Pizza

Pizza - Fiekefatjerietjes

Toen ik mijn voorraadje bij v|edge aan het inslaan was, was ik al aan het nadenken wat ik kon klaarmaken. Daiya-‘kaas’ en Wheaty-‘chorizo’ deden mij watertandend denken aan pizza. En zo geschiedde. En blijkbaar ben ik niet de enige. Great minds think alike! 😉
Ondertussen is ’t al op, en ’t heeft ferm gesmaakt!
De foto is een beetje slecht, ’t was al donker…

NODIG

(voor 2 pizza’s)

150 ml lauw water
1/2 zakje droge gist
1 tl suiker
250 gram bloem
1/2 tl zout
2 à 3 EL olijfolie
Provençaalse kruiden (optioneel)

tomatensaus
vooraf gebakken/gestoofde groentjes naar keuze: ui, paprika, champignons,  …
‘chorizo’ (Wheaty, te koop bij v|edge)
olijven
extra Provençaalse kruiden
‘kaas’ (Daiya, te koop bij v|edge)

WERKWIJZE

Maak eerst het deeg. Meng het water met de gist en de suiker en laat een tiental minuten staan tot het mengsel begint te schuimen.
Doe de bloem met het zout en de olie in een keukenrobot en voeg het gistmengsel toe. Laat even kneden. Voeg indien gewenst Provençaalse kruiden toe aan het deeg.
Bedek de kom van de keukenrobot met een schone keukenhanddoek en laat het deeg op een warme plaats 45 minuten rijzen.
Rol het deeg uit op pizzaplaten en bestrijk met tomatensaus. Beleg met groenten naar keuze. Leg er schijfjes ‘chorizo’ en olijfjes op. Breng op smaak met wat kruiden. Bestrooi de pizza’s met de ‘kaas’.
Bak de pizza’s 10 à 15 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C.

Smakelijk!

