De moestuin van 2015

Afgelopen zomer hadden we onze eerste échte moestuin. Oké, vorig jaar plantte ik ook al pompoenen op onze bouwgrond, maar omdat pompoenen nu eenmaal niet zo veel werk vragen tel ik dat niet mee.
Eind januari verhuisden we naar ons huis-met-tuin. In het voorjaar begon het te kriebelen om met de moestuin te beginnen. Ik had niet echt een plan, maar heb wel een supermama die courgette, pompoen en peterselie al had voorgezaaid, zodat ik ze meteen kon planten. Van een vriendin kreeg ik ook enkele plantjes zomerbroccoli.
Half mei, het weekend van Hemelvaart, spitte ik een stukje in het midden van onze tuin (lees: onbewerkte grond) om en besloot er zonder al te veel voorbereiding rijtjes te zaaien/planten. Geen rechte rijtjes, zo berispte papa mij toen hij de werken eens kwam inspecteren🙂.

01 - fieke in de moestuin - Fiekefatjerietjes

Wat waren de toppers?

Met stip op één: courgette! Serieus, hoeveel courgettes groeien er aan twee plantjes? Als je even een halve dag niet in de moestuin gaat kijken hangt er ineens een kanjer van een courgette te blinken. Ik hoef dan ook niet te zeggen dat we veel courgettes hebben gegeten, er heel wat pakjes in onze diepvries zitten en we ook vrienden en buren plezier hebben gedaan met ‘overschotjes’🙂.

02 - courgettes - Fiekefatjerietjes

De tweede plaats is voor de pompoenen! Mijn favoriete herfstgroente, zonder twijfel. Ook hier hadden we twee plantjes van en de opbrengst was groot.

03 - pompoenen - Fiekefatjerietjes

In onze tuin stonden enkel Hokkaido’s, maar een vriend van mijn man had Butternuts in zijn tuin dus we deden van pompoenruil.

04 - pompoenen ruilen - Fiekefatjerietjes

Op de derde plaats: boontjes! Ook weinig werk aan, en veel opbrengst. Als het zonnig en warm weer was kon ik om de twee dagen boontjes plukken.

05 - boontjes - Fiekefatjerietjes

Ook toppers: snijsla en peterselie. Volgend jaar ga ik wel maar één peterselieplantje meer zetten, en ga ik de snijsla in kleinere hoeveelheden zaaien, met tussenpozen van enkele weken. De peterselie oogstte ik enkele weken geleden al en sneed ik fijn om in de diepvries te doen.

06 - peterselie - Fiekefatjerietjes

Wat waren de floppers?

Wortels en bietjes hebben het niet zo goed gedaan. De helft van de rijtjes zijn nooit opgekomen, en de knollen werden niet heel groot. Wortels bleven over het algemeen kleine stompjes, wat voor veel extra werk zorgt bij het schoonmaken. Zou dat aan de zandgrond liggen?
De bietjes hieronder op de foto waren de enige drie uit het rijtje die ‘volgroeid’ waren.

07 - wortels en bietjes - Fiekefatjerietjes

De zomerbroccoli, die ik liet groeien in de hoop er broccoli’s in te zien verschijnen, bleek later palmkool te zijn. Ondertussen hadden de rupsen hun weg ook al gevonden dus byebye palmkool. Volgend jaar komt er een net of een doek over de kolen!

08 - palmkool - Fiekefatjerietjes

Wat hebben we allemaal gegeten?

Tijdens de zomermaanden kocht ik amper groenten in de winkel. We konden altijd groenten uit de tuin oogsten en die meteen verwerken. Wat we niet meteen op konden eten verdween in de diepvries, zo hebben we in de winter ook nog boontjes of kunnen we soep met courgette maken.

We aten – onder andere:

09 - salade rode biet - Fiekefatjerietjes

  • veel soep

10 - drie keer soep - Fiekefatjerietjes

11 - pompoenragout - Fiekefatjerietjes

En in 2016?

Afgelopen zomer werd ik lid van Velt (Vereniging voor Ecologisch Leven en Tuinieren). Voor slechts 30 euro per jaar krijg je tweemaandelijks het magazine ‘Seizoenen‘, en krijg je ook een boekje van de lokale afdeling met leuke activiteiten. Bij mijn lidmaatschap kreeg ik een heus welkomstpakket, met onder andere enkele zakjes zaadjes en ook een kortingsbon van 5 € die je kon gebruiken op één van hun boeken. De bon werd snel verzilverd: ik kocht het Handboek Ecologisch Tuinieren. Leden krijgen sowieso korting op publicaties; ik betaalde nog slechts 24,50 voor dit lijvige naslagwerk!
Bovenop de reeds opgesomde voordelen krijg je met je lidkaart ook korting bij heel wat bio- en ecowinkels.

12 - Velt-welkomstpakket - Fiekefatjerietjes

En de voordelen houden niet op! Als Velt-lid krijg je ook korting als je biologische zaden bestelt.
Vorige week zat de Zadenlijst voor 2016 bij de laatste editie van ‘Seizoenen‘, dus het kiezen kan beginnen!

De bestelling stuur ik dit weekend nog door. We kozen voor:

  • boerenkool
  • doperwten
  • knolvenkel
  • pastinaak
  • rucola
  • boontjes
  • koriander
  • Oost-Indische kers

In mijn zadendoos zitten nog zaadjes voor: radijzen, peterselie, spinazie en krulsla. Mama heeft nog zaadjes over van courgette en ik ga ook nog zaadjes drogen uit de pompoenen (Hokkaido en Butternut) die we nu hebben.

Conclusie

De moestuin had – met de weinige voorbereidingen – heel wat meer opbrengst dan het werk dat we erin gestoken hebben. Oké, onkruid blijft maar komen en moet je altijd weer weg halen, maar los daarvan vond ik het werk in de moestuin best meevallen.

Voor de moestuin van 2016 wil ik wat doordachter aan de slag. Met een moestuinplan met groentebedden die je kan doorschuiven bijvoorbeeld. Daarvoor ga ik Het Moestuinboek eens lezen, want er liggen nog genoeg donkere en koude dagen in het verschiet.
Het wordt en boeiende moestuin, met weer heel wat nieuwe gewassen. Ook wil ik in 2016 een kruidentuintje die uitgebreider is dan enkel en alleen peterselie.

Wie van jullie heeft ook groene vingers? Misschien hebben jullie ultieme moestuintips?
En mensen die stekjes van verse kruiden in de aanbieding (zullen) hebben mogen zich altijd aanmelden🙂.