn verjaardag een broodbakoven dus brood bakken is kinderspel!

Ingrediënten voor 1 rozijnenbrood: 400 gram bloem, 230 ml water, 3/4 EL droge gist, 1 1/2 EL plantaardige boter, een snufje zout, 2 EL kaneel, 100 gram rozijnen. De rozijnen voeg je pas toe na het piepsignaal.

rozijnenbrood

Als zoet beleg voor de boterham maakte ik chiaconfituur. Daarvoor stoofde ik 450 gram diepvriesframbozen. Als het fruit zacht en papperig is geworden kan je 2 à 3 EL ahornstroop en 3 EL chia-zaad toevoegen. Nog een 5-tal minuutjes laten doorkoken, onder voortdurend roeren, en dan zou de confituur stevig moeten worden. Laat afkoelen en bewaar 1-2 weken in een afgesloten potje in de koelkast.

chiaconfituur

Nog enkele interessante artikels

 

Wat nu?

Ondertussen is december al voor de helft voorbij en ik geef toe: ik heb al weer suiker gegeten. Maar ik heb ondervonden wat suiker met je lichaam doet, dus ik probeer het wel te beperken.  Ook wil ik graag op zoek blijven gaan naar lekkere suikervrije gebakjes, en ben ik van plan om daarmee te blijven experimenteren.

Letten jullie ook op je suikerverbruik? Wat zijn jullie ultieme tips om minder suiker te eten?

