DIY | Hoe zit dat nu nog met dat lappendeken?

Rond mijn 29ste verjaardag startte ik met een groot haakproject, het idee gebaseerd op dit deken. De bedoeling was om heel wat restjes, die ik in de loop der jaren had verzameld met mijn haakdiertjes, te verwerken in iets wat ik ook kon gebruiken.

granny square

Het deken telt 169 vierkantjes. Ik weet nog goed hoe ik tegen mijn man zei: als ik vanaf nu elke dag een paar vierkantjes haak, kan het deken af zijn tegen onze trouw (dat was 6-6-2014). Haha, had ik dat even onderschat!
Volgend plan: het deken af krijgen tegen de verhuis. Weer mis!

Vierkantjes haken is leuk, maar ik heb periodes gehad van weken waar ik er niet naar om keek. Er waren ook weken waarin ik er tientallen haakte. En tussendoor werden natuurlijk ook baby’s geboren, waarvoor ik knuffels wou haken.
Kortom: er zat geen druk achter dit project. Het moest vooral leuk blijven!

Vandaag, ongeveer 16 maanden na de start van het project, kan ik met trots meedelen dat alle 169 vierkantjes af zijn! Woohoo! Ik vond het zelfs een beetje jammer dat ik gisteren het laatste vierkantje afwerkte. Maar goed! We zijn er nog niet :-).

Kijken jullie even mee?

Lappendeken - 1 - Fiekefatjerietjes

Lappendeken - 2 - Fiekefatjerietjes

Lappendeken - 3 - Fiekefatjerietjes

Lappendeken - 4 - Fiekefatjerietjes

Tijdens het haken heb ik vaak gedacht: gaat dat niet te druk zijn, al die kleurtjes? Voor het deken gebruikte ik 22 verschillende kleuren. Het grootste deel zijn restjes die ik had, maar ik kocht ook enkele nieuwe kleuren (de restjes waren niet altijd voldoende, om één plusje te maken heb je steeds 5 vierkantjes nodig). Maar ik zette dapper door! En het is zo slecht nog niet, vind ik…

Lappendeken - 5 - Fiekefatjerietjes

Er is alvast één iemand in huis die dit deken nu al geweldig vindt!

Lappendeken - 6 - Fiekefatjerietjes

Hier en daar verschoof ik wat kleuren. De tekening die ik maakte voor ik aan het deken begon was om een idee te hebben, ik veranderde gaandeweg wat kleuren, afhankelijk van de beschikbare wol.

Lappendeken - 7 - Fiekefatjerietjes

Next up: alle vierkantjes aan elkaar haken, en alle losse draadjes in stoppen. En dan wil ik rondom nog een rand haken ook. Met Kerst kreeg ik van mijn schoonbroer wol. Hij wist dat ik aan het lappendeken bezig was, dus het cadeau was zeker welkom! De wol was wel dunner dan de wol die ik al gebruikte voor de vierkantjes, maar die bollen komen zeker van pas voor de rand rondom!

Ik ben dus nog wel even bezig.
Wordt vervolgd…

Zijn jullie ook zo benieuwd naar het resultaat? 🙂