De eindejaarsvraagjes van Cuberdon & Macaron

Enkele weken geleden kreeg ik een mailtje van Anniek van de foodblog Cuberdon & Macaron.
Of ik zin had om de eindejaarsvraagjes die op haar blog gepubliceerd zouden worden te beantwoorden? Met veel plezier!

Neem zeker eens een kijkje op de blog van Anniek, want de komende weken komen nog heel wat andere foodbloggers aan de beurt. Ik ben toch wel een beetje trots dat ik tussen al die grote namen mag staan🙂.

(Ik deelde de link naar het blogbericht van Anniek eerder al op facebook, maar ik post mijn antwoorden hier graag nog eens, voor de mensen zonder facebook. Of voor de mensen die het misschien gemist hebben.)

De eindejaarsvraagjes aan Fieke

Eindejaarsvraagjes….. Het idee is ondertussen al een paar jaartjes oud en het levert keer op keer fantastische content op. Om jullie weer te laten genieten bestookte ik  een mooie selectie van  kook-, eet-, en andere gekken  met 16 coole vragen. Het resultaat –kan ik jullie nu al in primeur verklappen – is verbluffend. Zet je alvast schrap voor een mooie inspirerende reeks….

Sofie van Fiekefatjerietjes bijt vandaag de spits af. Ze woont in Gent samen met haar man en Kasper haar zwarte kater. Ze is een creatieve duizendpoot; vooral koken, bakken en haken en lezen zijn haar favoriete bezigheden. Deze passie vertaalt ze heel mooi op haar blog waar je vooral plantaardige recepten terug  kan vinden. Daarmee hoopt ze niet alleen mensen die bewust plantaardig eten te inspireren, maar ook mensen die noodgedwongen zuivelvrij moeten eten omwille van vb. lactose-intolerantie smakelijke inspiratie te bieden.

Shoot, Fieke…

Wij vallen meteen met de deur in huis! Wat bezorgde jou het beste ‘foodorgasme’ in 2015 en waarom? Asperges uit de stoomoven, en de groenten uit onze eigen moestuin! En van onze reis naar de Elzas bracht ik peperkoekkruiden mee. Deze vond ik hier nog niet. Ik maakte er de peperkoek van mijn mémé mee. Helaas overleed zij eerder dit jaar, maar ik kreeg van mama haar receptenschriftjes. Boekjes om te koesteren!

Foodtrucks zijn in. Stel je krijgt ‘carte blanche’ en mag je eigen truck samenstellen. Wat serveer je en hoe ziet jouw truck eruit? Wat ik zou serveren: allerhande plantaardige gebakjes natuurlijk! Geen idee hoe de truck eruit zou moeten zien. Geen te opvallende kleurtjes, maar iets rustig en eenvoudig.

Kookboeken blijven het goed doen. Welk boek vond jij het best van het voorbije jaar en waarom natuurlijk?`Dit jaar kocht ik een aantal kookboeken. Toppers, volgens mij: ‘Plenty More’ en ‘Groente uit zee’. ‘Een nieuwe kijk op eten’ van Anna Jones staat hoog op mijn verlanglijst en zal dit jaar ook nog wel in mijn boekenkast belanden.

Wij zijn tuk op outdoor cooking. Jij ook? Wat is jouw favoriet outdoor gerecht dat je buiten kan bereiden op de plancha of barbecue? Met outdoor cooking heb ik nog niet zo heel ervaring. Een barbecue hebben we nog niet, maar we gaan vaak bij andere mensen barbecueën. Geef mij maar de slaatjes als bijgerecht: een heerlijke tabbouleh met granaatappelpitjes en veel munt, een salade met geroosterde groenten, een Marokkaanse wortelsalade, …

Welke stad moet je als foodie echt gezien hebben en waarom? Ik hou heel erg van ‘mijn eigen’ stad Gent. Een paradijs voor vegetariërs en veganisten! Op heel erg veel plaatsen kan je lekker eten (Restaurant Avalon, Komkommertijd, De Frietketel, …) en er komen steeds nieuwe hotspots bij (Le Botaniste, Zukini, …).

