#kookboekweek | oktober 2015

kookboekweek

In september koos ik mijn laatste nieuwe kookboek voor #kookboekweek. In oktober besloot ik te gaan voor één van de eerste vegan kookboeken die ik kocht: Vegan with a vengeance.

vegan with a vengeance
Toen ik in het boek begon te bladeren werden al snel bijna overal post-itjes gekleefd. Het zou een superleuke #kookboekweek worden! Meestal vind ik kookboeken met weinig foto’s niet zo leuk, maar de recepten spreken voor zich, en zijn ook meer dan duidelijk genoeg uitgelegd!
In één week testte ik 8 receptjes uit het boek. Benieuwd welke dit waren? Lees dan zeker verder!

Pad Thai

De #kookboekweek van oktober startte op donderdag 15 oktober. Het eerste recept dat ik testte was de Brooklyn Pad Thai (p. 180). Niet zo veel werk om te maken, en echt enorm lekker. Zelfs mijn man, die over het algemeen niet zo te vinden is voor ‘wereldkeuken’, vond het heel erg lekker. Dit komt op ons lijstje met succesrecepten! De hoeveelheden waren ruim voldoende om twee dagen met twee personen van te eten. Dus op vrijdag hoefde ik niet te koken!

Peer- en cranberrytaart

Op zaterdag 17 oktober hadden we vrienden op bezoek, dus taart mocht zeker niet ontbreken. Ik koos voor de Pear and Cranberry Tart (p. 238). Vrij veel werk om te maken, maar het resultaat was overheerlijk! Wat ik wel al vaak ondervonden heb met Amerikaanse taartrecepten is dat de hoeveelheden voor de ‘crust’ aan de lage kant zijn. Ofwel eten zij echt taartbodems van een halve millimeter dik of zo🙂.

De vrienden, met baby, vertrokken rond 17 uur naar huis. We hadden geen plannen gemaakt die avond, dus ik dook de keuken in.

Roasted Butternut Squash Soup

Ik maakte de Roasted Butternut Squash Soup (p. 62).
Enkele weken geleden ging mijn man een deel van onze oogst Hokkaido-pompoenen ruilen voor een aantal Butternut-pompoenen. Vorige week maakte ik al soep met butternutpompoen, maar die kookte ik gewoon mee met de andere groenten. Deze soep, met geroosterde butternut, is veel voller van smaak! Nog een weetje: als je een butternutpompoen schilt, ruikt dat precies naar meloen. Of ligt dat aan mij?🙂
Van deze soep konden we nog enkele dagen smullen.

Samosa's en spinaziecurry

Terwijl de pompoen in de oven zat maakte ik de Potato-Edamame Samosas with Coconut-Mint Chutney (p. 80) en de Chickpea and Spinach Curry (p. 170). De samosa’s, die ik maakte met erwtjes in plaats van edamame, waren behoorlijk wat werk om klaar te maken, maar o zo lekker. De ‘chutney’ vond ik wat minder omdat die zo lopend was. De smaak was wel heel erg lekker! Dit receptje was er trouwens één dat Bart uitkoos.
De curry was ook heerlijk, ik hou enorm van kikkererwten en spinazie!
Van deze twee gerechten was genoeg voor twee dagen, dus op zondag kookte ik niet.

Pompoenpuree

Op zondag 18 oktober maakte ik pompoenpuree (met Hokkaido-pompoen), om daarmee heerlijk gebak te maken. Een pompoen schoonmaken is altijd een heus gevecht, maar het resultaat is zó de moeite waard. Wat hou ik van pompoen!

Pompoenmuffins

Eerst maakte ik The Best Pumpkin Muffins (p. 52). Ik gebruikte iets minder suiker dan in het recept, en voegde ook nog rozijntjes toe. Heerlijk herfstige muffins, met veel specerijen. Willen jullie deze muffins ook eens uitproberen? HIER kan je het recept nalezen.

Pompoenkoekjes

Ook de Pumpkin Oatmeal Cookies (p. 198) wou ik uitproberen.  Een beetje sticky deeg, maar makkelijk om te maken. De koekjes kleurden al snel goudbruin, maar ze mochten nog iets langer in de oven, omdat ik liever krokante dan zachte koekjes heb. Ook eens proberen? Het recept voor de koekjes kan je HIER vinden.

Het plan was om elke dag een recept uit VWAV klaar te maken, maar op maandag werkte ik lang en was ik laat thuis. Het werd dus broccolipuree met een burger in plaats van de broccolicasserole die, na de bereiding, nog een uur in de oven moest.
Dinsdag was weer een drukke dag op het werk, maar gelukkig was er genoeg broccolipuree voor twee dagen!

Pannenkoekjes

Woensdag werd er weer uit het kookboek gekookt en ik koos voor de Sweet Potato Crêpes with Cilantro-Tamarind Sauce (p. 175). Dit recept was er ook één dat Bart uitkoos, maar hij heeft er niet van kunnen proeven omdat hij drie avonden op rij niet thuis was. Dus eigenlijk heb ik woensdag, donderdag én vrijdag dit gerecht gegeten. Ik vond het helemaal niet erg! Ik hou van een zoete toets in hoofdgerechten, maar zou de volgende keer nog iets anders in de vulling verwerken. ’t Was een beetje eentonig, vooral van textuur.

En zo was de #kookboekweek afgelopen… Eerlijk gezegd had ik uit dit boek nog gerust een weekje (of twee) langer kunnen koken!

***

#kookboekweek is een initiatief van Silke en mezelf.
Heel wat bloggers deden ook al van #kookboekweek en daar worden wij blij van!

Afgelopen weken spotte ik volgende deelnemers:

  • How about healthy? koos voor het boek ‘Puur Eten 2’ van Pascale Naessens.
  • Liese probeerde ‘Taarten zonder oven’ uit, maar haar witte chocoladetaart was niet zo goed gelukt…
  • Silke kookte een hele week uit ‘Veg!’
  • en er kwamen ook enkele mailtjes van bloggers die nog zullen deelnemen!

***

Lees ook:

#kookboekweek | september 2015 – Vegan (Sue Quinn)
In mijn boekenkast

Doen jullie mee met #kookboekweek? Laat gerust een linkje naar je blog in de comments!