Wij roeren vaak in de potten. Als wij nu eens de rollen omdraaien en jij zou mogen kiezen wie voor jou eens mag koken. Wie zou het dan worden? Goh, eigenlijk kan ik genieten als eender wie kookt. Als we in het weekend bij onze ouders zijn vind ik het geweldig om te kunnen genieten van de kookkunsten van mijn mama of schoonmama. Het hoeft dus niet persé op restaurant eten zijn voor mij. Maar als ik echt eens gek mag doen zou ik zeggen: Yotam Ottolenghi!

Thee of koffie? Met welk stukje taart? Thee! Ik lust geen koffie (behalve verwerkt in gebak). Je kan mij met alle soorten thee plezier doen, behalve met rozebottel. Bah! En natuurlijk mét stukje taart. Frangipane vind ik geweldig, maar er zijn nog zo veel andere lekkere taartjes…

Met welk product ‘Van Bij Ons’ ga je graag aan de slag en waarom? Doe mij maar gewoon groenten en fruit! Puur natuur, vol smaak. En boordevol mogelijkheden!

Champagne, Gin Tonic of een ander aperitief? Om eerlijk te zijn ben ik niet zo’n alcoholdrinker. Geef mij maar een heerlijk sapje, of een mojito zonder alcohol!

Voor welk hapje bij het aperitief zo je haast een moord begaan? Guacamole, het liefst vers gemaakte met véél koriander, met tortillachips. Of samosa’s met tzatziki.

Gooi net als ik de traditionele menuformule overboord en serveer jouw kerstmaal in de vorm van ‘shared plates’ waarbij je 4 borden met jouw favoriete gerechten op tafel zet en iedereen ongedwongen kan genieten. Welke ‘vier op een rij’ gerechten zouden het worden? Onlangs maakte ik een heerlijke salade met venkel en hazelnoten. Geroosterde groenten uit de oven (o.a. pompoen) moeten er zeker ook bij, en dan misschien nog een stoofpot met kikkererwten of linzen. En een heerlijke salade met quinoa!

Welk cadeautje wil jij dit jaar onder de kerstboom? Het liefst van al wil ik dat iedereen uit onze nabije omgeving gezond en gelukkig blijft, maar wellicht doel je hier op materiële cadeautjes? Dan zijn kookboeken altijd welkom, maar eerst even polsen naar mijn wishlist graag, want ik ben kieskeurig. Als je zeker wil zijn kan een boekenbon een veilig alternatief zijn. Verder verzamel ik nog altijd graag leuke bordjes en kommetjes om foto’s mee te maken, dus leuke vondsten uit de kringloopwinkel zijn ook tof!

Waar zou jij graag als oudjaar vieren en waarom? Dit jaar zal de eerste keer zijn dat we oudjaar vieren in ons nieuwe huis. Vorig jaar was het hectisch met de laatste afwerkingen en inpakken voor de verhuis, dus dit jaar willen we een beetje genieten. We nodigen onze ouders uit en koken voor hen, een klein gebaar voor alle hulp en goeie raad die ze ons de afgelopen tijd hebben gegeven!

Welk culinair genot zou jij iedereen willen toewensen voor 2016? Koken met zelf gekweekte groentjes uit de moestuin!

Welk restaurant wil je komend jaar zeker bezoeken? Er staan wel een aantal adresjes op mijn wishlist, maar misschien kunnen we tijdens een citytrip in Londen genieten van een etentje bij Nopi? Geen idee of je daar maanden of jaren op voorhand voor moet reserveren, dat zou ik beter eens uitzoeken!

Wat staat er tot slot nog op jouw bucket lijst voor 2016? Blijven koken, bakken en bloggen! Er staan ook nog heel wat afwerkingen in en rondom ons huis op de planning. Vermoedelijk komt er ook nog een citytrip naar Kopenhagen of Londen, want naast werken mag er ook wat tijd zijn voor ontspanning.

Bedankt Fieke voor de medewerking!

***

Dit bericht verscheen eerder op de blog ‘Cuberdon & Macaron’.